چهارشنبه / ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۱:۵۵
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۲۸۶۳۷
گزارشگر : وحید پورتجریشی
گزارش بین الملل:

انزوای منطقه ای عربستان، نتیجه سیاستهای تروریستی ریاض

سیاست های حاکمان بی تجربه و جوان سعودی و ماجراجویی های منطقه ای آنها منجر به ایجاد شکاف هرچه بیشتر میان ریاض و دیگر کشورهای اسلامی در منطقه شده است.

(چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶) ۱۱:۵۵

پایگاه تخصصی مسجد، گروه بین الملل: تحرکات سران جوان و بی تجربه عربستان سعودی طی ماه های اخیر نه تنها منجر به افزایش تنش با ایران به عنوان بزرگترین رقیب این کشور در منطقه، بلکه منجر به افزایش نارضایتی برخی از کشورهای عربی و اسلامی از ریاض شده است.

حمایت های عجیب و بی سابقه ریاض از تل آویو و مطرح شدن طرح آشتی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی که به تازگی توسط محمد بن سلمان، ولیعهد نادان و کم تجربه این کشور مطرح شده، باعث دلسردی دیگر کشورهای اسلامی از مدعیان خدمت به حرمین شریفین شده است.

اما سفر اخیر دونالد ترامپ به سعودی و امضای قراردادهای میلیونی فروش تسلیحات به این کشور از سوی آمریکا بی اعتقادی شاهزادگان و امیر مجهول الحال این کشور به موازین اسلامی را بیش از پیش نشان داد.

رقص شمشیر ترامپ و بیش از حد سنگین بودن قرارداد تسلیحاتی منعقد شده با عربستان تا جایی برای مقام های آمریکایی تحریک کننده بود که بسیاری از نمایندگان کنگره آمریکا همچون رند پائول با امضای پیش نویس طرحی خواستار لغو دستکم بخشی از قرارداد یاد شده با عربستان شده اند.

این اعتراض آمریکایی ها یعنی اینکه آنها به متحد اول خود منطقا یعنی ریاض، حتی در حد فروش تسلیحات هم اعتماد نداشته و خود به خوبی بر این مساله واقف هستند که عربستان نه تنها متحد خوب و امنی برای واشنگتن نبوده بلکه تمامی وقایع تروریستی علیه منافع خود غربی ها نیز به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم به ریاض بازمی گردد و این موضوعی است که حتی قراردادهای میلیونی تسلیحاتی ترامپ با اعراب هم نمی تواند جلودار آن باشد.

اما مساله مهمی که با تازگی رخ داده و به خوبی نشانگر تعمیق شکاف هرچه بیشتر میان کشورهای اسلامی و عربستان سعودی است، به زمزمه های استعفای ژنرال راحیل شریف، فرمانده پاکستانی مشهور ائتلاف کشورهای به اصطلاح اسلامی علیه تروریسم به سرکردگی عربستان سعودی بازمیگردد.

راحیل شریف که پیشتر به هنگام قبول این سمت، همکاری با این ائتلاف را مشروط به حفظ منافع ایران و انجام نشدن هیچ گونه اقدامی علیه تهران از سوی سعودی عنوان کرده بود، اکنون می گوید بسیاری از هواداران وی در پاکستان خواستار بازگشت این فرمانده پیشکسوت در مبارزه با تروریسم به داخل مرزهای کشورش و خدمت وی به پاکستان شده اند.

از سوی دیگر انزوای سعودی و رفتارهای آزار دهنده این کشور به دروازه های حامیان اصلی آنها در منطقه یعنی ترکیه و دولت اردوغان نیز رسیده است.

ریاض روز دوشنبه سفارش خرید ۴ کشتی جنگی از ترکیه به ارزش ۲ میلیارد دلار را پس گرفت.

روزنامه حریت ترکیه در گزارش خود اعلام کرد که عربستان سعودی پس از امضای قرارداد تسلیحاتی ۱۱۰ میلیارد دلاری اخیر با ایالات متحده آمریکا، سفارش خرید ۴ کشتی جنگی از ترکیه را لغو کرد.
به گفته خبرنگار روزنامه حریت ترکیه ارزش این ۴ کشتی جنگی ۲ میلیارد دلار برآورد می شود.
وی لغو این سفارش را خبر بسیار بدی برای اقتصاد وابسته به صادرات صنایع دفاعی ترکیه عنوان کرده است.

نتیجه اینکه رفتارهای نسنجیده، عدم وفا‌داری به تعهدات و امضاهای دولتی و همچنین حمایت بیش از پیش آشکار عربستان سعودی از پدیده شوم تروریسم منجر به منزوی شدن هر چه بیشتر ابن کشور نه تنها در سطح جهان و در میان حامیان غربی این کشور، بلکه حتی در میان همسایگان و حامیان منطقه ای سابق این کشور همچون پاکستان و ترکیه شده است.
(چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶) ۱۱:۵۵
https://news.masjed.ir/u/iIf
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید