سه شنبه / ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۱:۳۴
سرویس : سیاسی و اقتصادی
کد خبر : ۲۸۸۰۸
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین مطرح کرد:

ویژگی‌های «آتش‌ به اختیاران»

حجت الاسلام تویسرکانی با اشاره به اینکه مخاطب فرمان «آتش به اختیار» افسران جبهه جنگ نرم هستند، گفت: افسر با سرباز و سردار متفاوت است و شخصی است که در صحنه میدانی و خط مقدم و روبروی دشمن قرار دارد و از قدرت فهم مسائل، بصیرت لازم برای درک مشکلات و قدرت تصمیم‌گیری برخوردار است.

(سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶) ۱۱:۳۴
به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام محمدرضا تویسرکانی، نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین درباره ابعاد کلیدواژه «آتش به اختیار» که از سوی مقام معظم رهبری در دیدار رمضانی با دانشجویان مطرح شد، گفت: قرآن مجید در مورد اهل ایمان نکته‌های آموزنده‌ای دارد. قرآن بیان می‌دارد که اهل ایمان از نظر عمل اجتماعی و عمل فردی چگونه اقدام می‌کنند. در حوزه مسائل اجتماعی قرآن می‌فرماید که اهل ایمان بدون اذن ولی امر هیچ‌گونه اقدامی نمی‌کنند و از مقام ولایت کسب تکلیف کرده و بعد اقدام می‌کنند. 
 
فرمان «آتش به اختیار» حوزه مسائل فرهنگی را در برمی‌گیرد
 وی ادامه داد: براساس این تفکر قرآنی که در حوزه مسائل اجتماعی بدون اذن ولایت کسی نباید وارد عمل شود، اینجا مقام ولایت تشخیص دادند که در حوزه مسائل فرهنگی دانشجویان آتش به اختیار عمل کنند. یادمان باشد مقام معظم رهبری آتش به اختیار را محدود به حوزه فرهنگی کردند و نفرمودند در حوزه مسائل اقتصادی، امنیتی، نظامی و ... زیرا آنجا قرارگاه و چارچوب خاص خود را دارد و همچنین بیشتر تأکید بر محیط دانشگاه‌ها کردند و اذن صادر کردند که افسران جوان جنگ نرم اجازه داشته باشند در چارچوب‌های مقرر اقدام مقتضی را انجام دهند.
تویسرکانی اظهار کرد: این یک امر و دستور بدیع و هوشمندانه‌ بود و به همین خاطر دشمنان از این دستور دچار شوک شدند. زیرا دشمنان توقع نداشتند که رهبری با این سرعت وارد عمل شده و با یک دستور نقشه‌‌های آنها را در حوزه مسائل فرهنگی در محیط‌های دانشگاهی نقش بر آب کند. قطعا دستور «آتش به اختیار» در حوزه مسائل فرهنگی در دانشگاه‌ها منطبق بر چارچوب‌های قانونی، اسلام، قرآن و منویات امام و مقام معظم رهبری است که می‌تواند منشا خیر و برکات باشد.
 
 «آتش به اختیار» به معنای ایجاد آنارشیسم سیاسی ـ فرهنگی در دانشگاه‌ها نیست
 نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج عنوان کرد: برخلاف برخی تعابیر سوء از بیانات رهبر معظم انقلاب، «آتش به اختیار» به معنای هرج و مرج، آشوب‌طلبی و ایجاد یک آنارشیسم سیاسی ـ فرهنگی در محیط‌های دانشگاهی نیست زیرا رهبر معظم انقلاب همواره بر قانونمداری تأکید داشته و دارند. راهبرد «آتش به اختیار»، راهبردی آسمانی، تأثیرگذار و مشکل‌گشاست و به همین دلیل دشمنان به شدت در مقابل آن موضع گرفتند تا آن را به ضد خود تبدیل کنند.
 حجت‌الاسلام تویسرکانی درباره الزامات حضور در عرصه آتش به اختیاری گفت: مخاطب فرمان «آتش به اختیار» افسران جبهه جنگ نرم هستند. کلمه افسر که مکررا در بیانات رهبر معظم انقلاب مطرح شده است نیازمند تبیین است. افسر با سرباز و سردار متفاوت است. افسر شخصی است که در خط مقدم و روبروی دشمن قرار دارد و از قدرت فهم مسائل، بصیرت لازم برای درک مشکلات و قدرت تصمیم‌گیری برخوردار است. 
 
 هوشمندی و بصیرت؛ ملاک عمل افسران جنگ نرم/ خطر نفوذی در جبهه خودی
 وی تأکید کرد: در حقیقت زمانی که افسر تصمیم به خط زدن و حمله می‌کند برگرفته از یک هوشمندی و بصیرت است نه اینکه براساس احساسات و هیجانات زودگذر باشد. متأسفانه پس از برگزاری نماز جمعه بنری نصب شد که موجب سوء استفاده دشمنان انقلاب اسلامی شد. اگر دوستان خودی این بنر را زده باشند یک کار هیجانی و احساسی بوده است و نشان می‌دهد مسائل فرعی و اصلی را اشتباه گرفته‌اند. باید کلام رهبری را فهمید تا آثار و برکات اجتماعی و فرهنگی آن نمایان شود. 
 تویسرکانی با بیان اینکه متأسفانه گاهی در جبهه خودی، نفوذی وجود دارد، گفت: این دسته عمدا کلام رهبری را تحریف می‌کنند و تحلیل دشمن را از زبان خودی‌ها بیان می‌کنند. به عقیده من انقدر که باید نگران نفوذی در جبهه خودی بود نباید نگران نفوذی در سایر جبهه‌ها باشیم. زیرا آنها سعی می‌کنند در جبهه ولایت نفوذ کنند تا سخنان و منویات رهبری را به مسائل حاشیه‌ای و پیش پاافتاده تقلیل دهند. 
 نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج یادآور شد: آنقدر که دوستان تابلودار به مقام ولایت خدشه وارد می‌کنند کسانی که چنین ادعایی ندارند نمی‌توانند خدشه‌های این چنینی به مقام ولایت وارد کنند، لذا کسانی که منتسب به مقام ولایت هستند و شعار دفاع از ولایت سر می‌دهند باید بیشتر از دیگران مواظب گفتار و اقدامات خود باشند و باید دقیقا بر روی ریلی که مقام معظم رهبری مشخص کرده‌اند حرکت کنند نه جلوتر نه عقب‌تر که «الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِق، وَالْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِق». 
 
 روشنگری و تبیین؛ عرصه آتش به اختیاری در دانشگاه‌ها
 وی با اشاره به اینکه مخاطب آتش به اختیاری که مقام معظم رهبری فرمودند افسران جبهه جنگ نرم هستند که حوزه مسائل فرهنگی به ویژه در دانشگاه‌ها را در برمی‌گیرد، گفت: این مشخص است که در محیط دانشگاهی اقناع‌گری، روشنگری، استدلال و موعظه تأثیرگذار است و اگر قرار باشد جدالی هم باشد جدال احسن است.
 تویسرکانی در پایان اظهار کرد: لذا با نگاه به این اصول، مبانی و مؤلفه‌ها باید آتش به اختیار باشیم یعنی در عرصه روشنگری، استدلال و تبیین نباید منتظر دستور مقام بالاتر باشیم، نه اینکه هرج و مرج ایجاد کنیم و هتک حرمت کرده و تهمت بزنیم و هیجانی رفتار کنیم زیرا همه این موارد منع شرعی و قانونی دارد.
(سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶) ۱۱:۳۴
https://news.masjed.ir/u/vuq
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید