پنج شنبه / ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۲:۱۵
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۲۸۷۰۷
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
گزارشی از افطاری مسجد حضرت ابولفضل(ع) ستارخان؛

طلبه تایلندی میهمان سفره افطار ستارخان / تاثیر افطاری‌های ساده در گسترده بودن آن است

طلبه تایلندی در رابطه با سفره‌های افطاری ایام رمضان گفت: افطاری ساده بسیار عالی است و استقبال خوب از اینگونه مراسم نیز به خاطر گسترده بودن آن است. اگر چنانچه این مراسم با کمیت بیشتر ولی در مکان‌های کمتری برگزار می‌شد دیگر این تأثیر را نداشت.

(پنج شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۶) ۱۲:۱۵

پایگاه تخصصی مسجد/جلال حیران‌نیا؛ در شب‌های پر فیض ماه مبارک رمضان، مساجد مختلف در سرتاسر شهر تهران سفره‌های ساده افطاری پهن کرده و روزه داران را با نان و و پنیر و خرما اکرام می‌کنند. در یکی از این شب‌ها برای تهیه گزارش به مسجد حضرت ابولفضل(ع) ستارخان رفتم تا از حال و هوای سفره افطاری این مسجد گزارشی تهیه کنم. مسجدی که لیست برنامه‌های خود را در پیاده رو نصب کرده است و در معرض دید عموم قرار داده و امامت آن را حجت الاسلام اسماعیل‌پور به عهده دارد. خوشبختانه یک طلبه تایلندی از جامعه المصطفی العالمیه مهمان افطاری مسجد بود و پس از افطار به سخنرانی در رابطه با چگونه مسلمان شدن خود پرداخت و در آخر نیز در گفتگویی با پایگاه تخصصی مسجد از سفره افطار و نظرش در باره آن گفت.

 حجت‌الاسلام ایکارات جای پونگسای، طلبه شیعه تایلندی با حضور در مسجد حضرت ابولفضل(ع) ستارخان از چگونگی شیعه شدن خود و هموطنانش گفت: بنده در تایلند به دنیا آمده و در آنجا بزرگ شده‌ام. اول مذهب حنفی داشتم و اسم تایلندی من ایکارات جای پونگسای و اسم اسلامی‌ام، حسین خان است. ولی چون ایرانی‌های از سوی خوانین اذیت کشیده اند با تغییر در یک نقطه اسمم را به حسین‎جان تغییر دادم و اکنون همه مرا به نام حسین جان می‌شناسند. در کشور ما هر کسی دو اسم دارد. یکی اسم دولتی و دیگری اسم مذهبی.

وی افزد: مردم تایلند بت پرست هستند. سگ و قورباغه و گاو و… را می‌پرستند. حتی برای رفع مشکلشان دست به دامن مجسمه قورباغه و سگ می‌شوند. این مجسمه ها را در تاکسی‌ها بر سردر خانه‌ها نیز می‌توان دید. تایلندی‌ها نمی‌توانند به راحتی زبان عربی را تلفظ کنند، لذا مسلمانان آنجا دو اسم بر روی بچه هایشان می‌گذارند، یکی اسم دولتی و دیگری اسلامی.

ایکارات در ادامه گفت:  ما در خانواده مذهبی به دنیا آمده و بزرگ شدیم، پدر و عموی ما اول سنی و وهابی بودند. اما بعد از مدتی، عموی ما شیعه شد. وقتی او شیعه شد ارتباط ما با او کم شد. خانواده ما ثروتمند بود و من برای تحصیل به ایران آمدم و هیچ نیاز مالی باعث آمدنم به ایران نشد.

طلبه جوان گفت: شما می‌دانید وهابیت تهمت‌های زیادی به شیعیان می‌زنند. یکی از تهمت ها این است که می گویند در روز عاشورا، شیعیان به مسجد و حسینیه می‌روند و همه در و دیوار را سیاه می‌کنند که کار بدانجام دهند. ما که اینها را شنیدیم از شیعیان دور شدیم. اما من به هیئتی که عمویم داشت می‌رفتم و غذای آنجا را می‌پختم. در آنجا می‌دیدم تهمتهایی که به شیعیان زده می‌شود کاملا دروغ است.

وی افزود: من و پدرم تصمیم گرفتیم بیشتر درباره مذهب شیعه تحقیق کنیم. با چند تا اساتیدی که در ایران درس خوانده‌اند صحبت کردیم. یک فرد تایلندی که وهابی بوده و ابتدا در پاکستان درس خوانده بود، بعد از انقلاب اسلامی به ایران آمده و شیعه شده و در جامعه المصطفی العالمیه درس خوانده و بعداز ۱۳ سال به تایلند برگشته بود، او هرکجا سخنرانی می‌کرد، عده ای مسلمان می‌شدند. ما رفتیم با این حاج آقا بحث و مناظره کردیم. فهمیدیم که شیعه حرف خاصی دارد اما در آن لحظه قانع نشدیم. پیش اساتید اهل سنت هم رفتیم. ما در منطقه خودمان یک کتابی داشتیم به نام «ثم اهتدیت» که مال دکتر تیجانی است.

ایکارات در ادامه گفت: آن زمان جامعه المصطفی هنوز شاگردان زیادی را در منطقه ما تربیت نکرده بود، این کتاب به زبان تایلندی ترجمه شد. فقط این کتاب بود که دست به دست ما می گشت.اما امروز خدا را شکر در تایلند بیش از ۳۰۰ کتاب شیعه توسط جامعه المصطفی العالمیه ترجمه شده است و روز به روز تعداد شیعیان بیشتر می شود. هم اکنون حدود ۷۰ هزار نفر مسلمان در کشور تایلند در بین گاو پرست ها و قورباغه پرست ها وجود دارد.

تاثیر افطاری‌های ساده در گسترده بودن آن است

طلبه تایلندی در گفت و گو با پایگاه تخصصی مسجد در رابطه با سفره‌های افطاری ایام رمضان گفت: افطاری ساده بسیار عالی است و استقبال خوب از اینگونه مراسم نیز به خاطر گسترده بودن آن است. اگر چنانچه این مراسم با کمیت بیشتر ولی در مکان‌های کمتری برگزار می‌شد دیگر این تأثیر را نداشت.

حجت‌الاسلام حسین‌جان در ادامه گفت: هرچه مهمانی ساده‌تر باشد میهمان راحت تر است و رفت و آمد نیز بیشتر می‌شود. از این جهت می توان این امر را به افطاری‎های ساده تعمیم داد. وقتی میهمان احساس کند که به میهمانی‌ای می رود که هزینه کمی برای میزبان دارد خیالش راحت‌تر است. اما این نکته حائز اهمیت است که این سادگی و کم هزینه بودن باعث فراگیر شدن این میهمانی‌هامی‌شود و مردم و جوانان بیشتری در این ایام به مساجد جذب می‌شوند.

این طلبه تازه شیعه شده گفت: کار خوب کردن به استمرار است. ممکن است یک مسجد فقط چند روز بتواند افطاری گرانتری تدارک ببیند ولی وقتی افطاری ساده باشد قطعا تداوم و استمرار آن بیشتر می‌شود. در قرآن نیز به کسی که کارخوب را استمرار می‌دهد به اندازه بانی آن اهمیت داده شده است. حال اگر کسی خواست افطاری با کیفیت و کمیت بهتری بدهد هیچ اشکالی ندارد ولی به استمرار آن نیز توجه داشته باشد.

حجت‌الاسلام ایکارات با اشاره به اینکه مساجد باید پویا باشند، گفت افطاری دادن به یک جماعت روزه خود باعث همکاری بین اعضا و مامومین مسجد می‌شود که این امر به پویایی مسجد کمک شایانی می‌کند. باید بهانه‌های مختلف و سازنده‌ای برای حضور مردم به مسجد پیدا کرد. افطاری نیز بهانه‌ای است که در ایام ماه مبارک رمضان بوجود می‌آید و باید به فکر بهانه‌های دیگر در ایام پیش رو بود.

وی افزود: اگر امروز برای جوانان کاری انجام ندهیم و کارهای اینچنینی را به آنها نسپاریم فردا ممکن است با سفره‌های رنگین‌تری جذب شوند و آنگاه برای جذب آنها دیر خواهد بود. اصطلاح فرار مغزها می‌تواند مثال خوبی برای این موضوع باشد. امام حسین(ع) می‌فرماید: اگر در ترویج احادیث‌اهل بیت از یکدیگر سبقت نگیرید، دشمن از شما سبقت خواهد گرفت و آنچه خود می‌خواهد را به عنوان حدیث آموزش خواهد داد.

این طلبه جوان در ادامه گفت: پیامبر اسلام(ص) و امام علی(ع) هردو اهل اکرام بودند. پیامبر در هفت سال اول پس از بعثت در شرایطی که به لحاظ مالی در تنگنا بود ولی هرروز اکرام می‌کرد و گوسفند ذبح و بین مسلمانان پخش می‌کرد. امام علی(ع) نیز هرشب برای ایتام و نیازمندان اکرام می‌کرد. اهل بیت نیز اینگونه بودند و همیشه مهمان‌نوازی و اکرام می‌کردند.

حجت‌الاسلام حسین‌جان در پایان گفت: با اینکه ایرانی‌ها به مهمان‌نوازی مشهورند ولی متاسفانه بیشترین ضربه‌های فرهنگی را از میهمانی نرفتن و عدم صله رحم خوردند. دوری از یکدیگر باعث شد که فرهنگ‌های غنی و اصیل جای خود را به فرهنگ اشتباه و غربی بدهند. افطاری‌ها در این ایام می‌توانند این فرهنگ را نیز دوباره قوت بخشند. خوب است که آن‌هایی که توانایی مالی دارند به مساجد کمک کنند تا این سنت پا برجا بماند.

لازم به یادآور است که مسجد حضرت ابولفضل(ع) در خیابان ستارخان، نبش کوکب واقع شده است و حجت الاسلام اسماعیل پور امام جماعت این مسجد است.

 1

 2


5

3  

5  

 6

 7

 

 

(پنج شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۶) ۱۲:۱۵
https://news.masjed.ir/u/o43
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید