حجت السلام و المسلمین رضا نوربخش، مدیر تولید و تامین محتوای معاونت فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد در گفتگو با پایگاه تخصصی مسجد، با اشاره به روز جهانی مسجد و دیدار سال گذشته ائمه جماعت با رهبر معظم انقلاب و تاکید ایشان بر ایجاد هسته های مقاومت در مساجد گفت: اگر بخواهیم هسته مقاومت را بشناسیم باید اول تعریف هسته را بدانیم . هسته به بخشی از سلول گفته می شود که مرکز مدیریت و مرکز کنترل سلول را بر عهده دارد که با توجه به این تعریف هسته مقاومت تعریفش می شود بخشی از یک مجموعه که مرکز کنترل و مدیریت بخشهای مختلف مجموعه از جمله کنترل و مدیریت موضوعات فرهنگی،اجتماعی، سیاسی و حتی نظامی را بر عهده دارد. امام جماعت مسجد امیرالموئمین(ع) زرگنده در ادامه تعریف هسته مقاومت فرهنگی عنوان نمود: پس هسته های مقاومت می بایست دو کار انجام دهند مثلا در حوزه فرهنگ اولا باید فرهنگهای بومی و اسلامی خود را حفظ کند و دوم نباید اجازه وارد شدن فرهنگ های غیر بومی و غیر اسلامی را بدهد، کار اصلی هسته مقاومت فرهنگی رصد و پایش و کنترل و مدیریت فرهنگ های پیرامونی در راستای حفظ فرهنگ خود و رفع و دفع فرهنگ های غیر بومی و غربی است . یعنی هسته های فرهنگی باید مراقبت کنند که اگر فرهنگی غیر بومی وارد فرهنگ بونی شده باشد باید آن را رفع نماید و اگر وارد نشده باشد باید جلوی آن را گرفته یا دفع نمایند.
وی در ادامه مسجد را بهترین جایگاه عملیاتی شدن هسته مقاومت فرهنگی و اجتماعی دانست و گفت: با توجه به این تعریف از هسته مقاومت بهترین جایگاه برای اجرای آن مسجد است . اگر هر یک از محلات را یک سلول در نظر بگیریم مساجد به عنوان هسته مقاومت یعنی مغز متفکر حوزه های فرهنگی و اجتماعی محلات و کنترل و مدیریت کننده آن می باشد.
نوربخش با تاکیید بر اینکه مسجد از ابتدای تاسیس توسط نبی مکرم اسلام (ص) محور انجام کارهای فکری ، فرهنگی ، اجتماعی و حتا نظامی بوده است اظهار داشت: مساجد از صدر اسلام به عنوان هسته مقاومت در تمامی عرصه ها معرفی شد و محل تجمع متفکرین مختلف بوده است و در همین راستا و تبعیت از سیره نبوی است که مقام معظم رهبری تاکیید داشته و میفرمایند:(مساجد باید هسته مقاومت فرهنگی و اجتماعی قرار گیرند).
مدیر تولید و تامین محتوای معاونت فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه به روشهای جذب و نگهداری جوانان اشاره کرد و گفت: در بحث جذب جوانان و نگهداری آنها در مسجد باید دو نگاه را مد نظر داشت. اولین نگاه ، نگاه ایجابی است و دومین نگاه ، نگاه سلبی است . در نگاه سلبی باید بررسی کرد و چالشهای موجود در مساجد را شناسایی نموده و آنها را حل و فصل نمود. یعنی باید موانع جذب جوان به مسجد را رصد بکنیم و با این عوامل که عوامل منع جذب جوانان به مسجد هستند مقابله بکنیم . اما در نگاه ایجابی مرکز رسیدگی به امور مساجد خصوصا معاونت فرهنگی پیش قدم شده و برنامه ها و پروژه های مختلف را طراحی و تدوین کرده و به مساجد و ائمه جماعات ابلاغ نموده که اجرایی این برنامه ها بسیار میتواند اثرگذار باشد.
وی در ادامه افزود: معاونت فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد در حوزه جذب جوانان به مسجد خوصوصا در حوزه فرهنگی طرح بسیار جامع و لازم استقرار نظام مدیریت فرهنگی ، طرح شورای فرهنگی ، طرح ارتباط مسجد و مدرسه و .... را برنامه ریزی و ابلاغ کرده که هر کدام از این برنامه ها بسیار ضروری و لازم است . کارگزاران مساجد باید در کنار ائمه جماعات کمک کنند تا این برنامه ها به نحوه احسنت اجرا گردد تا جذب حداکثری جوان را در مساجد شاهد باشیم.
نوربخش امام جماعت و کارگزاران مسجد را هدایت کننده خط فکری مسجد دانست و گفت: مسیر مسجد را افراد و کارگزاران آن تعیین می کنند و قطعا اگر در مسجدی امام جماعت و افراد دیگر آن انقلابی باشند قطعا آن مسجد هرگز وارد فضاهای سکولاری نخواهد شد. اما اینکه امام جماعت به عنوان مدیر مسجد و یا کارگزاران مسجد تفکر سکولار داشته باشند اینها به صورت طبیعی مردم و نمازگزاران را به سمت و سوی سکولار شدن سوق می دهند که الحمد االله در این امر مهم یعنی انقلابی بودن امام جماعت معاونت جذب و سامان دهی ائمه جماعات مرکز رسیدگی به امور مساجد بسیار دقیق بوده و ائمه جماعت با دقت و انقلابی گزینش می شوند.
امام جماعت مسجد امیرالمومنین(ع) زرگنده یکی از مهمترین تهدیدات پیش روی مسجد را خالی شدن مساجد از جوانان دانست و گفت: مهمترین موضوعی که ما در مسجد داریم حضور حداکثری مردم و خصوصا جوانان است که متاسفانه در برخی اوقات شاهد این امر نیستیم. خب این یک تهدید است برای ما و باید اندیشه شود که مساجد ما اگر قرار است هسته مقاومت فرهنگی باشند باید مردم و جوانان در آن فعالانه در همه عرصه ها حضور پیدا نمایند. باید رصد کنیم و ببینیم چه کار کنیم که این اتفاق برای مسجد ما نیفتتد.
وی افزود: در این موضوع نیز باید دو نگاه داشته باشیم اولی سلبی و دومی ایجابی در نگاه سلبی باید مسائل و مشکلاتی که اتحاد ، یک رنگی و خلوص ما را در بین هم دیگر در مساجد خصوصا بین امام جماعت و کارگزاران و مردم از بین می برد را شناخت و آنها را حل و فصل نمود و این عدم اتحاد بین ارکان مسجد یکی از عوامل اصلی دل سرد شدن مردم از آمدن به مساجد است مسجد باید یکسان و یک پارچه باشد تا بستر لازم جهت دعوت مردم و جوانان مهیا باشد . در نگاه ایجابی نیز باید هیمن برنامه های را که معاونت فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد با مطالعه و جلسات هم اندیشی و .... طراحی و تدوین کرده است را کارگزاران و اهالی مسجد همگام با امام جماعت اجرا کنند . با اتحاد و یکپارچگی بین ارکان مسجد بسیاری از مشکلات حل می شود.
نوربخش در پایان افزود: مساجد ما باد با اتحاد و هم دلی بین یک دیگر پشت سر امام جماعت به تبعیت از فلسفه نماز جماعت با یک دیگر وحدت داشته باشند و هستههای مقاومت فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را تشکیل دهند و از کودک تا پیر ترین افراد محله را جذب و دعوت به همکاری کنند و مشکلات محله خود شناسایی و برای حل آن برنامه ریزی اجرایی کنند که در کشور الحمدالله نمونه هایی از مساجد موفق داریم.