یکشنبه / ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۲:۱۱
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۲۸۷۹۷
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
مدیر مدرسه علمیه کوثریه در گفتگو با پایگاه تخصصی مسجد؛

ضرورت آشنایی امام جماعت با فضای مجازی و رسانه

فرحناز ریاضی گفت: امام جماعت لازم است از طریق سیستم های ارتباطی روز مثل فضاهای مجازی با اهالی محل ارتباط برقرار کرده و از مشکلات و نظرات آن ها مطلع شود.

(یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶) ۱۲:۱۱

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، علیرضا برومند, فرحناز ریاضی مدیر مدرسه علمیه کوثریه در رابطه با اینکه ریشه بسیاری از مشکلات اجتماعی و اخلاقی امروز را " فاصله‌گرفتن از معنویت " مطرح می‌کنند، گفت: انسان ذاتا غیب جو و معنویت طلب است. همه ما به دنبال معنویت هستیم؛ در زمانه ما، با وجود آثار مدرنیته و فاصله بین مردم و معنویت این نیاز به صورت دو چندان احساس می‌شود.

وی در ادامه افزود: در بعضی مجامع به دین و اخلاقیات اهمیت کمتری داده می شود و به مادیات و لذت های دنیوی اهمیت بیشتری داده می‌شود. همه ما باید به زندگی با اخلاق و معنویت که خداوند قرار داده، متعهد باشیم.

مدیر مدرسه علمیه کوثریه با بیان اینکه اسلام و ادیان ابراهیمی ذاتا معنوی هستند، گفت: مسجد از نمادهای دین اسلام است. با اینکه مسجد یک کانون فرهنگی و سیاسی است ولی بیش از هر چیز، جایگاه عبادت، دعا، نماز و راز و نیاز است. عبادت انسان با معنویت آمیخته است.

ریاضی در ادامه بیان داشت: مسجد برای ایجاد و تحقق معنویت در جامعه به وجود آمده است؛ به همین دلیل کانون توجهات در آن زمان و اولین جایی که پیامبر اکرم(ص) در مدینه ایجاد کرد، مسجد بود. لذا بی توجهی به مسجد، بی توجهی به حق الله است.

وی در بیان شاخص های امام جماعت طراز گفت: شاخص ترین مسئولیت یک فرد در مسجد، مسئولیت امام جماعت مسجد است که به عنوان رهبر مسجد بوده و برای جذب افراد باید خصوصیاتی داشته باشد. متاسفانه ائمه جماعات معمولا چند کار دارند و بعد از نماز به دلیل کار و مشغولیت زیاد، سریع از مسجد خارج می شوند؛ در حالی که بهتر است ائمه جماعات حداقل چند روز یکبار از حال مأمومین باخبر و جویای احوال آن ها باشند؛ همچنین به نحوی با همسایه های مسجد ارتباط برقرار کنند.

مدیر مدرسه علمیه کوثریه با اشاره به حضور فعال جوانان در مسجد گفت: اگر در مساجد به جوانان ارزش گذاری نشود، جوانان از مسجد گریزان شده و مسجد مملو از افراد پیر می شود. امام جماعت باید از جوانان در کارها کمک بگیرد، روحانیون محله را شناسایی کند و امور مسجد را به آن ها واگذار کند. همچنین خانواده شهدا را تکریم و با برگزاری بزرگداشت شهدا و خانواده آن ها، جنگ و اهداف آن را برای جوانان مسجدی احیا کند.

خانم ریاضی در ادامه افزود: امام جماعت لازم است از طریق سیستم های ارتباطی روز مثل فضاهای مجازی با اهالی محل ارتباط برقرار کرده و از مشکلات و نظرات آن ها مطلع شود. به آراستگی خود و همچنین مسجد توجه کند، همواره مرتب و نظیف باشد؛ زودتر از بقیه در مسجد حاضر شود و با کسبه محله نیز ارتباط داشته باشد؛ در تربیت فکری نیز از افراد متخصص کمک بگیرد.

وی در پایان با بیان اینکه مسجد اولین پایگاه مسلمین جهان است، اظهار داشت: مسجد به عنوان خانه خدا، پایگاه فرهنگ اسلامی است؛ با وجود فضاهای مجازی و گسترش زمینه های اغفال جوانان، لازم است که تعداد مساجد بیشتر و کیفیت برنامه های آن ها هر روز بهتر شود.

(یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶) ۱۲:۱۱
https://news.masjed.ir/u/ml6
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید