شنبه / ۲۸ اَمرداد ۱۳۹۶ / ۰۹:۵۱
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۲۹۳۳۹
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
امام جماعت مسجد امام رضا علیه السلام،

ائمه جماعات باید مکمل اهداف رسالت پیامبر(ص) باشند

حجت السلام واشقانی با تأکید بر اینکه ائمه جماعات برای ارتقاء و رونق مساجد باید مسجد را اداره و محل کار خود بدانند، خاطرنشان کرد: ائمه جماعت باید مکمل اهداف والای رسالت پیامبر(ص) باشند و هدف را فدای مادیات نکنند.

(شنبه ۲۸ اَمرداد ۱۳۹۶) ۰۹:۵۱

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از تسنیم ، حجت‎الاسلام شیخ علی واشقانی، امام جماعت مسجد امام رضا(ع) با بیان اینکه هفته جهانی مساجد خورشید نظام اسلامی است، افزود: هفته جهانی مساجد فرصتی برای مرور کارکردهای مختلف مساجد است و این نکته را باید یادآور کند که این مکان مقدس را باید در سطح کلان و در راستای اهداف نظام اسلامی دید.

وی با بیان اینکه باید مردم را در اداره مساجد دخیل کرد، گفت: امام جماعت باید مسجد را با مردم و مأمومین مدیریت کند و از خِرد آنها در اداره هرچه بهتر مسجد استفاده کند. از سوی دیگر روحانی باید به موقعیت‌های مسجد و اطراف آن اشراف داشته باشد و پیام هفته جهانی مساجد را به مردم ابلاغ کند و آنها را در جریان بگذارد.

امام جماعت، هدف را فدای مادیات نکند

امام جماعت مسجد امام رضا ع با تأکید بر اینکه ائمه جماعات برای ارتقاء و رونق مساجد باید مسجد را اداره و محل کار خود بدانند، خاطرنشان کرد: جایگاه امام جماعت از این نظر اهمیت دارد که پیامبر گرامی اسلام(ص) پایه‌های مساجد را بنا نهاد و در واقع ائمه جماعت باید مکمل اهداف والای رسالت حضرت باشند. بنابراین امام جماعت به تبعیت از سیره اهل‌بیت(ع) و نیز رهنمودهای بزرگان دین و حاکمان شرع همچون امام(ره) و رهبر معظم انقلاب باید مسجد را برای محل، منطقه و جامعه اسلامی مهیا کند و در این مسیر چشمداشتی به مادیات نداشته باشد و هدف خود را فدای مسائل دنیایی نکند.

حجت‌الاسلام واشقانی افزود: بندهای دنیایی گام انسان را در انجام وظیفه کُند و اهداف او را کم‌رنگ می‌کند. روحانی باید به معنویات مجهز شود. همچنین سخنرانی‌های امام جماعت باید طبق مقتضای زمان و کارآمد و در عین حال بر اساس آیات و روایات اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) باشد.

امام جماعت از توانمندی اقشار مردم استفاده کند

وی با بیان اینکه روحانی باید درب را برای مردم باز کند نه اینکه مردم درب را برای او باز کنند، افزود: همان طور که به قول امیرالمؤمنین(ع)، پیامبر گرامی اسلام(ص) «طَبِیبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّهِ؛ طبیبى است که براى درمان بیماران سیّار است» بود، امروز هم امام جماعت با این ویژگی می‌تواند در دل مردم نفوذ و آنها را در کانون خانه الهی جمع کند و امام جماعت محفل جمع مردم در شبستان مسجد باشد. او باید توانایی داشته باشد با زبان اقشار مختلف مردم صحبت و از ظرفیت هر کدام در اداره مسجد استفاده کند. همچنین امام جماعت باید خیلی از کارها را به جوانان و نوجوانان واگذار و از تجربیات سالخوردگان استفاده کند. از سوی دیگر بانوان را در امور مسجد باید وارد کرد و امکانات لازم برای دوره‌های آموزشی و ... را برای آنها فراهم دید.

مسجد دستاویز امور دنیوی نشود

حجت‌الاسلام واشقانی با هشدار نسبت به اینکه مسجد نباید دستاویز امور دنیوی شود، عنوان کرد: روحانی باید با چهره مردمی و ولایی انجام وظیفه کند و مسجد را دستاویز سیاسیون و امور دنیوی و تجاری نکند که این مسائل در شأن مساجد نیست.

وی تعامل امام جماعت با رسانه‌ها را از ملزومات روحانی موفق دانست و گفت: روحانی مسجد باید با رسانه‌ها ارتباط تنگاتنگ داشته باشد تا علاوه بر انتقال تجربیات خود به سایر ائمه جماعات، پیشنهادات راهبردی خود و مشکلات مردم را به گوش مسئولان امر برساند.

(شنبه ۲۸ اَمرداد ۱۳۹۶) ۰۹:۵۱
https://news.masjed.ir/u/oZo
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید