شنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۲:۱۹
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۲۸۴۲۴
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
آیت الله علیدوست در مسجد المهدی۰عج):

مسئله مهدویت حقیقتی فرا مذهبی است

مساله امام زمان(عج) ویژه امامیه و شیعیان نیست، بلکه حقیقتی فرا مذهبی است.این مساله از اعتقادات اهل تسنن نیز هست تا آنجا که کتاب های بسیاری در این زمینه نگاشته اند.

(شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۱۲:۱۹

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد ، آیت الله ابوالقاسم علیدوست در شب نیمه شعبان در مسجد المهدی عج با تبریک عید ولادت حضرت صاحب الزمان(عج) با اشاره به مسئله مهدویت در ادیان و اندیشه های دیگر گفت : مساله امام زمان(عج) ویژه امامیه و شیعیان نیست، بلکه حقیقتی فرا مذهبی است.این مساله از اعتقادات اهل تسنن نیز هست تا آنجا که کتاب های بسیاری در این زمینه نگاشته اند. باری ابن خلدون در این مساله، نابخردی از خود صورت می دهد، و عالمان سنی، در قبال او موضع می گیرند و در رد اندیشه باطل او کتاب می نویسند. این مساله بین مسلمانان تا آنجا روشن است که می توان آن را از ضروریات دین ، به شما آورد.

این استاد حوزه در ادامه افزود : چندی پیش معاون ولیعهد عربستان، علت کنارنیامدن با ایران را اعتقاد ایرانیان به مهدویت عنوان کرده بود و پرده از نابخردی و نادانی خود برداشته بود. به نظر من آنان که تریبون های بزرگ در اختیار دارند، باید از این زمینه پیش آمده استفاده می کردند، زیرا براساس اعتقاد خود آنان، هر کس که منکر ضروری دین شود، از زمره مسلمانان خارج است. اما گاه چنان مشغول مسائل فرعی می شویم که از این زمینه های خوب پیش آمده، غفلت می ورزیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مسئله مهدویت محور اصلی و مشترک ادیان ابراهیمی است گفت : مساله موعود، نه تنها فرا مذهبی بلکه مساله ای فرا دینی است و مورد وفاق همه ادیان ابراهیمی است. از این رو مساله موعود، خود از بنیان های اصلی برای ساخت خانه مشترک بشریت است. در مسافرتی که به واتیکان داشتم در سخنرانی خود از ظرفیت های مشترک ادیان برای ساخت و مدیریت خانه مشترک بشریت سخن به میان آوردم. یکی از محورهای سخن، تمرکز بر مساله موعود گرایی و منجی بود که از معارف مشترک ادیان است. در آن میان یکی از کشیش ها به اعتراض گفت: این سخن اندیشه خطرناکی است و مورد اتفاق مسیحیان نیز نیست.در پاسخ او گفتم: مساله آن است که ما روحانیون قم، فقط کتاب های خود را مطالعه نمی کنیم و بنده در جای جای انجیل، مساله موعود را مطالعه کردم که از آن به فرزند انسان یاد می کند و بعد شروع کردم یکی یکی آدرس دادن و برخی از آیات را به نظرم از انجیل متی خواندم.سکوت او و اعلام رضایت برخی از حضار ، روشن کرد که موعود گرایی و اعتقاد به منجی ، ظرفیتی نیست که بتوان از آن به سادگی گذشت.

(شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۱۲:۱۹
https://news.masjed.ir/u/iCa
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید