سه شنبه / ۱۷ اَمرداد ۱۳۹۶ / ۱۱:۵۳
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۲۹۲۴۸
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
آیت‌الله جوادی آملی در جلسه درس اخلاق در مسجد احمدآباد دماوند:

کلمهٴ توحید یک قلعه فرهنگی است/ هیچ کشوری بدون توحید به مقصد نمی‌رسد

آیت الله جوادی آملی در جلسه درس اخلاق خود با اشاره به حدیث نورانی امام رضا(ع) به تبیین اهمیت اعتقاد به توحید پرداخت و بیان داشت: انسان باید همواره به یاد خدا باشد، هیچ ممکن نیست کسی بتواند بگوید «لا اله الا الله» و در قیامت معطّل باشد.

(سه شنبه ۱۷ اَمرداد ۱۳۹۶) ۱۱:۵۳

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، جلسه درس اخلاق هفتگی حضرت آیت الله جوادی آملی، این هفته با حضور جمعی از علاقه‌مندان به معارف اهل بیت(علیهم السلام) در مسجد احمدآباد شهرستان دماوند برگزار شد.

در این جلسه آیت الله جوادی آملی با تبریک میلاد فرخنده علی‌ بن موسی الرضا(علیه آلاف التحیة و الثناء) با اشاره به حدیث نورانی از آن حضرت به تبیین ساختار نظام اسلامی پرداخت و بیان داشت: وجود مبارک امام هشتم(ع) همانند وجود مبارک ابراهیم خلیل(سلام الله علیه) ساختار نظام دینی را از راه فرهنگ شروع کرده است؛ وجود مبارک ابراهیم خلیل خانه توحید را ساخت و آن را مطاف و قبله همه موحّدان قرار داد و وجود مبارک علی‌بن‌موسی(ع) در همان سفر تاریخی‌شان در نیشابور هنگام حرکت، این کاخ توحید را معرفی کردند و فرمودند پدران من از وجود مبارک پیامبر(ص)، از انبیای الهی، از ذات اقدس الهی این سخن نورانی را نقل کردند که «کلمة لا اله الاّ الله حِصنی»؛ آن کعبه، یک خانهٴ مادی و سنگ و گِل است اما این کلمهٴ توحید یک قلعه فرهنگی است. فرمود این قلعه و دژ است، دژبانش هم خداست و ما اهل بیت هم دربان این دژیم «أنا من شروطها»، هیچ کلمه‌ای بالاتر از این نیست و هیچ کشوری بدون توحید به مقصد نمی‌رسد و هیچ ملت غیرموحّدی هم به مقصود نایل نمی‌شود.

وی در ادامه افزود: ما یک آیه‌ای در قرآن داریم که هضم آن آیه برای بسیاری مشکل است، اگر آن آیه درست تبیین شود این دژ و قلعه‌ای که امام رضا(ع) ترسیم کرده است جایگاهش مشخص می‌شود. در قرآن فرمود اکثر مؤمنین مشرک‌اند! درک این آیه خیلی آسان نیست بلکه خیلی سخت است، از امام(سلام الله علیه) سؤال کردند چگونه اکثر مؤمنین، مشرک‌اند؟ فرمود همین که می‌بینید یک روز این طرف و یک روز آن طرف اند، این با توحید و موحد بودن سازگار نیست! اینکه می‌گویند خدا هست ولی!، خدا هست اما!، دیگر بعد از خدا ولی و اما چرا؟ اینکه خدا فرمود اکثر مؤمنین مشرک‌اند همین است.

این استاد اخلاق اذعان داشت : اگر وجود مبارک رسول گرامی(ص) فرمود کسی که در قیامت بتواند بگوید «لا اله الاّ الله» درهای بهشت به روی او باز است، برای این است که بفهمیم چه کسی می‌تواند در آن روز این جمله را بگوید؟ آنکه هر روز یه عقیده دارد، یک روز می‌گوید خدا هست ولی، خدا هست اما، این خدا را با آن بیان می‌گوید «لا اله الاّ آلله و أنا، لا اله الا الله و حزبی، لا اله الا الله و جناحی، لا اله الا الله و ابنائی و اولادی»! لذا صریح قرآن این است که اکثر مؤمنین مشرک‌اند، البته تا این غُده‌ها گرفته نشود فرد وارد بهشت نخواهد شد؛ این غدّه‌های بالأخره یا با فشار مرگ یا با فشار ساهره قیامت از انسان گرفته خواهد شد.

آیت الله جوادی آملی در ادامه با اشاره به حدیث نورانی امام رضا(ع) به تبیین اهمیت اعتقاد به توحید پرداخت و بیان داشت: انسان باید همواره به یاد خدا باشد، هیچ ممکن نیست کسی بتواند بگوید «لا اله الا الله» و در قیامت معطّل باشد، دلیل اینکه در تلقین میت می‌گویند بدان پیغمبر تو کیست، امام تو کیست، و یا این عبارت «رضیت بالله» را می‌گویند در پشت سر هر نماز بخوانید، برای اینکه در شب اول قبر از ما سؤال می‌کنند امام اول تو کیست؟ امام دوم تو کیست؟ الی آخر، در روایات ما هست، برخی‌ها وقتی در قبر سؤال می‌کنند پیغمبر تو کیست؟ یادش نیست. او کاری با پیغمبر نداشت، «من امامک» او با علی بن موسی الرضا(ع) کاری نداشت! کسی که اهل دروغ است، اهل اختلاس است، اهل حقوق نجومی است! او کاری به امام رضا(ع) ندارد و چون بعد از مرگ، زبان در اختیار کار و عمل ماست نه دراختیار خود ما، وقتی سؤال می‌کنند پیغمبر تو کیست این یادش نیست! بعد از احقابی از عذاب یعنی حداقل هشتاد سال، تازه به یادش می‌آید می‌گوید پیغمبر من کسی است که قرآن بر او نازل شده و تازه هنوز نام مبارک حضرت یادش نیست! ما چنین عالمی در پیش داریم.

وی در پایان سخنانش در توصیه‌ای به طلاب حوزه‌های علمیه بیان داشت: امروز فرمایش امام زمان مان چیست؟ اگر کسی این لباس روحانیت را امانت الهی بداند، درست قدر این لباس را بداند، حرمت این لباس را حفظ کند، عاقل باشد، عادل باشد، پاک باشد، دلباخته باشد، چنین طلبه‌ای، چنین روحانی، شایسته این لباس است. ما همّتمان این نباشد که امام زمان(عج) را ببینیم بلکه همّتمان این باشد که آقا ما را ببیند! وقتی دید تمام دنیا و آخرتمان تأمین است. می‌توانیم این طور باشیم؛ می‌توانیم طرزی زندگی کنیم که مردم وقتی ما را می‌بینند به یاد دین بیفتند، مردم وقتی ما را ببیند به یاد قرآن و عترت بیفتند.

(سه شنبه ۱۷ اَمرداد ۱۳۹۶) ۱۱:۵۳
https://news.masjed.ir/u/o03
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید