یکشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۰۹:۴۳
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۲۸۴۳۰
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
گزارشی از مسابقات کتاب‌خوانی مسجد حاج حسن + تصاویر

مسابقات کتاب‌خوانی بهانه‌ای برای جذب و ارتباط با نوجوانان است / ارائه محتوای اثرگذار، به‌اندازه خود جذب مهم است

مسجد حاج حسن صنیع الدیوان در خیابان وحدت اسلامی همزمان با فرارسیدن نیمه شعبان میزبان خانواده‌های دانش‌آموزان مدارس اطراف این مسجد بود. مراسمی که در آن از برترین‌های کتابخوانی در این منطقه با جوایز نفیس تجلیل شد.

(یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۰۹:۴۳

پایگاه تخصصی مسجد/جلال حیران‌نیا؛ مسجد حاج حسن صنیع الدیوان در خیابان وحدت اسلامی همزمان با فرارسیدن نیمه شعبان میزبان خانواده‌های دانش‌آموزان مدارس اطراف این مسجد بود. این مراسم دو روز متوالی از ساعت 17 تا 19در این مسجد برگزار شد. مراسمی که با شوق فراوان دانش‌آموزان پایه چهارم، پنجم و ششم همراه بود.

در این مراسم به دانش‌آموزان منتخبی که در آزمون کتابخوانی و علمی رتبه‌های اول تا سوم را کسب کرده بودند جوایز نفیسی از جانب مسجد اهدا شد. مراسمی که با حضور مدیر آموزش و پرورش منطقه 11 ، امام جماعت مسجد حاج حسن صنیع الدیوان و جمعی از نخبه‌های علمی کشور که مسئولیت آموزش و مشاوره دانش‌‌آموزان را به عهده داشتند برگزار شد.

این مراسم با حضور والدین و دانش‌آموزان منطقه 11 در راستای طرح پیوند مسجد و مدرسه و با هدف ایجاد ارتباط با دانش‌آموزان و بالا بردن سطح علمی آنها انجام شد در این مراسم به 100 نفر از دانش‌آموزانی که در مسابقات علمی و کتابخوانی مقام کسب کرده بودند جوایزی اهدا شد.

حجت‌الاسلام خداداده امام جماعت مسجد حاج حسن صنیع‌الدیوان است که خود جوان است و دغدغه جوانان را دارد، در خصوص جذب نوجوانان به مسجد معتقد است به بهانه‌های مختلف می توان نوجوانان را به مسجد جذب کرد، اما مهم محتوایی است که برای حضور دائم به آنها ارائه می شود. در ادامه صحبت‌های این امام جماعت جوان را در رابطه با طرح پیوند مسجد و مدرسه و لزوم ارتباط با نوجوانان می خوانیم.  

امام جماعت مسجد حاج حسن درخصوص مسابقات علمی و کتابخوانی که به همت مسجد حاج حسن برگزار می‌شود گفت: تحقیقات و برنامه ریزی در مورد این برنامه از سال 93 شروع شد و  در سال 94 و 95 مسابقه کتابخوانی و علمی برگزار شد. و در سال 96 این روند کیفیت بیشتری پیدا کرد. مراسم اهدا جوایز که امسال همزمان با جشن نیمه شعبان انجام شد برای سه پایه چهارم، پنجم و ششم بود.

وی افزود: دغدغه اصلی این مسابقات پر کردن اوغات فراغت دانش‌آموزان به نحو احسن بود. به نحوی که این پر کردن هم شامل مسائل علمی باشد و هم مسائل تربیتی را در بر گیرد. البته می‌توان گفت که کتاب، یک بهانه برای ایجاد ارتباط است ولی با این حال کتاب‌هایی که برای دانش‌آموزان این سه پایه تحصیلی در نظر گرفته شد از میان 120 عنوان کتاب کودک، انتخاب شد. کتاب‌هایی که به چاپ‌های مجدد رسیده بودند و دید منتقدان کتاب نیز به آنها مثبت بود.

حجت الاسلام خداداده در ادامه گفت: این نکته قابل یادآوری است که وضعیت کتاب کودک در کشور ما  مثل کتاب بزرگسال نیست. پیدا کردن کتاب برای کودک و دانش آموز سختی‌های خود را دارد. با این حال کتاب‌های انتخاب شده برای چنین مسابقه‌ای مورد مطالعه گروه علمی و پژوهشی مسجد قرار گرفت. این گروه علمی در زمینه‌های مختلف آموزشی ـ علمی و تربیتی به دانش آموزان کمک می‌کنند. آنها دانشجویان نخبه‌ای هستند که در بهترین دانشگاه‌های ایران مشغول به تحصیل هستند.

وی افزود: وقتی کتاب‌ها بین دانش‌آموزان توزیع شد، آزمونی مشتمل بر سوالاتی از درون کتاب و کتاب‌های درسی برای آنها برگزار می‌شود. با توجه به محدود بودن ظرفیت‌ها امکان پذیرش محدود است لذا با برگزاری آزمون کتابخوانی و علمی تعدادی از آنها برگزیده می‌شوند و دوباره با آزمون دیگری حدود 20 نفر برای انجام فعالیت‌های تربیتی انتخاب می‌شوند.

خداداده در ادامه با اشاره به اینکه خداوند به این مسجد عنایت داشته گفت: خدمتگذاران این مسجد اکثراً در دانشگاه‌های شریف و تهران در حال تحصیل هستند. این عزیزان به دانش‌آموزان مشاوره تحصیلی می‌دهند و در امر تحصیل نیز کمک‌های شایانی به دانش‌آموزان ارائه می‌دهند. این خدمتگذاران 39 نفر از بهترین دانشجویان دانشگاه‌های مذکور هستند. این 39 نفر اعلام آمادگی کردند که «جهاد علمی» انجام دهند و به مسئله آموزش دانش‌آموزان این مسجد کمک کنند. این امر مورد استقبال خانواده‌ها قرار گرفته و پیشرفت‌های بسیاری را در فرزندان خود اطلاع داده‌اند.

وی در پاسخ به به این سوال که  فعالیت‌های آموزشی و تربیتی مسجد حاج حسن صنیع الدیوان در راستای طرح پیوند مسجد و مدرسه بوده و یا ابتکاری بوده که از قبل از این طرح بوده است؟ گفت: قبل از اینکه تفاهم نامه «طرح پیوند مسجد و مدرسه» امضا شود این مسجد فعالیت‌های آموزشی و علمی و تربیتی را انجام می داد. اما امضاءِ تفاهمنامه  برای کاری که این مسجد انجام می‌داد یک نقطه قوت محسوب می‌شود زیرا این تفاهم نامه به فعالیت‌های این مسجد جایگاه حقوقی بخشید. تفاهم نامه بین آموزش و پرورش تهران و مرکز رسیدگی امور مساجد این استان موجی را در مدارس ایجاد کرد که با مساجد اطراف خود همکاری کنند.

وی افزود: بعد از این تفاهم نامه در مسجد حاج حسن صنیع‌الدیوان کارهای بسیاری صورت گرفت، چون محلی برای ورود به مدارس پیدا شد. البته این نکته حائز یادآوری است که طرح پیوند مسجد و مدرسه، طرحی است که در همه مساجد امکان پذیر نیست. چون هر مسجد به لحاظ مکانی و نیروی انسانی مختصات خاص خود را دارد.

حجت الاسلام خداداده در ادامه گفت: حفظ ارتباط با دانش‌آموزان کار سختی است. بهانه‌های مختلفی باید یافت که هم مورد استقبال آنها قرار بگیرد و هم نتیجه مطلوبی داشته باشد و در راستای آموزه‌های اسلام و هدف‌های نظام اسلامی باشد. البته باید یادآور شد که جذب بچه‌ها به مسجد کار سختی نیست. نکته مهم این است که یک مسجد چگونه می‌تواند کار تربیتی انجام دهد و چه محتوایی می‌تواند داشته باشد که به حضور دائم بچه‌ها بیانجامد. لذا مهمتر از هرچیزی طرحها و برنامه‌هایی است که برای کارهای تربیتی ارائه می‌شود. به این معنا که اگر در مسجدی 100 نفر دانش‌آموز جمع می‌شود، به این فکر شود که پنج سال بعد این 100 نفر کجا هستند. چه برنامه‌ای برای حضور آنها در مسجد وجود دارد و قرار است چه برنامه‌ای برای آنها ارائه شود که در مسیر انتخاب صحیح قرار بگیرند.

وی افزود: بنا بر آنچه که گفته شد جذب دانش‌آموزان 20 در صد از پروسه تربیتی دانش‌آموزان است و 80 در صد به برنامه‌ ریزی‌ها و مقوله تنوع در فعالیت‌ها اختصاص دارد. زیرا ایجاد فضای متنوع و محتوای به روز و متنوع دلیل خوبی برای حضور دائمی دانش‌آموزان در مسجد است.

خداداده با بیان اینکه سعی بر این است که در مسجد حاج حسن صنیع الدیوان فقط به عنوان مسجد دانش‌آموزی شناخته نشود گفت: این مسجد علاوه بر بحث ایجاد ارتباط با دانش‌آموزان، امور تربیتی و آموزشی و قرض الحسنه به اموری چون احیای بافت سنتی مسجد همت گمارده است که این مورد آخر خود نیازمند یک بحث طولانی است که در مجال این گفتگو نمی‌انجامد.

وی افزود: یکی دیگر از کارهایی که به همت این مسجد انجام می‌شود، «مشق در مدرسه» است. در این طرح دانش‌آموزان دو ساعت قبل از نمازمغرب به مسجد می‎آیند و تکالیف مدرسه را انجام می‌دهند و چند تن از دانشجویان نیز رفع اشکال می‌کنند. در این منطقه بسیاری ازوالدین شاغل هستند و وقت کمی برای رسیدگی به امور تحصیل فرزندان خود دارند. این وضعیت منجر به منزوی شدن این دسته از دانش‌آموز می‌‌شود. از این رو این مسجد تصمیم گرفت که این دانش آموزان را به حضور در جمع و انجام تکالیف در مسجد تشویق کند تا علاوه بر اینکه به لحاظ تحصیلی دچار مشکل نشوند به لحاظ روحی نیز اعتماد به نفس کسب کرده و روحیه بهتری داشته باشند.

حجت الاسلام خداداده افزود: در راستای بالا بردن اعتماد به نفس دانش آموزان کارهای دیگری نیز صورت گرفته است. کارهایی که آنها را ترغیب به انجام فعالیت‌های  گروهی نیز می‌کند، سپردن مسئولیت‌های مسجد از جمله آنها ست. آنها در فعالیت‌های مسجد عهده دار مسئولیت هستند و کارها را به کمک یکدیگر انجام می‌دهند. کفشداری، کتباخانه و نظافت و مدیریت محوطه مسجد از این دست فعالیت‌ها در مسجد است. با توجه به متغیر بودن سن دانش‌آموزان حدود چهل وظیفه برای آنها در مسجد می‌توان در نظر گرفت.

امام جماعت مسجد حاج حسن صنیع‌الدیوان در پایان گفت: تمام فعالیت‌های این مسجد در حوزه آموزش دانش‌آموزان به منظور بالا بردن سطح اعتماد به نفس دانش‌آموزان است و این مسجد تمام تلاش خود را می‌کند تا دانش آموزان در مسیر درست زندگی و تحصیل قرار بگیرند.

جشن مسجد حاج حسن

جشن مسجد حاج حسن


جشن مسجد حاج حسن


جشن مسجد حاج حسن


جشن مسجد حاج حسن


جشن مسجد حاج حسن


مسجد حاج حسن صنیع الدیوان  

(یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۰۹:۴۳
https://news.masjed.ir/u/r0u
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید