چهارشنبه / ۳ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۰:۱۱
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۲۸۵۲۱
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری:

اجرای مستمر تئاتر در مساجد هدف ماست

کوروش زارعی گفت: هدف ما جذب و تربیت نیروهای مسجدی با تفکرات مسجدی است تا بتوانیم هنر نمایش را در بطن جامعه و دل مردم گسترش دهیم.

(چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶) ۱۰:۱۱

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در نشست مسئولین واحد نمایش مراکز استانی حوزه هنری ضمن تقدیر و تشکر از فعالیت‌های موثر مسئولان و کارشناسان تئاتر مراکز استانی گفت: سال گذشته، سال پر بار و برکتی برای تئاتر حوزه هنری در مرکز و استان‌ها بود و این مهم میسر نمی‌شد مگر با تلاش مضاعف شما همکاران که قلبتان برای تئاتر می‌تپد.

وی همچنین به افتتاح دفاتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد اشاره کرد اظهار داشت:‌ تاکید ما بر فعالیت گسترده‌ دفاتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد است که تا کنون در 17 استان، افتتاح و راه‌اندازی شده و به امید خدا در باقی استان‌ها نیز به زودی شاهد فعالیت این دفاتر خواهیم بود.

 این هنرمند بازیگر اضافه کرد: ما به دنبال راه‌اندازی فرمایشی دفاتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد نیستیم. هدف ما جذب و تربیت نیروهای مسجدی با تفکرات مسجدی است تا بتوانیم هنر نمایش را در بطن جامعه و دل مردم گسترش دهیم. چرا که همه می‌دانیم تئاتر مردمی در سراسر کشور دچار خلاء‌هایی است، از این رو باید به جریان تئاتر بچه‌های مسجد به دقت پرداخت تا ارتباط تئاتر با توده‌های مردم برقرار شود. این هدفی است که تئاتر حرفه‌ای نتوانسته به آن دست پیدا کند و حتی اساتید دانشگاهی نیز از گلایه‌مند هستند که چرا تئاتر با بخش وسیعی از جامعه ارتباط ندارد.

وی ادامه داد: اجرای مستمر تئاتر در مساجد با توجه به دغدغه‌های امروز مردم، هدف اصلی ماست؛ بدین معنا که صرفا اجرای تئاتر با مضامین مذهبی مورد نظر ما نیست بلکه موضوعات اجتماعی در قالب اجراهای مفرح، جذاب و حتی طنز که بتواند جذب مخاطب کند، از رویکردهای ماست.

این کارگردان تئاتر همچنین تصریح کرد:‌ تئاتر مردمی بچه‌های مسجد هرساله جشنواره‌ای مختص خود خواهد داشت اما به هیچ عنوان نباید فعالیت‌های خود را منوط و منحصر به حضور در جشنواره نماییم. جشنواره، ویترینی برای این جریان است اما خود جریان اصلی تئاتر مردمی باید بسیار خروشان و گسترده‌تر از آنچه در جشنواره دیده می‌شود در بطن جامعه، روند پویا داشته باشد.
زارعی اضافه کرد: توجه داشته باشید تئاتر مردمی بچه‌های مسجد، تئاتر حرفه‌ای نیست. تئاتر مردمی در کنار تئاتر حرفه‌ای فعالیت‌های خود را خواهد داشت؛ به هیچ عنوان نیز نمی‌خواهد مقابل تئاتر حرفه‌ای باشد. تئاتر مردمی بچه‌های مسجد از دل مردم و برای مردم خواهد بود و از این رو باید در جذب استعدادهای جوان مسجدی و آموزش ایشان، همت ویژه داشته باشیم. اینکه در آینده این نیرو‌ها با تفکر مسجدی وارد تئاتر حرفه‌ای شوند از اهداف بلندمدت ماست. نیروهای جوان وقتی آموزش ببینند آنگاه خودشان با تفکر مسجدی راه خود را در تئاتر حرفه‌ای پیدا خواهند کرد ولی به هیچ عنوان قصد نداریم از نیروهای حرفه‌ای برای فعالیت در تئاتر مردمی بچه‌های مسجد استفاده کنیم.

زارعی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود بر تولید جدید آثار نمایشی حوزه هنری تاکید کرد و گفت: بارها دیده شده برخی از هنرمندان، نمایشی را تولید می‌کنند و با عوض کردن عنوان نمایش و چند دیالوگ، آن اثر را در جشنواره‌های دیگر به عنوان نمایش جدید، عرضه می‌کنند. ما در مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به شدت با این تقلب مقابله خواهیم کرد. لذا توصیه ما این است هنرمندان را به تولید آثار جدید و خلاقه دعوت کنید و همه مراقب خواهیم بود در جشنواره‌های استانی،‌ منطقه‌ای و سراسری، نمایشی دست دوم وارد نشود.

در ادامه‌ این نشست امیرحسین شفیعی، مدیر دفتر تئاتر خیابانی مرکز هنرهای نمایش حوزه هنری، نیز با بیان سخنانی از توسعه‌ تئاتر خیابانی در مراکز استانی استقبال کرد و گفت: تاکید آقای زارعی بر فعال کردن تئاتر خیابانی، میدانی و محیطی در استان‌ها و شهرستان‌ است و نیز در تلاش هستیم با جذب کمک‌های مالی و اسپانسر بتوانیم قراردادهای متعددی برای اجرای عمومی نمایشگران خیابانی تهیه کنیم.

وی با اشاره به برگزاری همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد اظهار داشت: در برگزاری همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد تلاش شده از ظرفیت هنرمندان استان‌ها نیز استفاده شود و گروه‌های مختلفی در این همایش در بیش از 12 استان به اجرای نمایش خواهند پرداخت. برگزاری همایش‌های متعددی در دستور کار است؛ مثل کمپین «از خودمان شروع کنیم» که به موضوع ترافیک می‌پردازد و اسفندماه سال گذشته با استقبال گسترده‌ مردمی در تهران برگزار شد. این کمپین در تیرماه امسال نیز فعال خواهد شد و از ظرفیت هنرمندان استان‌ها نیز استفاده خواهیم کرد.

امیرحسین شفیعی همچنین گفت:‌ لازم است تا نگاه هنرمندان و نمایشگران خیابانی نیز به مقوله‌ تئاتر میدانی عوض شود. ما به تئاتری نیاز داریم که با استفاده از جذابیت‌های بصری بتواند به سرعت جذب مخاطب کند و در مدت زمان مناسب و نه مُطول، پیام خود را منتقل کند. تئاتر خیابانی این قدرت و ظرفیت را دارد تا درآمدزایی کند. ما نیز در مرکز، حامی گروه‌های استانی خواهیم بود.

گفتنی است، مدیریت جلسه را توحید معصومی، مسئول امور استان‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، بر عهده داشت. در این جلسه که در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد، نیما بیگلریان(همدان)، خلیل خسرو بیگی (مرکزی)، یاسر محمودی (مازندران)، اصغر گروسی (فارس)، اکبر آیین(کهگیلویه و بویراحمد)، محمد براتی (خراسان جنوبی)، امیر بشیری (خراسان رضوی)، سید مهدی کشمیری (خراسان شمالی)، پدرام رحمانی (آذربایجان غربی)، حشمت اله آقایی (ایلام)، علی جاور(یزد)، ایمان اردی‌زاده (البرز)، داور فرمانی (اردبیل)، جواد زیتونی (بوشهر)، رضوان شمشادی(کرمانشاه)، آرش ساربان (خوزستان)، شهرام میرزایی (کردستان)، ایمان خواجویی(هرمزگان)، مصطفی حسینی (سمنان)، امیر نعمتی (زنجان)، صمد رحیمی (گلستان)، فرزاد قاسمی (اصفهان)، محمد پورجعفری (گیلان) و بابک دقیقی (کرمان) حضور داشتند.

(چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶) ۱۰:۱۱
https://news.masjed.ir/u/hF2
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید