چهارشنبه / ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۰:۰۹
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۲۸۷۶۳
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
امام جماعت مسجد شهید آیت الله شاه آبادی، مطرح کرد؛

اصلاح نگرش متولیان مساجد؛ لازمه تقویت فعالیت‌های قرآنی

حجت‌الاسلام سید ابوالفضل موسوی دامغانی، با بیان اینکه شناسایی و تکریم فعالان قرآنی محلات در مساجد اقدام مناسبی در راستای تقویت جلسات قرآنی آن‌ها است، گفت: باید در راستای تعامل بیشتر با فعالان قرآنی، نگرش امنای مساجد اصلاح شود.

(چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶) ۱۰:۰۹

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از شبستان، حجتالاسلام سید ابوالفضل موسوی دامغانی بر لزوم  تقویت جلسات قرآنی مساجد تاکید کرد و گفت: از صدر اسلام، مسجد و قرآن کریم دو رکن جداییناپذیر بودهاند و آیات الهی در این مکان مقدس برای مسلمانان قرائت، تفسیر و تبیین  می‌شدند، از اینرو باید در حال حاضر نیز تداوم این سنت نیکو  مورد اهتمام متولیان این خانه‌های خدا باشد.

 وی به لزوم حمایت مسئولان از جلسات سنتی قرآن در مساجد، تاکید کرد و افزود: متولیان این خانههای خدا باید برای تجهیز و حمایت از این جلسات همت کنند و رسانه‌ها نیز موظف به تبلیغات گسترده در این زمینه هستند تا بر این اساس، شاهد هر چه باشکوه‌تر برگزار شدن جلسات قرآنی مساجد باشیم.

 امام جماعت مسجد شهید آیت الله شاه آبادی، تشکیل جلسات قرآنی، شناسایی و تکریم فعالان قرآنی محلات در مساجد، تشویق به حضور هیأت‌های قرآنی محلی، قاریان و حافظان مطرح در برنامه‌های مساجد، برپایی کرسی‌های قرآنی با حضور استادان معروف قرآنی و همچنین برگزاری جلسات تفسیر قرآن را از جمله راهکارهای گسترش فعالیت‌های قرآنی در مساجد برشمرد.

 موسوی دامغانی، افزود: برای ایفای نقش هر چه بیشتر مساجد در فعالیت‌های قرآنی، باید هماهنگی بیشتری میان موسسات قرآنی و مساجد به ‌وجود آید که البته لازمه این امر تغییر برخی نگرش‌ها در میان هیئات امنای مساجد است، زیرا که معتقدم تمامی برنامه‌های قرآن‌محور باید در این خانه‌های خدا برگزار شوند و مسجد‌محوری بهترین راهکار برای توسعه فعالیت‌های قرآنی است، بنابراین ائمه جماعات و هیئات امنای مساجد باید در این زمینه، برنامه ریزی مدونی داشته باشند.

وی گفت: یکی از بهترین راه‌های جذب کودکان و نوجوانان به مساجد، برگزاری برنامه‌ها و فعالیت‌های متنوع قرآنی در قالب قرائت، حفظ و جمع‌خوانی قرآن در مساجد است، مساجد برای قرآن بنا شده‌اند و ما وظیفه داریم با برگزاری برنامه‌های مختلف در زمینه‌های دینی و مذهبی، مردم را به حضور در آن‌ها تشویق کنیم، نه اینکه وقتی اقامه نماز جماعت به پایان رسید، چراغ‌های مساجد را خاموش کرده و درهای آن را ببنیدیم.

امام جماعت مسجد شهید آیت الله شاه آبادی، مهمترین مولفه موفقیت مساجد را مردمی بودن فعالیت‌های آن‌ها دانست و گفت: برنامهریزان مساجد باید به این اصل توجه داشته باشند که مردم باید در اداره این خانه‌های خدا نقش اصلی را ایفا کنند و در این میان متولیان مساجد تنها سیاست‌گذار و کمک‌کننده به مردم باشند.

موسوی دامغانی همچنین، ادامه داد: بستر و جایگاه فعالیت‌های عبادی و قرآنی، مساجد هستند و غالب مردم، این مکان‌های مقدس را برای عبادت و فعالیت‌های دینی و ملی برمی‌گزینند، پس باید در راستای ارتقای ظرفیت و استقلال مالی مساجد تلاش و برنامه ریزی کرد، تا این خانه‌های خدا بدون داشتن دغدغه مالی و بی‌نیاز از کمک‌های مردمی و دولتی، برنامه‌های فرهنگی و قرآنی خود را تقویت کنند.

وی اظهار کرد: مسجد تراز اسلامی، تنها نباید معبد باشد، بلکه آموزش سبک زندگی به مردم، ارائه مشاوره دینی و خانوادگی به آنان، آموزش قرآن و آموزه‌های قرآنی، تامین نیازهای جوانان در حوزه‌های مختلف از جمله ازدواج باید در آن‌ها مورد توجه قرار گیرند.

امام جماعت مسجد شهید آیت الله شاه آبادی، به برنامههای قرآنی که در مسجد شهید آیتالله شاهآبادی، برگزار میشوند نیز اشاره کرد و افزود: جزءخوانی و آموزش حفظ و قرائت قرآن کریم برای نونهالان با حضور استادان مطرح در این حوزه، موجب استقبال بینظیر از این برنامهها در این مسجد شده است، به گونهای که با وجود دیگر مراکز فرهنگی در منطقه قرارگیری این مسجد، بسیاری از خانوادهها تمایل دارند، ، فرزندانشان در این برنامههای قرآنی شرکت کنند، بنابراین اگر مساجد در این زمینه برنامهریزی داشته باشند و میان متولیان آن‌ها نیز هماهنگی برقرار شود، جذب نوجوانان و خردسالان به مساجد نیز امکان پذیر خواهد بود.

(چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶) ۱۰:۰۹
https://news.masjed.ir/u/l6s
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید