سه شنبه / ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۳:۵۰
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۲۸۷۵۴
گزارشگر : حمیدرضا حیدری
امام جماعت مسجد طوس در گفتگو با پایگاه تخصصی مسجد؛

شبکه‌های اجتماعی باعث نشود جوانان از شب قدر غافل شوند

حجت‌الاسلام سید ناصر احمدی گفت: امید است که جوانان شب‌های قدر که برکات و فضیلت‌های فروانی برای آن گفته شده است را اهمیت و درک کنند و فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی باعث نشود که از برکات و فضیلت‌ها این شب‌ها غافل شوند.

(سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶) ۱۳:۵۰

پایگاه تخصصی مسجد/ علیرضا برومند؛ «شب قدر» شبی است که در آن قرآن بر پیامبر عظیم‌الشأن اسلام نازل شده است و فضیلت عبادت در این شب از تمام شبها بیشتر است. به همین مناسبت با حجت‌الاسلام سید ناصر احمدی، کارشناس احکام دفتر آیت‌الله نوری همدانی(مرجع عالیقدر تقلید) و امام جماعت مسجد طوس به گفتگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌آید.

حجت‌الاسلام سید ناصر احمدی، امام جماعت مسجد طوس و کارشناس احکام دفتر آیت‌الله نوری همدانی گفت: برکات و فضیلت‌های شب‌های قدر فروان است و وظیفه ما در شب‌های قدر دعا کردن است؛ دعای مؤمنین خیلی اثرگذار است خصوصا در شب‌های قدر که دعا مورد قبول واقع می‌شود در این شب‌ها از خدای سبحان همه چیز بخواهیم.

وی ادامه داد:  اولین چیزی که از خداوند سبحان در شب‌های قدر بخواهیم تعجیل فرج امام زمان(عج) و سلامتی آن حضرت است. إن‌شاءالله امام زمان(عج) ظهور کند و این جهان ظلمانی به نور حضرت منور و روشن شود.

امام جماعت مسجد طوس افزود: دومین دعایی که آرزو کنیم  در شب‌های قدر، سلامتی مقام معظم رهبری( مدظله‌العالی) است؛ از خداوند سبحان سلامتی ایشان را که  پرچم اسلام را به دست گرفته است و پرچمدار اسلام در جهان کنونی است. دشمنان هم به سوی ایشان نشانه رفتند. باید از خداوند متعال بخواهیم و دعا کنیم که ایشان را  برای اسلام و دنیا حفظ کند.

کارشناس احکام دفتر آیت‌الله نوری ادامه داد: سومین دعایی که در شب‌های قدر از خداوند سبحان باید طلب کنیم صلح و امنیت در کشورهای اسلامی است. إن‌شاءالله  این صلح و امنیت  در کشور‌های  اسلامی از جمله عراق، یمن، لیبی، سوریه و افغانستان برقرار شود و ریشه دشمنان اسلام وهابیت، داعش، تکفیری‌ها، آل‌سعود و هم‌چنین آمریکا و اسرائیل از زمین إن‌شاءالله برکنده شود.

حجت‌الاسلام احمدی گفت:  شب‌ قدر، شب اندازه‌گیری است از طرف خداوند سبحان تعیین شده است که تقدیر امور ما در این شب است یعنی در یک سال ما زندگی می‌کنیم و تقدیر امور ما در این سه شب قدر (19، 21، 23) رقم می‌خورد.

وی ادامه داد: در روایات فروانی به شب 21 و 23 بسیار تأکیده شده است که از امام صادق(ع) سؤال کردند ایشان فرمودند:  که یکی از این دو شب تقدیر امور می‌شود؛ تقدیر امور یعنی  تمام امورات زندگی یک ساله یک مسلمان از بیماری‌ها گرفته است، مشکلات مالی، اقتصادی و اجتماعی از رزق و روزی انسان  و تمام مسائل زندگی ما در این شب‌ها رقم می‌خورد و طلب عفو و بخشش در نامه اعمال ما خداوند متعال می‌کشد.

امام جماعت مسجد طوس گفت: چند مکان است که خیلی مقدس و ارزشمند است یعنی هم از لحاظ زمانی و هم از لحاظ مکانی یعنی زمان و مکان خیلی تأثیر دارد؛ یکی از این زمان‌ها،  شب‌‌های قدر است که این شب‌ها فقط در شب‌های ماه مبارک رمضان است در طول سال شب قدری وجود ندارد و از  خدا بخواهیم که إن‌شاءالله شب قدر را درک کنیم.

کارشناس احکام دفتر آیت‌الله نوری همدانی ادامه داد: در زمان ما متأسفانه درک شب قدر خیلی مشکل است. مشکلی که اکنون وجود دارد این است که اول و آخر هر ماه و همچنین شب قدر مشخص نیست. البته با پیشرفت علم نجوم این خطا به حداقل رسیده است. با این حال از خداوند می‌خواهیم که درک شب قدر را به ما عنایت کند. خداوند سبحان در مورد درک این شب گفته است: در این شب من شما را می‌آمرزم و گناهان شما را می‌بخشم.

 حجت‌الاسلام احمدی افزود: شب قدر از لحاظ زمانی ارج و قرب بالایی دارد ولی مکان هایی نیز وجود دارد که عبادت در آن توصیه شده و ارزشمند است.از لحاظ مکانی گفته‌اند که یکی مکان‌هایی که انسان بخشیده و دعایش مستجاب و قبول می‌شود صحرای عرفات، ناودان طلا در کعبه و قبه اباعبدالله(ع) در کربلاست. در این مکان‌ها دعا و نماز مورد قبول واقع می‌شود و مستجاب است.

وی با اشاره به فضائل بسیار شب قدر گفت: شب قدر دارای فضیلت‌های بسیاری است؛ قرآن در سوره قدر این شب را معرفی می‌کند. شبی که عبادت در آن برابر است با هزار ماه یعنی؛ هفتاد سال. عبادتی که روزها زبان روزه و در حال جهاد باشیم و شب‌ها در حال  دعا و  نماز.

این کارشناس احکام، یاد آور شد:  از جوانان عزیز  که خودشان عاقل، بالغ و اندیشمند هستند، می‌خواهیم که در لیالی قدر از شبکه‌های اجتماعی، ماهواره اینترنت، تلویزیون، روزنامه‌ها  کمتر استفاده کنند و  در مساجد و مکان‌هایی که مراسمات لیالی قدر برگزار می‌شود حضور پیدا کنند و از برکات و فضیلت‌های این شب و از جوانی‌شان بهره ببرند.

 امام جماعت مسجد طوس با اشاره به اینکه در قیامت از عمر انسان سؤال می‌شود که عمرتان را کجا صرف کردید، گفت: بهترین جایی که جوان باید عمر خودش را پای آن قرار دهد نه در پای تلفن همراه، ماهواره و فضای مجازی، بلکه در حال عبادت و احیاء شب قدر است. بهتر است این شب‌ها در مساجد حضور پیدا کنند و با خدای خودش راز و نیاز کنند.

حجت‌الاسلام احمدی در پایان گفت: از خداوند سبحان می‌خواهیم که در شب‌های قدر پروند‌ه اعمال ما را در دست راست ما قرار دهد و امام زمان(عج) را از ما راضی بفرماید و روح مولا علی(ع) نیز شاد شود.

 1

2  

(سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶) ۱۳:۵۰
https://news.masjed.ir/u/jd8
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید