پنج شنبه / ۱۹ اَمرداد ۱۳۹۶ / ۰۹:۱۶
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۲۹۲۵۲
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
امام جماعت مسجد امام رضا(ع)دهکده المپیک مطرح کرد؛

نقش امام جماعت در مسجد برقرار / امام جماعت اولین نفر بیاید و آخرین نفر برود

حجت‌الاسلام علی فراهانی واشقانی معتقد است: تمام تلاشش بر این است که مسجد امام رضا(ع) را به طور شبانه‎روزی برای پاسخ‌گویی به نیازهای مردم منطقه و حتی مسافران بین راهی فعال کند.

(پنج شنبه ۱۹ اَمرداد ۱۳۹۶) ۰۹:۱۶

به گزارش پایگاه پایگاه تخصصی مسجد به نقل از شبستان، حجت‌الاسلام علی فراهانی واشقانی با اشاره به شاخصه‌های یک مسجد مطلوب و تراز اسلامی، گفت: امام جماعت به عنوان مدیر مسجد در موفقیت آن نقش بسیار مهمی دارد، به نظرم وی باید اولین نفری باشد، که در مسجد حضور می‌یابد و نیز آخرین نفری باشد که از آن خارج می‌شود، زیرا اگر امام جماعت، تمام وقت در خدمت مسجد و اهالی آن باشد، مسجد وی می‌تواند شاخصه‌های یک مسجد موفق را دارا باشد.

وی افزود: من در طول سال‌ها فعالیت در مسجد امام رضا(ع) تمام تلاشم صرف خدمت‌گذاری به مردم بوده است و از انجام هیچ خدمتی هم ابایی نداشته‌ام، به طوری که در کار‌های ساختمانی مسجد هم دوشادوش کارگران زحمتکش به انجام وظیفه پرداخته‌ام و معتقدم که امام جماعت مسجد باید خود را وقف خدمت به آن کند، تا شاهد حضور هر چه بیشتر مردم در این بیت‌الله باشیم.

امام جماعت مسجد امام رضا(ع) با اشاره به فعالیت‌هایی که در آن انجام می‌شوند، گفت: نیم ساعت قبل از اذان صبح، درهای این مسجد برای اقامه نماز جماعت صبح به روی نمازگزاران باز می‌شوند و پس از آن، کلاس آموزش تجوید و روخوانی قرآن کریم با حضور یکی از استادان این رشته‌ها برپا می‌شود و بعد از آن نیز مردم برای انجام فعالیت‌های خود از مسجد خارج می‌شوند.

واشقانی فراهانی همچنین به برنامه‌های مسجد امام رضا(ع) بعد از اقامه نماز ظهر و عصر اشاره کرد و گفت: گروه‌‌های مختلف فعالی به این مسجد می‌آیند تا به مطالعه و یا مباحثه در آن بپردازند و پس از اقامه نماز مغرب و عشاء نیز من پیرامون یک موضوع خاص، سخنرانی می‌کنم و در بعضی از شب‌ها با دعوت از استادان، مداحان اهل بیت(ع) و قاریان قرآن، مجالس باشکوهی در این مسجد برگزار می‌شود.

وی افزود: کتاب‌های متعددی از جمله سیمای مسجد امام رضا(ع) چهل حدیث فاطمی، اخلاق نبوی و اخلاق مهدوی توسط من تالیف شده است تا عموم مردم از احادیث و کلام گوهربار معصومین(ع) مطلع شوند و هر شب بخش‌هایی از این کتاب‌ها برای مخاطبان بیان می‌شوند.

امام جماعت مسجد امام رضا(ع) به بیان دیگر فعالیت‌های این مسجد در طول هفته اشاره کرد و گفت: آموزش دروس حوزوی سه روز در هفته بعد از نماز مغرب و عشاء، آموزش مفاهیم قرآن و نهجالبلاغه برای بانوان، آموزش روان‌خوانی، تجوید قرآن، بیان احکام و احادیث، هر روز بعد از اقامه نماز صبح، قرائت زیارت آلیس، بیان موضوعات اخلاقی، پیش‌بینی و طراحی سفرهای  زیارتی قم و جمکران، برگزاری دعای توسل و برپایی محافل انس با قرآن توسط قاریان بینالمللی قرآن کریم از دیگر برنامه‌های این مسجد است.

 

فعالیت شبانهروزی

واشقانی فراهانی با اشاره به حضور شبانه‌روزی خود در مسجد امام رضا(ع) اظهار کرد: من با حضور در دفتر کار خود در این مسجد بعد از اقامه نماز ظهر تا بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء، پاسخ‌گوی پرسش‌ها و مشکلات مردم از طریق تماس تلفنی و یا حضوری هستم و تمام تلاش من در این راستا بوده است که این مسجد را به طور شبانهروزی برای پاسخ‌گویی به نیاز مردم منطقه و حتی مسافران بین راهی فعال کنم.

وی ادامه داد: این مسجد، از جمله مساجدی است که دو نفر از بانوان نیز عضو هیئت امنای شش نفره‌ آن هستند که از بدو تأسیس این خانه خدا تاکنون مشارکت و همکاری صمیمانه‌ای در امور آن داشته‌اند و تشکیل کلاس‌های آموزشی، راه‌اندازی کلاس‌های هنری، مشاوره و سرپرستی مهد کودک این مسجد، جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای تهیه جهیزیه عروسان نیازمند و مدیریت مسافرت‌های زیارتی و تفریحی به دیگر شهرها از جمله فعالیت‌های این بانوان در مسجد امام رضا(ع) است.

امام جماعت مسجد امام رضا(ع) همچنین گفت: با توجه به نزدیکی این مسجد به دانشگاه علامه طباطبایی و از طرفی ایجاد محیطی آرام در آن، دانشجویان و استادان این دانشگاه توانسته‌اند ارتباط خوبی با این مسجد برقرار کنند و این قشر فرهیخته ضمن حضور در نمازهای جماعت، از شبستان این مسجد نیز برای مطالعه استفاده می‌کنند.

 

ویزیت رایگان

واشقانی فراهانی همچنین از حضور دو پزشک عمومی و روان‌شناس بالینی در مسجد امام رضا(ع) خبر داد و گفت: این پزشکان به صورت رایگان به ویزیت بیماران ساکن در این منطقه می‌پردازند که این اقدام با استقبال مردم منطقه هم روبرو شده است به طوری که مردم به ویژه نیازمندان بی‌بضاعت، روزهای سه‌شنبه هر هفته مشکلات‌ مربوط به سلامتی‌شان را در این مسجد پیگیری می‌کنند.

وی با بیان اینکه کتابخانه مسجد امام رضا(ع) به خاطر تنوع کتاب‌های موجود در آن بی‌نظیر است، ادامه داد: به اعتقاد من یکی از فعالیت‌های فرهنگی هر مسجدی باید ترویج فرهنگ کتابخوانی باشد، در همین راستا قریب ۳ هزار جلد کتاب در کتابخانه این مسجد در موضوعات مختلف جمع‌آوری شده است که بوسیله آن‌ها نیز به مخاطبان خود خدمات ارایه می‌دهد.

 

مهد کودک

امام جماعت مسجد امام رضا (ع) یکی دیگر از بخشهای این مسجد را مهدکودک آن دانست که سه روز در هفته، پذیرای کودکان ۳ تا ۶ سال است و در ساعات نماز نیز پذیرای کودکان خردسال است تا مادران آنان با فراغت بال به نماز و عبادت مشغول شوند.

یادآور می‌شود؛ ساخت مسجد امام رضا(ع)  به مساحت 670 متر و زیر بنای 300  متر در سه طبقه توسط  یک فرد نیکوکار به نام حاج علی اکبر انصاری و به همت مردم منطقه دهکده المپیک از سال 1387 آغاز شد و با  مدیریت فرهنگی حجتالاسلام شیخ علی واشقانی فراهانی از سال 1389 افتتاح شد و به بهرهبرداری رسید.

(پنج شنبه ۱۹ اَمرداد ۱۳۹۶) ۰۹:۱۶
https://news.masjed.ir/u/p4f
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید