جمعه / ۱۳ اَمرداد ۱۳۹۶ / ۱۷:۲۰
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۲۹۲۱۸
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
امام جماعت مسجد جامع پردیس:

یکی از راه‌های رسیدن به کرامت توسل است / قبر حضرت معصومه تجلی‌گاه مرقد فاطمه زهرا(س) است

حجت الاسلام مویدزاده گفت: یکی از راههای رسیدن به کرامت توسل پیدا کردن است. اگر انسان به آن چیزهایی که خدا برای توسل قرارداده متوسل شود به کرامت رسیده است.

(جمعه ۱۳ اَمرداد ۱۳۹۶) ۱۷:۲۰

به گزارش پایگاه تخصص مسجد، به مناسبت فرارسیدن میلاد امام رضا(ع) و پایان دهه کرامت گفتگویی با حجت الاسلام مویدزاده امام جماعت مسجد جامع پردیس انجام داده ایم و کرامات  امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) را مورد بررسی قرار دادیم. همچنین علت نامگذاری این دهه را به نام کرامت و راه‌های رسیدن به کرامت را از این کارشناس مذهبی جویا شدیم.

حجت الاسلام موید زاده امام جماعت مسجد جامع پردیس درباره نامگذاری دهه کرامت گفت: اول ماه ذیعقعده حضرت فاطمه معصومه(س) به دنیا آمده‌ است و یازدهم ماه ذیعقده برادر بزرگوار ایشان حضرت امام رضا(ع)، چند سالی است که از اول ماه ذی‌القعده تا یازدهم این ماه را بعنوان دهه کرامت نامگذاری کرده‌اند.

وی ادامه داد: دلیل این نامگذاری ویژگی هایی است که این خواهر و برادر دارند.  از طرفی حضرت امام رضا(ع) بعد از مدتی دارای خواهر شد. بعد از مدت زیادی خداوند این دختر را به امام موسی‌بن‌جعفر(ع) و به امام‌رضا(ع) بعنوان خواهر تنی(از یک مادر) عنایت کرد.

وی افزود: در بین فرزندان امام موسی کاظم(ع) فقط، امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) خواهر و برادر تنی، و از یک مادر هستند. امام موسی بن جعفر فرزندان زیادی دارند. در تاریخ و روایات حدودا37-38فرزند برای امام موسی بن جعفر(ع)نقل کرده‌اند. ولی در بین فرزندان امام موسی بن جعفر تنها خواهر و برادر تنی امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) هستند .

امام جماعت مسجد جامع پردیس در ادمه گفت: چندسالی است که ولادت این خواهر و برادر بعنوان دهه کرامت نامگذاری کرده‌اند. دلیل این نامگذاری، بخاطر یکسری ویژگی‌هایی است که در این خواهر و برادر وجود دارد. امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س)  در چند ویژگی با هم مشترک هستند.

حجت‌الاسلام مویدزاده در ادامه افزود: اولین ویژگی مشترک در این دو بزرگوار شفاعت گسترده‌ آنهاست. اولا اعتقاد به شفاعت از ضروریات است. در حقیقت یکی از ضروریات مذهب تشیع اعتقاد به شفاعت است و تردیدی در این نیست.

وی افزود: می‌توان گفت که فقط شیعیان هستند که بحث شفاعت را مطرح می‌کنند و دلیل این امر نیز دهها آیه از قرآن و احادیث فراوانی است که اعتقاد تشیع را به شفاعت دلالت می‌کنند. شفاعت پیامبران، امامان و مقربان درگاه خداوند از این جمله هستند. در قرآن بالاترین جایگاه شفاعت برای رسول‌ گرامی اسلام(ص) ذکر شده است.

وی افزود: حضرت معصومه(س) از جمله آن کسانی است که بعد از پیامبر(ص) و امامان(ع) پیامبر می‌‌توانند شفاعت کنند. در روایات نیز آمده است که امام صادق(ع) در مقام شفاعت حضرت فاطمه معصومه(س) می‌فرماید: با شفاعت او (حضرت معصومه) شیعیان ما وارد بهشت می‌شوند. با اینکه این بزرگوار از معصومین نیستند ولی به درجات والایی از عصمت رسیده‌اند.

امام جماعت مسجد جامع پردیس در ادامه گفت: دومین ویژگی مشترک امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) بحث عصمت آنهاست. هر چند که عصمت در مراحل بالا اختصاص به معصومین دارد و شیعه معتقد به این است که 14معصوم از این عصمت برخوردار است که اولین آنها حضرت محمد(ص) و آخرین آن حضرت ولی الله(عج) است. ولی شواهد و قراین بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد فاطمه معصومه(س) هم در مرحله‌ای از عصمت قرار دارد. مثلا امام رضا(ع) در رابطه با خواهر خود حضرت معصومه(س) می‌فرمایند: کسی که خواهرم حضرت معصومه(س) را در قم زیارت کند انگار من را زیارت کرده است. این حدیث نشان دهنده پاکی و طهارت حضرت فاطمه معصومه(س) است.

وی افزود: امام جواد(ع) نیز  می‌فرماید: کسی که عمه ام را در قم را زیارت کند بهشت بر او واجب می‌شود. این فرموده امام جواد(ع) خیلی مهم است که زیارت ایشان را از دلایل وجوب بهشت می‌داند و نشان دهنده عصمت حضرت معصومه(س) است. یا در زیارتنامه حضرت فاطمه معصومه(س) بحث سلام‌ها و القابی که بر حضرت معصومه(س) گفته می‌شود، نشان دهنده پاکدامنی اوست که مرحله ای از عصمت را برای فاطمه معصومه(س) بر‌می‌شمارد.

این کارشناس مذهبی در خصوص کرامات حضرت معصومه(س) در ادامه گفت: ویژگی بعدی که برای این خواهر و برادر می‌توان مطرح کرد کرامت گسترده ایشان است. بارها و بارها در کتب مختلف دیده شده و یا شنیده‌ایم در حرم حضرت‌رضا(ع) کرامتی رخ داده است. کرامتی چون شفا دادن مریض، کور، فلج و....نقل کردند. امثال همین کرامت را در مورد خواهرشان نیز نقل کرده‌اند و مردم بسیاری این کرامات را در حرم ایشان نیز به چشم خود دیده‌اند. به عنوان مثال چند نمونه در کتاب نقل مرحوم شیخ غلامرضا طبسی در سفری كه به یزد می‌رفتند ذکر شده است. ایشان در این سفر راه را گم می‌کنند، بطوریکه از سرما و گرسنگی در حال تلف شدن و در آستانه مرگ بودند به حضرت فاطمه معصومه(س) متوسل می‌شوند.  این عالم بزرگوار به طور معجزه آسایی نجات پیدا می‌کند.

وی افزود: از مرحوم آیت الله مرعشی نجفی نقل می‌کنند که خیلی علاقمند بود که به هر طریقی شده محل قبر جده‌اش حضرت زهرا(س) را پیدا کند، بخاطر رسیدن به این مقصود آیت الله مرعشی نجفی مراسم ختمی را در نظر گرفت و چهل شب به آن مداومت کرد تا راهی برای پیدا کردن قبر حضرت زهرا(س) پیدا کند. در شب آخر در عالم خواب به محضر امام محمد باقر(ع) یا صادق(ع) می‌رسد که سفارش می‌کند به قبر کریمه اهل بیت(ع) (با این مضمون که آنچه در پی آن هستی این قبر است). آیت‌الله مرعشی فکر می‌کند منظور قبر حضرت زهرا(ع) است. امام(ع) می‌فرماید: منظور من قبر شریف فاطمه معصومه(س)  است. تو برو قبر حضرت فاطمه معصومه(س) متوسل شو. لذا مصلحت خداوند بر این است که قبر حضرت فاطمه زهرا(س) پوشیده و مخفی بماند. از این جهت قبر حضرت معصومه(س) را تجلی‌گاه قبر حضرت زهرا(س) قرارداده و شکوه و عظمت مرقد حضرت زهرا(س) را در قبر حضرت فاطمه معصومه(س) بیان کردند. این امر کرامات حضرت فاطمه معصومه(س) را می‌رساند. این کراماتی که از حضرت معصومه(س) یا امام رضا (ع) نقل شده از جمله ویژگی هایی هست که خواهر و برادر باهم مشترک هستند.

راه‎های رسیدن به کرامت

حجت الاسلام موید زاده در رابطه با کرامت و راه‎های رسیدن به آن گفت: یکی از راههای رسیدن به کرامت توسل  پیدا کردن است. اگر انسان به آن چیزهایی که خدا برای توسل قرارداده متوسل شود به کرامت رسیده است. خدا اهل بیت و 14 معصوم(ع) را طریق و رهنمایی برای رسیدن به ذات اقدس الهی قرارداده است، یعنی ما از این طریق می‌توانیم به پروردگار متعال برسیم و اگر انسان تذهیب، تزکیه و توسل داشته باشد می‌تواند به بهترین نحو آن به هدفی که دارد و آن چیزی که در ذهنش هست برسد.

کرامات امام رضا(ع)

حجت الاسلام مویدزاده دررابطه با کرامات امام رضا(ع) گفت: حتما شنیده‌اید و یا دیده‌اید که وجود مقدس امام رضا(ع) آن قضیه ضمانت آهویی که بسیار در تاریخ نقل شده است. یا کرامات دیگری که در قالب شفا دادن و یا حاجت گرفتن از این امام هدی(ع) نقل شده است. بعضی‌ها به حرم امام رضا(ع) تشرف پیدا می‌کنند و خیال می‌کنند رفتن به ضریح و زور دادن و رسیدن به کنار ضریح، تنها راه حاجت گرفتن است. در صورتی که حاجت گرفتن صرف دست زدن به ضریح نیست. اگر انسان ارتباط قلبی پیدا کند ولو اینکه داخل حرم تشرف پیدا نکند و با زیارت جامع کبیر، زیارت امین اله و... امام رضا(ع) را با خضوع و خشوع زیارت کرده و توسل یابد می‌تواند بهترین حاجات و کرامت از حضرت بگیرد.

                   

(جمعه ۱۳ اَمرداد ۱۳۹۶) ۱۷:۲۰
https://news.masjed.ir/u/jd7
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید