یکشنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۱:۱۱
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۲۸۴۹۶
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
رئیس اداره اوقاف جنوب شرق تهران:

در چه مساجدی آرامش وجود دارد؟/ مسجد طراز اسلامی چگونه است؟

حجت الاسلام سید حسین میرخلیلی معتقد است: ضرورت فعالیت خلاقانه در مساجد در این است که در زمان قدیم نمازگزاران به صورت سنتی جذب مسجد می‌شدند و جایی برای جذب شدن غیر از مسجد وجود نداشت.

(یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۱۱:۱۱

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از ایکنا، مسجد طراز اسلامی مسجدی است که نیازهای همه مردم در سن و اقشار مختلف را برآورده کند یعنی هر کودک، نوجوان و مسن که وارد مسجد می‌شوند احساس کنند که نیازهای روحی اش برطرف می شود؛ اگر از همه ظرفیت‌های مسجد استفاده کردیم قطعاً در آن مسجد آرامش به چشم می‌خورد.

حجت الاسلام سید حسین میرخلیلی رئیس اداره اوقاف جنوب شرق تهران در رابطه با ضرورت فعالیت‌های خلاقانه در مساجد معتقد است: ضرورت فعالیت خلاقانه در مساجد در این است که در زمان قدیم نمازگزاران به صورت سنتی جذب مسجد می‌شدند و جایی برای جذب شدن غیر از مسجد وجود نداشت. اما امروز که شبکه‌های ماهواره‌ایی و فضای مجازی و انواع شبهات وجود دارد اگر مساجد باز هم به همان شیوه سنتی کار جذب را انجام دهند مساجد مراکزی خلوت خواهند شد که فقط تعدادی افراد مسن در آنجا حضور دارند. ولی مسجدی آباد است که بتواند با شیوه‌های خلاقانه به‌گونه‌ایی با روش‌های جذب قدیمی و سنتی رقیب باشد و بتواند نسل جدید و جوان را به مسجد جذب کند.در چه مسجدی آرامش وجود دارد؟

وی ادامه داد: با توجه به احادیث و روایات مسجدی که پایه و اساسش بر مبنای تقوا باشد مسجدی است که در آن آرامش وجود دارد که نمونه این مسجد را در طول تاریخ بسیار دیدیم در واقع اگر کسی که مسجد را بنا کرده خودش یک انسان اهل دل و با یک نیت خالصی آن را ساخته باشد، در و دیوار مسجد نیز معنویت را دارد و نیم دیگر معنویت مسجد به برنامه‌های جنبی که در آن برگزار می‌شود برمی‌‌گردد.

رئیس اداره اوقاف جنوب شرق تهران اظهار کرد: روحانی نباید در سه وقت مشخص یعنی نیم ساعت قبل از اذان صبح، ظهر و مغرب در مسجد باشد زیراکه مسجد باید کانون فعالیت‌های جوانان باشد دعای توسل و ندبه برگزار شود اگر از همه ظرفیت‌های مسجد استفاده کردیم قطعاً در آن مسجد آرامش به چشم می‌خورد.

ویژگی‌های مسجد طراز اسلامی
حجت الاسلام میرخلیلی تصریح کرد: مسجد طراز اسلامی مسجدی است که نیازهای همه مردم در سن و اقشار مختلف را برآورده کند یعنی هر کودک، نوجوان و مسن که وارد مسجد می‌شوند احساس کنند که نیازهای روحی اش برطرف می‌شوند. هیئت امنای مسجد اسلامی نیز باید ترکیبی از نسل قدیم و با نفوذ مسجد و نسل جدید و جوان باشد که ترکیب هیئت امنا باید ترکیبی ار مراجعین مسجد باشد که اگر در این ترکیب از تمام اقشار جامعه استفاده شود در آن مسجد تمام اقشار مسجد نیز شرکت می‌کنند.

چند نمونه مسجد طراز اسلامی
این کارشناس مذهبی بیان کرد: من به علت شغلم در حوزه جنوب شرق تهران هستم می‌توانم مسجد المهدی در منطقه نبرد، مسجد ولی‌عصر و ابوذر را به عنوان مساجد برتر آن منطقه معرفی کنم زیراکه تمام ویژگی‌های گفته شده در این مراکز وجود دارد و اگر به این مساجد سر بزنید نمای کوچکی از یک جامعه را در آن می‌بینید زیراکه افرادی اعم از زن، مرد، کودک، جوان، پیر با هر شغل و منسبی در این مسجد رفت و آمد می‌کنند و شور و نشاط از در و دیوار مسجد می‌بارد.

وی گفت: ساعت کار این مساجد مربوط به وقت نماز نیست بلکه از صبح تا شب باز هستند و کانون‌های فرهنگی دایر در مسجد فعالیت‌های از قبیل کلاس‌های هنری، فرهنگی در آن برگزار می‌کنند و درواقع می‌شود گفت این مساجد برای اهل محل یک پناه‌گاهی محسوب می‌شود که این بارزترین ویژگی مسجد طراز اسلامی است.

(یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۱۱:۱۱
https://news.masjed.ir/u/m41
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید