جمعه / ۲۷ اَمرداد ۱۳۹۶ / ۰۹:۱۱
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۲۹۳۵۲
گزارشگر : وحید پورتجریشی
مقاله/ به مناسبت فرارسیدن روز جهانی مسجد:

21 آگوست 1969، نقطه ای تاریک در تاریخ جهان اسلام

21 آگوست 1969 به عنوان سالروز حمله صهیونیست های افراطی به صحن مبارک مسجدالاقصی همواره مانند نقطه ای سیاه در تاریخ جهان اسلام ثبت شده و به یادگار خواهد ماند.

(جمعه ۲۷ اَمرداد ۱۳۹۶) ۰۹:۱۱
نوشته: پروفسور مادیا و دکتر ذی النور رشید بن زین الدین/ ترجمه: وحید پورتجریشی

 پایگاه تخصصی مسجد، گروه بین الملل: درست ۴۵ سال پیش بود که مسجد الاقصی بدست یهودی های افراطی که از طرف مسیحیان صهیونیست حمایت می شدند به شدت بمباران شد و همچون لکه ننگی بر دامان همه مسلمانان نشست. این حرکت زشت و ننگین بدست مایکل دنیس روهان استرالیایی الاصل شکل گرفت.

همه  چیز از آنجا شروع شد که مایکل روهان به قصدی نابود کردن مسجد آتش را در آن بر افروخت و شعله های سر به فلک کشیده آتش تقریبا اکثر بخش های مسجد را سوزاند. اما عکس العمل سریع مسلمانان اورشلیم مانع از آن شد که بیش از این دیر شود و همه مسجد در آتش بسوزد.

آیا مایکل روهان به تنهایی این جنایت را مرتکب شد؟

خیر، مسلما او تنها نبود. مایکل روهان واقعا در ارتکاب و تدارک این جنایت تنها نبود. او تحت حمایت قاطع رژیم صهیونیستی اسراییل بود که هدفشان از بین بردن کامل مسجد الاقصی و انجام پروژه ای مذموم به نام ساخت معبد سلیمان درست در همان محل مسجد الاقصی برای یهودیان بود.

مسبب این آتش سوزی دستگیر شد اما بعدا بدون مجازات عمل آزاد شد. این مطلب بر همگان واضح و مبرهن است که دادگاه اسراییل از او حمایت کرد و با دلایل مضحکی مانند اینکه مایکل روهان به لحاظ عقلی سالم نبوده او را آزاد کرد و تنها او را محکوم به اخراج از اسراییل و بازگشت به استرالیا کرد.

مایکل روهان با وقاهت اعلام کرد که این کار را در راستای انجام تکلیف الهی خویش انجام داده و بر اساس آموزه های تلمود و به فرمان خداوند بوده است و خدا را شکر کرد که توانست این ماموریت الهی را با موفقیت به پایان برساند.

تبعات آتش سوزی چه بود؟

به نظر می رسد که صهیونیست ها این طرح را با قطع آب مسجد الاقصی از پیش برنامه ریزی کرده بودند که این کار با موفقیت انجام شد. در عین حال سربازان اسراییلی نیز با جلوگیری از ورود آتش نشانی و اعراب به داخل مسجد نقش خود را به خوبی در این واقعه ایفا کردند.

این عمل وحشیانه سبب شد تا:

•    اکثر قسمت های مسجد الاقصی نابود و تبدیل به خاکستر شد. بر اساس آمار، بیش از یک سوم از مساحت کل مسجد که بالغ بر ۱۵۰۰ متر مربع (از ۴۴۰۰ متر) به طور کل از بین رفت
•    منبر تاریخی صلاح الدین، محراب ذکریا، مسجد عمر خطاب و اکثر قسمت های گلدسته مسجد در آتش سوخت
•    همچنین سقف مسجد و ستون های زیبای آن که به زیبایی با آیات قران تزیین شده بودند نیز از بین رفتند

نقش سازمان کنفرانس اسلامی چه بود؟

سوزانده شدن مسجد الاقصی موج عظیمی از اعتراضات مسلمانان جهان را از مراکش تا اندونزی در غالب تظاهرات گسترده برانگیخت.

جلسات و مذاکرات زیادی در سطح منطقه ای و جهانی در جهت کاهش خشم مسلمانان انجام برگزار و انجام شدند. سازمان ملل متحد نیز اعضای خود را فورا فرا خواند که منجر به صدور قطعنامه شماره ۲۷۱ گشت و در آن ضمن محکوم کردن اسراییل، این کشور را به حفظ ثبات و آرامش اورشلیم و مسجد الاقصی فراخواند.

سران کشور های اسلامی نیز در همین راستا گرد هم آمدند و جهت تاسیس سازمان کنفرانس اسلامی به توافق رسیدند و اولین اجلاس خود را در رباط، پایتخت مراکش تشکیل دادند که در آن چندین قطعنامه علیه اسراییل با هدف جلو گیری از تجاوز به مسجد الاقصی به تصویب رسید. اما متاسفانه هیچ یک از این قطعنامه ها به مرحله اجرا در نیامدند. این سازمان متاسفانه در نمایندگی و هدایت جامعه مسلمانان به سمت حفظ امنیت و قداست مسجد الاقصی موفق نبود.

آیا تهدیدات علیه مسجد الاقصی به پایان رسیده اند؟

وقایع تلخ ۲۱ آگوست ۱۹۶۹ رفته رفته کمرنگ شدند و جامعه مسلمانان جهان نیز تا به حال هیچ تلاش جدی و عملی را از خود در جهت جلوگیری از تکرار چنین وقایعی برای قدس نشان ندادند.  بعد از این واقعه نیز تعدادی اعمال مجرمانه علیه مسجد الاقصی شکل گرفتند که برخی از آنها عبارتند از:

•    در تاریخ ۲۷ ژانویه ۱۹۸۲ گروهی از یهودیان تند رو متحد شدند تا به داخل مسجد الاقصی حمله ور شده و مجددا آن را به آتش بکشند اما این نقشه با موفقیت شناسایی و متوقف شد.

•     در تاریخ ۱۴ ژانویه ۱۹۸۹ تعدادی از اعضای مجلس کنست اسراییل به ارتش این کشور دستور دادند تا متون مقدس یهودیت را با صدای بلند در مسجد الاقصی تلاوت کنند.

•    در ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۰ نیز نخست وزیر وقت اسراییل، آریل شارون به همراه یک هنگ قدرتمند ارتش رژیم صهیونیستی اسراییل وارد این مسجد شد و از آن بازدید کرد.او بیان کرد که این دیدار از بخشی از سرزمین اسراییل انجام شده که شهروندان اسراییل محق به انجام این کار هستند.این دیدار که با همراهی دو تن از رهبران تروریست اسراییل به نام های صبرا و شتیلا صورت گرفت، منجر به اعتراض و درگیری انتفاضه گشت.

اکنون بعد از گذشت ۴۵ سال از واقعه ۲۱ آگوست هنوز هم هزاران صهیونیست افراطی و یهودی تروریست منتظر بدست آوردن فرصتی مناسب در جهت ضربه زدن به دوباره به مسجد الاقصی هستند که جلوگیری از این توطئه نیازمند هوشیاری هر چه بیشتر مسلمانان جهان است.

جنایت های دیگر صهیونیست ها در مسجد الاقصی چه بود؟

صهیونیست ها  پس از واقعه النکساه به شدت بر روی پروژه یهودی سازی مسجد الاقصی کار کرده اند که نتیجه آن اشغال شرق اورشلیم و مسجد الاقصی در سال ۱۹۶۷ بوده است.

بعضی از اقدامات صهیونیست ها در جهت یهودی سازی مسجد الاقصی عبارتند از:

•    جلوگیری از بازدید و ساکن شدن مسلمانان در مسجد
•    جلوگیری از تعمیر مسجد
•    تصرف دیوار براق که بخشی از مسجد الاقصی است
•    بمباران های مکرر محوطه مسجد
•    حفر تونل های بزرگ و طویل زیر مسجد
•    تغییر هویت مسلمانان و اعراب اورشلیم و مسجد الاقصی به یهودی
•    تاسیس و ساخت معابد یهودیان در کنار مسجد الاقصی
•    کشتار جمعی مسلمانان در مسجد الاقصی
•    برگزاری مراسم های مذهبی و دعا بوسیله یهودیان در مسجد

تعداد بسیار زیادی از جنایات و جرائم از جانب یهودیان بر علیه مسجد الاقصی انجام شده است. این مسجد نخستین قبله مسلمانان و همچنین سوم مکان مقدس آنهاست که وقایع مبارک الاسراء و معراج در این مسجد رخ داده است. حفظ مسجد الاقصی از تخریب و از هم گسیختگی به دست رژیم صهیونیستی و یهودیان تروریست رادیکال وظیفه همه مسلمانان است. وقایعی که در حال رخ دادن در مسجد الاقصی است باید همه مسلمانان را از خواب بیدار کند.

برای نجات قدس چه باید بکنیم؟

در حقیقت راه های بسیاری برای نجات مسجد الاقصی از دام تخریب وجود دارند که برخی از آنها عبارتند از:

•    از خودمان شروع کنیم و کمی راجع به تاریخ فلسطین و مسجد الاقصی بیشتر مطالعه کنیم و دیگران را نیز آگاه کنیم
•    درباره اهمیت دادن به جامعه مسلمین به اعضای خانواده و خویشاوندان خود آموزس دهیم. مسائلی مانند وقایعی که در حال رخداد در فلسطین و الاقصی می باشند و اهمیت آنها برای مسلمانان باید به هر وسیله ای مورد بحث قرار گیرند.
•    ترتیب دادن برنامه هایی برای بزرگداشت و یاد آوری روز ۲۱ آگوست با نام روز مسجد الاقصی و یا در یادواره های مرتبطی همچون سالروز معراج یا اسراء در دانشگاه ها، مدارس، رسانه و سایر وسایل ارتباطی
•    تلاش در جهت فراهم کردن و سازماندهی موجبات مبارزه برای فردای بهتر قدس
•    حمایت از تحریم های اقتصادی و مالی علیه رژیم صهیونیستی و کالا های آنها و دیگر حامیانشان
•    مشارکت دادن و دعوت از غیر مسلمانان جهت فهم حقیقت مساله قدس و فلسطین با رویکرد حقوق بشری و عدالت جهانی
•    انتقال این مسائل به جامعه جهانی جهت مبارزه برای آزاد سازی قدس، موضوعی است که همه مسلمانان را خشنود می کند و آنها را به سمت رسیدن به هدفشان سوق می دهد

به امید روزی که به لطف خداوند قدس از دست دشمنان اسلام آزاد شود و مجددا آنطور که باید و شاید تکریم شود. بیاییم همه با هم و دست در دست هم برای آزاد سازی قدس به صورت منسجم و سازمان یافته تلاش کنیم پیش از آنکه دیر شود...

وعده دیدار همه ما در مسجد الاقصی....

(جمعه ۲۷ اَمرداد ۱۳۹۶) ۰۹:۱۱
https://news.masjed.ir/u/nxr
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید