دوشنبه / ۱۹ تیر ۱۳۹۶ / ۱۲:۱۲
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۲۸۹۶۹
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
یادداشت / امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی(ع)؛

حوزه علمیه به فکر افزایش اثرگذاری ائمه جماعات در مسئله حجاب باشد

حجت‌الاسلام صدارت معتقد است: همانگونه که مساجد نباید خصوصی باشند و بایستی پذیرای عموم مردم و همسایگان باشند، شأن امامت مسجد نیز این است که برای هدایت تمامی اقشار جامعه پیرامونی مسجد برنامه داشته و اقدام نماید.

(دوشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۶) ۱۲:۱۲
پایگاه تخصصی مسجد: با فرارسیدن هفته عفاف و حجاب باز فرصتی پیش می‌آید تا سخنان کلیشه‌ای و تکراری در باب اهمیت حجاب یا ترویج حجاب و یا مخالفت با حجاب در محافل و مجالس و صفحات مجازی مطرح شود.
اما آنچه که مهم و غریب است و به آن پرداخته نمیشود شناسایی وظیفه هر قشر در برابر این مسئله است. به فراخور این مقال بجاست ما نیز از نگاه مسجدی کنکاشی در وظیفه مسجد نسبت به ترویج مسئله مهم و اساسی حجاب داشته باشیم.
 مسجد به خودی خود مکانی است مقدس که برای عبادت و ارتباط با خدا وضع شده و دارای احترام و جایگاه خاصی است تا جایی که در روز قیامت می‌تواند مانع عبور همسایگان خویش از پل صراط شود. اما ارکانی در مسجد تعریف شده که در بعد مسائل اجتماعی تنها بحث عبادت درباره آنها مطرح نمی‌شود بلکه وظایف و شئون اجتماعی برایشان تعریف شده و از ایشان یا درباره ایشان سوال خواهد شد.
 مهمترین رکنی که می‌توان در این عرصه نام برد امام جماعت مسجد است که نام‌گذاری موضع استقرارش به محراب و محل جنگ و نامیدن خودش به امام نه پیشنماز، حاکی از وظیفه‌ای سنگین در راستای هدایت جامعه در برابر تهاجمات دشمنان اسلام است.
همانگونه که مساجد نباید خصوصی باشند و بایستی پذیرای عموم مردم و همسایگان باشند، شأن امامت مسجد نیز این است که برای هدایت تمامی اقشار جامعه پیرامونی مسجد برنامه داشته و اقدام نماید.
حال با توجه به اینکه زنان موثرترین قشر جامعه هستند تا جاییکه از دامن ایشان مردی برای آسمانی شدن تربیت می‌شود و از ثمره سقوط ایشان شیطان در نسل بشر شریک می‌شود باید پرسید امام مسجد چه وظیفه‌ای در قبال این قشر دارد؟
ناگفته واضح است امامی که نقش رهبری محلی در جنگ با دشمن را دارد در عرصه جنگ نرم نیز نقش او چندین برابر سایرین است و در قبال محور حملات موثر و پرتکرار دشمن به منظور کشف حجاب وظیفه‌ای سنگین در خنثی سازی حرکات دشمن و ترویج سبک زندگی توأم با عفاف و حجاب در بین زنان اطراف مسجد بر عهده اوست.
 اما سوال از وظیفه‌اش سوالی بی مورد محسوب نمی‌شود چرا که با شرایط خاص اجتماع کنونی و با وجود دشمن قسم خورده‌ای جهت انحراف بشر و عدم معصومیت ائمه جماعات که همه بر کمرنگ شدن ارتباط امام مسجد با زنان حکم می‌کنند آیا درست است که بگوییم وظیفه از گردن ایشان ساقط شود؟
بخصوص در دوره کنونی که به برکت انقلاب اسلامی آزادی ویژه‌ای برای فعالیتهای تبلیغی روحانیت میسر شده و از سوی دیگر حملات دشمنان نیز شدیدتر و هدفمندتر شده است آیا حرف گزافی نیست که بگوییم امام جماعت نباید برای هدایت زنان وارد میدان شود؟
با پذیرش حساسیتهای خطیر، حضور فعال روحانیون در جامعه امروزی باز قابل قبول نیست که فکری برای هدایت زنان نشده باشد بلکه حلقه مفقوده‌ای که در این بین احساس می‌شود حضور واسطه‌ای عالم و دانا است که بتواند مکمل امام جماعت قرار بگیرد و انقلاب نیز برای این امر چاره اندیشیده است.
حوزه علمیه خواهران از ثمرات بزرگ انقلاب اسلامی است که بالقوه توانایی تربیت نیرو برای تکمیل زنجیره تبلیغی مسجد را داراست و سالانه با پذیرش دختران جوان بسیاری که تحت تعلیم علوم دینی قرار می‌گیرند می‌تواند حل المسائل ائمه جماعت در موضوعاتی نظیر حجاب باشد.
اما با گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی این سوال مطرح است که چه امری باعث عدم ورود جدی و موثر مساجد در این موضوع بخصوص برای نسل جوان شده است؟
عدم ارتباط مستقیم و تعامل حوزه‌های علمیه خواهران با ائمه مساجد پیرامونی، عدم اولویت تبلیغ در تفکر غالب ورودی‌های حوزه خواهران و مطرح نبودن فعالیتهای تبلیغی به عنوان اولویت در زمان ازدواج از جمله مواردی هستند که باعث فاصله گرفتن خروجی‌های این حوزه از ایفای نقش معینه در مسجد می‌شوند اما مهمتر اینها باید پرسید که چرا علیرغم به روز بودن دروس حوزه خواهران نسبت به برادران، درسی و رشته‌ای مبنی بر تربیت مسجدی و تبلیغ مسجدی در آموزش و تربیت بانوان طلبه دیده نمی‌شود؟
آیا تربیت بانوانی برای یاری ائمه جماعت در ترویج سبک زندگی دختر مومنه در اولویتهای آموزشی حوزه‌های علمیه خواهران دیده شده است یا خیر؟
(دوشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۶) ۱۲:۱۲
https://news.masjed.ir/u/jvv
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید