سه شنبه / ۲۰ تیر ۱۳۹۶ / ۱۰:۱۵
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۲۸۹۷۸
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
امام جماعت مسجد بقیه‌الله (عج):

کم‌کاری برخی روحانیون، از عوامل ایجاد وضعیت موجود «عفاف» در جامعه است

امام جماعت مسجد بقیه‌الله (عج) با بیان اینکه رعایت عفاف در جامعه تنها شامل بانوان نمی‌شود بلکه رفتار و پوشش برادران را نیز در بر می‌گیرد، گفت: کم‌کاری برخی روحانیون، از عوامل ایجاد وضعیت موجود عفاف در جامعه است.

(سه شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۶) ۱۰:۱۵

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از شبستان دهه ملی عفاف و حجاب از 11 تیرماه سالروز شهادت مروه شربینی به‌دست یک افراطی آلمانی به دلیل حفظ حجاب اسلامی تا 21 تیرماه سالروز قیام مردم مشهد در اعتراض به سیاست‌های ضداسلامی رضاخان در صحن مسجد گوهرشاد نامگذاری شده است، خبرنگار ما در همین راستا، نقش آفرینی مساجد در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب را در گفت‌و‌گو با تعدادی از ائمه جماعات و روحانیون بررسی کرده که در این نوبت، مشروح نظرات حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا پرهیزگار؛ امام جماعت مسجد بقیه الله(عج) می‌آید.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین پرهیزگار حجاب را فصل مشترک تمام ادیان ابراهیمی دانست و گفت: توصیه اسلام به رعایت حجاب در برابر نامحرم در تداوم دستورات ادیان پیشین در این باره است و موضوع تازه‌ای نیست، این توصیه نیز به تعبیر شهید مطهری، محدودیت نیست بلکه مصونیت است.

 

 وی با اشاره به نقش آفرینی بانوان در طول تاریخ اسلام و پیروزی و استمرار انقلاب اسلامی ایران، افزود: بدحجابی‌های موجود در سطح جامعه ریشه در تهاجمات فرهنگی دشمن، کم کاری و کژکاری برخی مسئولان و مدیران کشور دارد و در این میان، کم‌کاری برخی روحانیون و مبلغان در تبیین دقیق و امروزی عفاف و حجاب، نقش پررنگ‌تری دارد.

 

 امام جماعت مسجد بقیه‌الله (عج) با بیان اینکه نباید موضوع حجاب را صرفا به خانم‌ها محدود کرد بلکه این موضوع با عنوان «عفاف» شامل عملکرد، کردار، گفتار و پوشش آقایان نیز می شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه در جامعه ایران، در باره این موضوع توجهات معطوف به بانوان است، در حالی که عفاف محدودیت جنسی، قومی یا نژادی ندارد و همه باید حدود آن را رعایت کنند، در واقع، عفاف، حلقه مفقوده ریشه‌یابی دلایل بروز بدحجابی در کشور است.

 

پرهیزگار، نقش مساجد و اهالی مسجدی در ترویج عفاف و حجاب را بسیار مهم دانست و گفت: گاهی شاهد برخی بدرفتاری‌ها با بانوان بدحجاب در مساجد هستیم؛ برای نمونه مادران برخی از کودکان مهدقرآنی مسجد بقیه الله (عج) بعضا ظاهر نامناسبی دارند که برخی از اعضای هیات امنا و نمازگزاران این مسجد، با آنان برخورد نامطلوبی داشته‌اند که من واکنش نشان داده و گفته‌ام که اگر بتوانیم این بانوان را با اهمیت دستورات دین از جمله حجاب آشنا کنیم، آنگاه موفق خواهیم بود و خوش رفتاری و گفتار نیک، بهترین راهکار اصلاح وضعیت حجاب آنان است.

 

وی کم کاری مساجد در تبیین علمی و منطقی ضرورت عفاف و حجاب را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: مساجد، سازمان‌ها و نهادهای مسجدی و فرهنگی چندان نسبت به برنامه‌ریزی‌های دقیق و مستمر برای آموزش موثر این مهم در جامعه اهتمام نداشته  و ندارند و زمانی وخامت این موضوع مشخص می‌شود که شاهد بدعفافی و بدحجابی برخی از دختران و پسرانِ نمازگزاران مساجد هستیم.

 

این استاد حوزه علمیه، خاطرنشان کرد: مشکلات مالی مانع از آموزش دستورات و احکام دین توسط پدران و مادران به فرزندان‌شان می‌شود و هرگاه روحانیون و مبلغان برخی هنجارشکنی‌ها را متذکر می‌شوند با این پاسخ روبرو می شوند که آنقدر گرفتار کار و کسب درآمد هستیم که فرصتی برای آموزش دین به خانواده‌های‌مان نداریم.

 

پرهیزگار گفت: مساجد باید در طول سال کارگاه‌ها و نشست‌های علمی و عملی آموزش دستورات دین را برگزار کنند تا به این شکل، این دستورات و احکام به نسل‌های بعدی نیز منتقل شوند، دستگاه‌های مسجدی و فرهنگی مانند مرکز رسیدگی به امور مساجد، مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران، سازمان تبلیغات اسلامی و ... نیز باید در این زمینه بسته‌های آموزشی جذاب و به روزی تهیه کنند و آن‌ها را در اختیار ائمه جماعات مساجد قرار دهند.

 

وی با بیان اینکه هر روز حضور جوانان دختر و پسر در مساجد کم رنگ‌تر می‌شود، اظهار کرد: حضور نیافتن این گروه‌ها در مساجد می‌تواند موجب دور شدن آنان از تربیت صحیح دینی و غلتیدن آنان در دامان سبک زندگی و الگوهای غیردینی و غربی شود، باید اعتراف کرد جذاب نبودن برخی از برنامه‌های مساجد، نقش موثری در بروز این وضعیت داشته است.

 

امام جماعت مسجد بقیه‌الله (عج) گفت: حضور و مشارکت در برنامه‌های مساجد می‌تواند باعث مصونیت مردم به ویژه نوجوانان و جوانان از دسیسه‌های دشمنان، کم‌کاری‌های مسئولان فرهنگی و آسیب‌ها و معضلات اجتماعی شود، بنابراین مسئولان مساجد باید زمینه حضور پویا و مستمر گروه‌های مختلف سنی را در این خانه‌های خدا فراهم کنند.

(سه شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۶) ۱۰:۱۵
https://news.masjed.ir/u/ju6
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید