سه شنبه / ۳۱ اَمرداد ۱۳۹۶ / ۱۲:۰۴
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۲۹۳۷۲
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
یادداشت/حسین تیموری

سیطره بر مسجدالاقصی هدف صهیونیست‌ها است

طمع ورزی های اسرائیلی به شهر قدس به طور عام و مسجد الاقصی به طور خاص بر کسی پوشیده نیست و یکی از رویاهای بزرگ این رژیم تقسیم مسجد الاقصی برای رسیدن به سیطره کامل بر این مکان مقدس است.

(سه شنبه ۳۱ اَمرداد ۱۳۹۶) ۱۲:۰۴

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد طی ماه های گذشته و شروع به اصطلاح روند صلح بین فلسطینیان و اسرائیل، شهرک سازی های یهودی در اطراف قدس نیز گسترش پیدا کرده است، زیرا در طی این گفتگوها، موضوعاتی از قبیل شهرک سازی ها، پناهندگان و مرزهای رژیم اسرائیل بویژه موضوع مهم آینده قدس در پرده ابهام باقی مانده و معمولا به مذاکرات نهایی محول می شد، مفاد اسلو (سال 1993 ) در خصوص آینده‌ی قدس شرقی از جمله مسجد الاقصی کاملا سکوت کرده و هرگونه توافق در این زمینه را به بعد موکول نمود که هیچ وقت هم عملی نشد.

طی این سالها بیش از 74% مساحت قدس شرقی توسط رژیم صهیونیستی اشغال شد و اکنون کمتر از 14% در اختیار فلسطینی ها باقی مانده است. این رژیم به موازات امضای پیمان اسلو شهرک سازی ها در اطراف بیت المقدس را گسترش داده و آنرا به‌عنوان یک واقعیت انکارناپذیر جغرافیایی مبدل نموده است، تا جائیکه هرگونه توافق احتمالی در خصوص آینده قدس ظاهرا اقدامی غیر عملی به نظر می رسد.

با گذشت حدود 5 دهه از اشغال بیت المقدس، افزایش تعداد ساکنان یهودی درداخل قدس و اطراف آن، سیاست راهبردی رژیم جهت تضمین استمرار حاکمیت آن به شمار می‌آید. بر این اساس، ساکنان یهودی در سراسر مناطق قدس شرقی پراکنده شده و از طریق احداث محلات جدید نزدیک به هم، به داخل سرزمین های اشغالی 1948 وصل شده اند، رشد جمعیت در شهرک‌های مزبور نیز بالا است.

در جریان بهار عربی، تل آویو جلو تحرکات یهودیان افراطی برای ورود به مسجد الاقصی را نگرفت و حتی برای تسریع روند سیطره خود بر این مکان مقدس به قوانین جعلی نیز دست زد، در این سالها مواضع حکومت به جریان های تندرو بسیار نزدیک گردیده به نحوی که هماهنگی کاملی میان نهادهای رسمی دولتی و انجمن های دینی و شهرک سازی بعمل آمد.

تحولات اخیر و کشته شدن دو نظامی اسرائیلی به دست فلسطینیان بهانه ی مضاعفی شد تا دولت اسرائیل به یهودی سازی بیشتر این مناطق دست یازد، درب های مسجد الاقصی را به روی نمازگزاران بسته و از اقامه نماز جمعه توسط فلسطینیان جلوگیری بعمل آورد، چنین اقدامات محدود کننده ای موجب واکنش فلسطینیان گردیده و در نتیجه تنش ها بیشتر شد.

در شرایط فعلی به نظر می‌رسد صهیونیست‌ها بار دیگر در پی اجرای سناریوی مسجد ابراهیمی(الخلیل) برای مسجدالاقصی نیز ‌باشند اما دلیل انتخاب وضعیت کنونی برای اجرای طرح تقسیم‌بندی توسط صهیونیست‌ها را می‌توان در اوضاع متشنج کنونی جهان اسلام جستجو کرد، زیرا با وجود اقدامات رژیم های ارتجاعی عربی در یمن، سوریه و عراق و با حمایت های مادی و معنوی که آنها از گروه‌های تکفیری مسلح و ماجراجو به عمل می آورند، فضای مناسبی برای انجام طرح‌هایی این‌چنینی فراهم شده است.

البته مردم فلسطین در اعتراض به اقدامات اخیر صهیونیست‌ها ساکت نخواهند نشست و اقدام به برگزاری اعتراضات پراکنده‌ای کرده‌اند و اکنون ییش از همیشه ضروری است تا گروه‌های فلسطینی و کشورهای اسلامی با درک خطر واقعی، اختلافات کنونی خود را کنار زنند و با ابزارهای در دسترس و توانمندی‌های خود مانع اهداف صهیونیست ها شوند.

قطعا اسرائیل از طرح های یهودی سازی دست نخواهد کشید مگر اینکه احساس کند در صورت تجاوز بیشتر بهای گزافی را باید بپردازد و فشار طاقت فرسایی را متحمل شود.

(سه شنبه ۳۱ اَمرداد ۱۳۹۶) ۱۲:۰۴
https://news.masjed.ir/u/pnq
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید