یکشنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۰۷:۳۱
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۲۸۴۹۷
گزارشگر : ایده ایده
امام جماعت مسجد انبیاء نیرو هوایی:

آگاهی به زمانه از خصلت‌های امام جماعت طراز اسلامی است

حجت‌الاسلام حسینی وفایی گفت: امام جماعت شدن کار هر کسی نیست یک وظیفه بسیار سنگین الهی است کسی که می‌خواهد عهده‌دار امام جماعت شود باید از بسیاری از لذایذ چشم پوشی کند.

(یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۰۷:۳۱

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛ در تحقق اهداف مسجد طراز اسلامی باید تمام اجزاء مسجد با آموزه‌های اسلام و ولایت همخوانی داشته باشند. امام جماعت به عنوان مدیر ذاتی مسجد نیز باید خصوصیاتی منطبق بر اهداف مسجد طراز اسلامی داشته باشد. لذا عبارت امام جماعت طراز اسلامی در اینجا خودنمایی می‌کند و اهمیتش آشکار می‌شود. در خصوص ویژگی‌های امام جماعت طراز اسلامی و وظیفه‌ای که به عهده دارد، گفتگویی با حجت الاسلام سید حیدر حسینی وفایی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌آید.

 

حجت‌الاسلام سید حیدر حسینی وفایی، امام جماعت مسجد انبیاء  در پاسخ به این سؤال که شاخص‌های امام جماعت طراز چیست؟ گفت: امام جماعت شدن کار هر کسی نیست یک وظیفه بسیار سنگین الهی است کسی که می‌خواهد عهده‌دار امام جماعت شود باید از بسیاری از لذایذ چشم پوشی کند. اگر امام جماعت مردمی، دلسوز، مهربان و آگاه به زمان باشد اثرش بین مردم بیشتر است.

 

وی ادامه داد: امام جماعت باید سنگر و محراب مسجد را خالی نگذارد؛ اینجانب بیش از 50 سال است که امام جماعت هستم روایت  است که یکی از شاگردان امام صادق(ع) به امام(ع) عرض کرد:  یابن رسول‌الله من یک جا برای نماز می‌روم  گاهی از اوقات کاهلی می‌کنم و به موقع نمی‌رسم امام صادق(ع) فرمودند: سزاوار نیست که خداوند تبارک و تعالی، اختیار امتی را به دست شما بدهد شما هم آنها را مهمل بگذارید از زمانی که بنده این حدیث را دیدم قید و بندم به مسجد بیشتر شده است و هیچ وجه مسجد را ترک نمی‌کنم اگر مشکلی یا کاری پیش بیاید که نتوانم مسجد بیایم فوراً کسی را به جای خودم معین می‌کنم و تا موقعی که مطمئن نشوم کسی هست که در محراب  نماز بخواند مسجد را ترک نمی‌کنم.

 

حجت‌الاسلام حسینی وفایی در پاسخ به این سؤال که مسجد چگونه می‌تواند مروج فریضتین امر به معروف و نهی از منکر شود؟ گفت: از جمله مواردی که می‌تواند جز موارد امر به معروف و نهی از منکر باشد وقتی است که نماز، اول وقت و همراه با شرایطش اقامه شود که از  امام موسی کاظم(ع) روایت است که می‌فرماید: «الصلوات المفروضات فى اول وقتها اذا اقیم حدودها اطیب ریحا من قضیب الاس حین یوخذ من شجره فى طیبه و ریحه و طراوته فعلیکم بالوقت الاول»؛ نمازهاى واجب که در اول وقت آن با آداب و حدودش خوانده مى‌شود خوشبوتر است از برگ آس (یعنى مورد) که در وقت سبزى و طراوت آن را بگیرند. پس بر شما باد که نماز را در اول وقت آن به جاى آورید.»

 

حجت‌الاسلام حسینی وفایی در تشریح این حدیث که  چرا نمازهای ما معطر نیست و ما چرا عِطر نماز را متوجه نمی‌شویم گفت:  یکی از آن موارد لقمه‌هایی است  که می‌خوریم و یکی دیگر از آن آداب رسوم‌ و حدودهایی است  که باید نماز داشته باشد مانند طهارت درست و قرائت صحیح  که باید به آن اهمیت داده شود تا نمازهایمان معطر و خوشبو شود.

 

امام جماعت مسجد انبیاء، با اخلاق خوب با مردم رفتار کردن را از ویژگی‌های امام جماعت دانست و گفت: امام جماعت باید خاصیت خاک شیر با مردم داشته باشد چطور خاک شیر به همه دردها می‌سازد امام جماعت هم باید هرکس را در مقام، شأن و موقعیت خودش احترام کند.

 

حجت‌الاسلام حسینی وفایی گفت: اینکه می‌گویند امام جماعت روحانی باشد از اسمش معلوم است؛ روحانی  باید درد مردم را تشخیص دهد و باید مثل مرهم برای زخم‌های کاری مردم باشد و با اخلاق اسلامی با  مردم معاشرت کند که در همین راستا از امام علی(ع) روایت است که می‌فرماید: «خالِطُوا النَّاسَ مُخالَطَهً إن مُتُّم مَعَها بَکَوا عَلیکُم و إن عِشتُم حَنُّوا إلیکُم»(نهج البلاغه، حکمت10) با مردم آنگونه معاشرت کنید که اگر مُردید بر شما اشک بریزند و اگر زنده ماندید با اشتیاق به سوی شما بیایند.»

 

امام جماعت مسجد انبیاء در پاسخ به این سؤال که پیوند میان مسجد و نهاد خانواده را چه طور باید مستحکم کرد؟ تشریح کرد: ائمه جماعات باید خانواده‌ها  را با مسجد آشنا کنند و امتیازها و روایتی که در خصوص مسجد، ثواب نماز جماعت را که اگر نماز جماعت در منزل خوانده شود یا اگر در مسجد خوانده شود یا اگر در مسجد جامع خوانده شود و اگر امام جماعت عالم باشد هر کدام را به طور جداگانه ثوابش را به مردم بگویند و روایت است که  اگر امام جماعت سادات، زیبا، خوش اخلاق و عالم‌ باشد ثواب این نماز جماعت افضل است.

 

 حجت‌الاسلام سید حیدر حسینی وفایی در پایان گفت: اگر امام جماعت، مردمی، دلسوز، مهربان و آگاه به زمان باشد اثرش بین مردم  بیشتر است. از امام حسین(ع) روایت است که می‌فرماید: «العالم بزمانه لا تهجم علیه اللّوابس؛ یعنی کسی که زمان خودش را بشناسد و بفهمد و درک‏ کند ، امور مشتبه و گیج کننده به او هجوم نمی‏آورد». امام خمینی(ره) آگاه به زمان بود و موقعی که شهید بهشتی و یارانش به شهادت رسیدند طوری ایشان سخنرانی کردند که انگار آب از آب تکان نخورده است خیلی آرام، متین، خیلی راحت، بدون عصبانیت و بدون دلهره حرف‌هایش را زد و اشخاصی را معین  و جایگزین کرد این معنی آگاه به زمان بودن است.آرامشی که دشمن را ملتهب و مردم را آرام کرد.

 

گفت و گو: علیرضا برومند

(یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۰۷:۳۱
https://news.masjed.ir/u/kbx
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید