یکشنبه / ۱۸ تیر ۱۳۹۶ / ۱۰:۳۱
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۲۸۹۵۳
گزارشگر : وحید پورتجریشی
یادداشت بین المل:

بررسی زوایای مختلف رای تاریخی یونسکو علیه رژیم صهیونیستی

سازمان یونسکو در رای تاریخی خود علیه رزیم صهیونیستی نه تنها اقدامات این رژیم را تهدیدی جدی علیه میراث جهانی تمامی ادیان دانست بلکه اسرائیل را قدرتی غاصب خواند.

(یکشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۶) ۱۰:۳۱

پایگاه تخصصی مسجد، گروه بین الملل: بدون شک طی روزهای اخیر خبر محکومیت رژیم صهیونیستی و اقدامات متجاوزانه تل آویو علیه میراث جهانی مسلمانان را در صدر رسانه ها و جراید ملاحضه نموده ایم.

رای تاریخی یونسکو و البته واکنش های آمریکا و رژیم صهیونیستی که در پی این حادثه انجام شد در نوع خود جالب توجه است.

در نخستین واکنش، سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل رای صادره از سوی یونسکو را مایه شرمساری خوانده و و به شدت از آن انتقاد کرد.

در همین حال دیگر مقام های رژیم قاصب صهیونیستی نیز در واکنش های گسترده این اقدام یونسکو را محکوم کرده و به شدت از آن انتقاد کردند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کلیپ ویدئویی که دفترش در حساب کاربری اش در شبکه اجتماعی فیس بوک منتشر کرد، گفته است که مصوبه یونسکو مبنی بر گنجاندن شهر الخلیل در کرانه باختری و حرم حضرت ابراهیم (ع) در فهرست میراث جهانی، تصمیم مزخرف دیگر یونسکو است.

همچنین رژیم صهیونیستی بعد از اینکه شهر الخلیل در کرانه باختری و حرم حضرت ابراهیم (ع) را در میراث جهانی خبر گنجاند، اعلام کرد که همکاری خود را با این سازمان قطع می کند.

نفتالی بنت وزیر آموزش رژیم صهیونیستی گفت: به عنوان رئیس کمیته اسرائیلی همکاری با یونسکو اعلام می کنم که دیگر با این سازمان همکاری نخواهیم کرد تا از سیاست های مبارزه با اسرائیل دست بردارد.

وی افزود: زمانی که سازمان یونسکو به وظیفه حرفه ای خود عمل کند، همکاری با این سازمان از سر گرفته خواهد شد.

از سوی دیگر ریاض مالکی وزیر امور خارجه فلسطین از این تصمیم یونسکو استقبال کرد و گفت: این تصمیم موفقیت نبرد دیپلماتیک در مواجهه با فشارهای رژیم صهیونیستی و آمریکا به کشورهای عضو این سازمان است.

یونسکو شهر الخلیل و مسجد ابراهیمی در کرانه باختری را در فهرست میراث جهانی ثبت کرد.

رولا معایعه وزیر گردشگری و آثار باستانی تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد که فلسطینی ها موفق شدند الخلیل و حرم ابراهیمی را در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت کنند.

اما آمریکا نیز که همواره از مدافعان سرسخت جنایت های اسرائیل به حساب می آید، در اقدامی نه چندان عجیب به شدت به رای یونسکو اعتراض کرده و بار دیگر از اهداف پلید پشت پرده خود علیه مسلمانان فلسطین رمز گشایی کرد.

آمریکا روز جمعه اعلام کرد در روابط خود با یونسکو به دلیل به رسمیت شناختن بخش قدیمی شهر الخلیل به عنوان منطقه فلسطینی و قرار دادن آن در فهرست میراث جهانی، بازنگری خواهد کرد.

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت تصمیم یونسکو «توهین به تاریخ است و باعث بی اعتباری بیشتر یونسکو می شود که از قبل نیز به شدت زیر سئوال بوده است».

اما آنچه بیش از همه در رای صادر شده از سوی یونسکو اهمیت دارد، عبارتی است که این سازمان در رای صادره خود علیه رژیم صهیونیستی از آن استفاده کرده است.

در رای صادره شده، رژیم صهیونیستی occupying power به معنای «قدرت قاصب» خطاب شده است. این نخستین باری است که چنین عبارتی از سوی یک نهاد بین المللی تحت سیطره غرب علیه رژیم صهیونیستی به کار برده می شود و این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

نکته دیگر این بود که تمامی شرکت کنندگان و رای دهندگان علیه اسرائیل، کلیه میراث فرهنگی نه تنها اسلامی بلکه بخش هایی از میراث یهودیان مانند دیوار غربی بیت المقدس را نیز در معرض کند و کاوها و اقدامات مخرب رژیم صهیونیستی دانسته و از رژیم صهیونیستی خواسته اند تا اقدامات این چنینی خود را متوقف کند.

این درحالیست که اسرائیل و متحدان غربی تل آویو مانند آمریکا سالها بود تمامی گزارش های منتشر شده توسط گروه های حقوق بشری در خصوص حفر تونل و کند و کاوهای زیر بنای مسجد الاقصی را به طور کل منکر شده و آنها را کذب می خواندند. اما در رای صادر شده از سوی یونسکو نه تنها این موضوع به روشنی تایید شده بلکه تمامی اعضای شرکت کننده در این رای گیری به اتفاق خواستار توقف فعالیت های این چنین رژیم صهیونیستی شده اند.

تمامی بخش های این رای حاکی از آن است که اقدامات رژیم صهیونیستی نه تنها علیه میراث جهانی و باستانی مسلمانان بلکه علیه میراث مقدس و تاریخی یهودیان نیز صورت گرفته و تمامی این میراث گرانبهای جهانی را در معرض خطر نابودی کامل قرار داده است.

(یکشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۶) ۱۰:۳۱
https://news.masjed.ir/u/lDd
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید