جمعه / ۲۴ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۰:۲۰
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۲۹۳۰۹
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
حجت‌الاسلام مطهری یزدی در گفتگو با پایگاه تخصصی مسجد:

احترام به زیر دستان و شاگردان از ویژگی‌های برجسته آیت‌الله خزعلی بود

امام جماعت مسجد خداداد گفت: اخلاق آیت‌الله خزعلی ستودنی بود. و سالیانی که با آیت‌الله خزعلی بودیم برخورد تندی از ایشان ندیدیم. احترام به زیر دستان و شاگردان از ویژگی‌های برجسته آیت‌الله خزعلی بود و با طلاب مثل فرزندان خودشان رفتار می‌کردند و طلاب کار داشتند به خدمت آیت‌الله خزعلی می‌آمدند و از فیوضات ایشان استفاده و بهره‌ می‌بردند.

(جمعه ۲۴ شهریور ۱۳۹۶) ۱۰:۲۰

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد/ علیرضا برومند؛ آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی فقیه، خطیب و از روحانیان سیاستمدار و  از فعالان در انقلاب اسلامی ایران و از شخصیت‌های شاخص نظام جمهوری اسلامی ایران بود. مشارکت در تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی و نیز عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی، عضویت در شورای نگهبان برای ۲۰ سال، و عضویت در مجلس خبرگان رهبری تا زمان فوت، جزو مناصب او در جمهوری اسلامی بوده است. او مؤسس و مسئول بنیاد بین‌المللی غدیر و هم چنین از بنیان‌گذاران مجمع جهانی اهل بیت بود. ابوالقاسم خزعلی از شاگردان آیت الله بروجردی و امام خمینی در فقه و اصول و شاگرد علامه طباطبایی در فلسفه اسلامی بود و آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی صبح روز ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ در تهران و پس از تحمل یک دوره طولانی بیماری در سن ۹۰ سالگی درگذشت برای بررسی بیشتر از این عالم جلیل‌القدر و بزرگوار با حجت‌الاسلام سید حسین مطهری  فرد (معروف به مطهری یزدی) گفتگویی انجام داد که در ادامه می‌آید.

امام جماعت مسجد خداداد گفت: سالیان متمالی که در قم بودم  به شاگردی آیت‌الله خزعلی افتخار می‌کردم و از روزی که با ایشان آشنا شدیم ایشان به ما لطف داشتند.

وی ادامه داد: آیت‌الله خزعلی برای منبر به خانه آیت‌الله کفعمی، پدر خانم ما در زاهدان می‌آمدند. در سال 56، 57 قبل از انقلاب در حمایت از حضرت امام خمینی(ره) بنده و آیت‌الله خزعلی دستگیر شدیم و زندان رفتیم.

شاگرد آیت‌الله خزعلی گفت: با آیت‌الله خزعلی مأنوس و ارتباط داشتیم و در درس تفسیر و اخلاق ایشان  در مسجد آبشار در قم شرکت می‌کردیم.

وی ادامه داد: آیت‌الله خزعلی، حافظ کل قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه بودند. و نور قرآن، منزل آیت‌الله خزعلی را فراگرفته بود. که سید محمد حسین طباطبایی، حافظ کل قرآن به خانه آیت‌الله خزعلی که آمد می‌گفت در منزل شما نور می‌بینم.

حجت‌الاسلام مطهری یزدی گفت: در سال 59 پس از آزادی از زندان مجلس جشن ازدواج و عروسی در منزل یکی از فامیل در زاهدان  گرفتیم که یکی از مهمان‌های این مجلس، همسر آیت‌الله خزعلی بودند.

امام جماعت مسجد خداداد گفت: قبل از انقلاب  برای تبلیغ به اوشن فشم  رفتم. محیط اینجا  هرج و مرج و از باب حجاب،عفاف و تقوا خوب نبود. اولین کاری که بنده در اوشن فشم کردم جوانان را جمع کردم و عصر‌های جمعه برای جوانان منبر می‌رفتم و سعی کردم حرکتی در این منطقه انجام دهم و آیت‌الله خزعلی هم دعوتشان کردم که شب‌ها یک دهه در اوشن فشم منبر بروند.

 

ویژگی برجسته آیت‌الله خزعلی

حجت‌الاسلام مطهری یزدی گفت: اخلاق آیت‌الله خزعلی ستودنی بود. و سالیانی که با آیت‌الله خزعلی بودیم برخورد تندی از ایشان ندیدیم.

وی ادامه داد:  احترام به زیر دستان و شاگردان  از ویژگی‌های برجسته آیت‌الله خزعلی بود و با طلاب مثل فرزندان خودشان رفتار می‌کردند و طلاب کار داشتند به خدمت آیت‌الله خزعلی می‌آمدند و از فیوضات ایشان استفاده و بهره‌ می‌بردند.

در پایان از حجت‌الاسلام سید حسین مطهری  فرد (معروف به مطهری یزدی) پرسیدم اگر بخواهید در یک جمله آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی را معرفی کنید چه می‌فرماید گفت: آیت‌الله خزعلی این قدر جامع بود که در مورد ایشان می‌شود این شعر را خواند « آنجا که حد واجب و ممکن بُود تویی؛ ای انتهای اوج بشر ابتدای تو»

(جمعه ۲۴ شهریور ۱۳۹۶) ۱۰:۲۰
https://news.masjed.ir/u/kdk
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید