چهارشنبه / ۴ اَمرداد ۱۳۹۶ / ۱۱:۰۵
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۲۹۱۱۷
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
امام جماعت مسجد لولاگر:

جای بانوان جوان در میان تصمیم‌گیران مساجد، خالی است

حجت‌الاسلام سعید طالبی‌نیا بر لزوم فراهم کردن جذابیت‌های لازم برای تسهیل حضور دختران جوان در مساجد، گفت: لازم است، دختران جوان هم در تصمیم‌گیری‌های مساجد سهیم باشند.

(چهارشنبه ۴ اَمرداد ۱۳۹۶) ۱۱:۰۵

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از شبستان، حجت‌الاسلام سعید طالبی‌نیا امام جماعت مسجد لولاگر با تاکید بر لزوم به کارگیری جذابیت‌های لازم در مساجد برای حضور دختران جوان در برنامه‌های آن‌ها تاکید کرد و  گفت: متاسفانه در مورد حضور بانوان به ویژه دختران جوان در مساجد بی‌توجهی‌هایی وجود دارد و تا زمانی که شرایط حضور آنان تسهیل نیابد، نمی‌توان حضور پر رنگ آنان را در مساجد توقع داشت.

وی با بیان اینکه بخشی از عوامل موثر در حضور بیشتر دختران جوان در مساجد به خانواده‌ها مربوط می‌شود، بیان کرد: در صورتی که مادر خانواده، فردی باشد که به مساجد رفت و آمد داشته باشد، این اقدامات در فرزندان وی به ویژه اگر دختر باشند تاثیرگذار خواهد بود. 

امام جماعت مسجد لولاگر، ادامه داد: نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که اگر چه دختران علاقه مند به حضور بیشتر در برنامه‌های فرهنگی و  جمعی مساجد هستند، اما متاسفانه در ترسیم برنامه‌های آن‌ها دراولویت قرار نمی‌گیرند و حتی در برخی از مساجد، بدترین قسمت به بانوان اختصاص می‌یابد. 

طالبی‌نیا گفت: توجه ویژه به بخش بانوان در مساجد‰ می‌تواند در فرهنگ‌سازی  و حضور هر چه بیشتر آنان در این خانه‌های خدا نیز مؤثر باشد، زیرا بانوان، مربی کودکان و جامعه‌ هستند و توجه به حضور آنان در مساجد و اختصاص بخش‌های ویژه با فضاهای شاداب برای کودکان، می‌تواند خردسالان را هم به مساجد جذب کند و حضور تمامی این افراد را در مساجد همیشگی کند، به گونه‌ای که همیشه با مساجد مانوس باشند، البته نقش متولیان مساجد در فراهم کردن جذابیت‌های لازم گفته شده، در مساجد بسیار مهم است. 

وی به دیگر راهکارهایی که زمینه‌ساز حضور مستمر دختران جوان در مساجد می‌شود، اشاره کرد و گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی در رشته‌های مختلف، انجام منبرهای اختصاصی ویژه دختران جوان، آموزش احکام به بانوان و مهارت‌های زندگی برای دختران، توجه به رشته‌های هنری که دختران می‌توانند در مساجد آموزش ببیند و تشویق و ترغیب آنان برای حضور بیشتر در مساجد و همچنین تجلیل از نخبگان آنان باید مورد توجه مسئولان مساجد باشد.

امام جماعت مسجد لولاگر با اشاره به موانع  حضور دختران در مساجد، ادامه داد: هیئت امنای اکثر قریب به اتفاق مساجد، از مردان هستند و در حلقه تصمیمگیران مسجدی شاهد حضور کمرنگ و یا عدم حضور بانوان به ویژه بانوان جوان هستیم، بر این اساس وجود این خلاء میتواند به طور مستقیم در برنامهریزیها در مساجد برای بانوان تأثیر منفی داشته باشد، بگونه‌ای که آنان و نگاه زنانه به مسجد و فعالیت‌های آن در بسیاری از تصمیمات در مورد مساجد، نادیده گرفته می‌شوند. 

طالبی‌نیا افرود: ضرورت دارد،حداقل یک خانم در تصمیم‌گیری‌های مربوط به مساجد شرکت داشته باشد تا بتواند انتقال دهنده مشکلات و نیازهای بانوان در مساجد باشد و از این طریق، زمینه حضور هرچه بیشتر و جدی تر بانوان بویژه دختران جوان در مساجد فراهم شود.

وی به دیگر دلایل عدم حضور دختران جوان در مساجد اشاره کرد و گفت: تا زمانی که شرایط فیزیکی مساجد برای حضور بانوان مهیا نباشد، هیچ انگیزشی برای جلب حضور آنان در مساجد موثر نمی‌شود، بنابراین، باید در تجهیز بخش زنانه به مولفه ایجاد آسایش نمازگزاران هم توجه شود و پاکیزگی و تمیزی مساجد نیز مورد اهتمام ویژه قرار گیرند.

(چهارشنبه ۴ اَمرداد ۱۳۹۶) ۱۱:۰۵
https://news.masjed.ir/u/hgp
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید