یکشنبه / ۱ اَمرداد ۱۳۹۶ / ۱۰:۰۹
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۲۹۰۸۴
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
قاری برجسته قرآن در مسجد حسینی(ع) امین‌الملک:

مسئولان سری به جلسات قرآن بزنند + عکس

محمد رضا ابوالقاسمی گفت: تقاضایی از مسئولان قرآنی دارم که سری به جلسات قرآن هم بزنند. حدود ۴۲ سال است که جلسه‌دار هستم اما مسئولین در این سال‌ها حضور پیدا نکردند. هیچ چشم‌داشتی هم نداریم، فقط حضور پیدا کنند.

(یکشنبه ۱ اَمرداد ۱۳۹۶) ۱۰:۰۹

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از ایکنا، جلسه قرآن محمدرضا ابوالقاسمی، قاری و داور بین‌المللی کشورمان، شب گذشته ۳۰ تیرماه با حضور قرآن‌آموزان از سنین مختلف و قاریان ممتاز، داوود کریمی، سعید شاملو و مهدی برقعی پس از نماز مغرب و عشاء در مسجد حسینی واقع در محله امامزاده حسن(ع)، خیابان امین‌الملک، خیابان شهید صبوری، هشت متری خیابان شهید مسعود بهبودی برگزار شد.

در این جلسه اعضاء، به تلاوت آیاتی از ادامه درس جلسه پرداختند و محمدرضا ابوالقاسمی نکات صوت و لحنی و تجویدی آنها را متذکر می‌شد. اکثر قرآن‌آموزان از مناطق مختلف تهران، برای اصلاح تجوید خود به این جلسه رجوع کرده بودند و ابوالقاسمی نکاتی درباره ترقیق راء، قلقه، میزان قلقله، آکسان‌ها و ضرب آهنگ تلاوت متذکر شد.

در پایان این جلسه به گفت‌وگو با این پیشکسوت قرآنی پرداختیم و دقایقی از آغاز دوران حرفه‌ای تلاوت قرآنش جویا شدیم. محمدرضا ابوالقاسمی با اشاره به اینکه از ۱۶ سالگی در سال ۴۶ به صورت فنی و حرفه‌ای در جلسات مرحوم استاد محمدتقی مروت شرکت کرده است، گفت: استاد مروت در آن زمان در محله امامزاده حسن(ع) در ۱۰ متری گلشن، مسجد باب‌الحوائج جلسه‌داری می‌کردند و چندین سال جلسه‌داری کردند.

وی افزود: همزمان خدمت مرحوم استاد مولایی در هیئت سنگلج و مسجد شیخ فضل الله محضرشان تلمذ کردم. کم کم در هیئت همشهری‌های خودم(جاسبی‌های مقیم تهران)، آنچه محضر اساتید خود یاد گرفته بودم، به قرآن‌آموزان منتقل می‌کردم تا سال ۱۳۵۲ که در مسجد امام جعفر صادق(ع) در محله امامزاده حسن(ع) تا امروز جلسه برقرار کردیم. البته هم اکنون مسجد امام جعفر صادق(ع) در حال بازسازی است و در مسجد حسینی جلسه را برگزار می‌کنیم.

ابوالقاسمی ادامه داد: در طول این سال‌ها، در مسابقات مختلفی شرکت کردم و عناوین مختلفی را در مقاطع مختلف کسب کردم و هم اکنون با سازمان‌های مختلف قرآنی در زمینه داوری از استانی تا بین‌المللی همکاری دارم.

در ادامه این پیشکسوت قرآنی، یادی از استاد مروت کرد و گفت: زحمات خیلی زیادی برای تلاوت قرآن کشیدند. در زمانی که استاد مروت جلسه داشتند، رقیبی در اطلاعات قرآنی نداشتند. ما هر جا که ایشان می‌رفتند، همراهشان می‌رفتیم؛ از محله امامزاده حسن(ع) تا پاستور و قنات‌آباد.

این داور قرآن کریم در ادامه خاطره‌ای از اولین شبی که جلسه استاد مروت رفته بود بیان کرد و گفت: اولین شبی که جلسه استاد مروت رفتم، ترسیدم تلاوت کنم و کم کم نزدیک شدم و نوبت به من رسید و اضطراب داشتم در آن لحظه استاد به من فرمودند شما تلاوت می‌کنید؟ من در جواب گفتم: ان شاءالله، هفته بعد تلاوت خواهم کرد که در جوابم فرمودند: «تا هفته بعد همه چیز را یاد می‌گیری!» که این جمله استاد در اولین برخورد، در خاطرم تا امروز ثبت شده است.

محمدرضا ابوالقاسمی در ادامه به نسبت خود با احمد ابوالقاسمی پرداخت و گفت: بنده با حاج احمد، پسرعمو هستیم. در سال‌های دور، جلسه قرآن من به منزل حاج احمد چسبیده بود و حتی صوت قرآن جلسه ما، به منزل حاج احمدآقا می‌رفت و مادر ایشان به حاج احمد می‌گفت که می‌خواهم تلاوتت مثل پسرعمویت خوب شود که البته الان ایشان خیلی بهتر از بنده تلاوت می‌کنند. الحمدلله ایشان فردی استاد هستند و در بین هم‌ردیف‌های خودشان نسبت به فن قرائت به درجات خوبی رسیده‌اند.

ابوالقاسمی در انتها درددلی با مسئولان قرآنی کرد و گفت: تقاضایی از مسئولان قرآنی دارم که سری به جلسات قرآن هم بزنند. حدود ۴۲ سال است که جلسه‌دار هستم اما مسئولین در این سال‌ها حضور پیدا نکردند. هیچ چشم‌داشتی هم نداریم، فقط حضور پیدا کنند و طرز آموزش و تعلیم و تربیت را ببینند و اگر استاد ایرادی دارد، متذکر شوند. حضور مسئولان در جلسات، موجب دلگرمی استاد جلسه و قرآن‌آموزان می‌شود. توقع داریم بیایند و فقط سرک بکشند به جلسات، نه اینکه هزینه یا هدیه‌ای بدهند. الحمدلله جلسات قرآن، مردمی بوده و مردمی بماند، هم بهتر است. اگر یک سازمان بخواهد حمایت کند، جلسه پس از مدتی تعطیل می‌شود.

این پیشکسوت قرآنی انتقادی هم از قاریان امروزی کرد و گفت: متاسفانه برخی قاریان، جلسات قرآن را فی سبیل الله برگزار نمی‌کنند. به ما در روایات سفارش شده است که هر علمی آموختید زکاتش را بدهید. اینگونه نباشد که حتما منتظر باشند تا ارگان یا سازمانی از آنها دعوت به تدریس کنند. اگر خودشان داوطلبانه قدم جلو بگذارند مردم استقبال می‌کنند و جلسه تداوم می یابد.

یادآور می‌شود، جلسه قرآن محمدرضا ابوالقاسمی، قاری و داور بین‌المللی کشورمان، جمعه‌ها پس از نماز مغرب و عشاء در محله امامزاده حسن(ع)، خیابان امین‌الملک، خیابان شهید صبوری، هشت متری خیابان شهید مسعود بهبودی، مسجد حسینی برگزار می‌شود. در ادامه تلاوت‌های این جلسه ارائه می‌شود.

 جلسه قرآن

جلسه قرآن

جلسه قرآن

 

(یکشنبه ۱ اَمرداد ۱۳۹۶) ۱۰:۰۹
https://news.masjed.ir/u/k4o
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید