جمعه / ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۰۹:۰۱
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۲۸۴۰۸
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
امام جماعت مسجد صاحب العصر و زمان(عج) خیام:

انتظار یک انقلاب درونی است / مسجد ویژگی منتظران واقعی را برای مردم تبیین کند

حجت الاسلام محمود دلیلی معتقد است: یکی از وظایف مهم مساجد این است که ویژگی‌های یک منتظر واقعی را به خوبی به مردم و مامومین توضیح دهند.

(جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۰۹:۰۱

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، امام جماعت مسجد صاحب العصر و زمان(عج) با اشاره به اهمیت وظیفه مساجد برای زمینه‌سازی ظهور گفت: یکی از وظایف مسجد این است که آموزه‌های مهدوی از تریبون مساجد معرفی کنند و به رفع شبهات در مورد امام زمان(عج) و ظهور به خوبی و بر طبق روایات پاسخ دهند.

وی افزود: همچنین از وظایف مساجد این است که ویژگی‌های یک منتظر واقعی را به خوبی به مردم و مامومین توضیح دهند. در دعاهای اهل بیت و تشیع نیز آمده است که نجات ما در ظهور است. این امر به خوبی تبیین می‌کند که یک منتظر واقعی باید امام خود را بشناسد بداند که آن امام که بوده و چرا به غیبت رفته است. همچنین باید بداند که دوران غیبت صغری و کبری چگونه بوده است و از همه مهمتر اینکه بداند ولایت و نائب امام بودن به چه معناست. این‌ها مواردی است که وظیفه امام جماعت به عنوان کسی که دارای تریبون اسلام و شیعه است را مهمتر می‌کند.

حجت الاسلام دلیلی در باره شناخت امام زمان(عج) گفت: یک شناخت، شناخت تاریخی نسبت به امام زمان(عج) است که قبلاً گفته شد و دیگری شناخت معنوی است. شناخت نورانیت و مقام والای امام و ارزش حضرت در بارگاه الهی و بهره‌هایی که می‌توان از وجود پرنورش گرفت.

وی درباره ویژگی‌های رفتاری منتظر واقعی گفت: منتظر واقعی کسی است که تمام حرکات و سکناتش حکایت از انتظار داشته باشد. کسی که انتظار مهمانی را می‌کشد. به نظافت خانه می‌پردازد، لباس مرتب می‌پوشد و همه چیز را فراهم می‌کند تا به محض ورود مهمان، به بهترین نحو از او پذیرایی کند. انتظار امام زمان(عج) لحظه به لحظه است. باید به گونه‌ای منتظر بود که هر لحظه خبر ظهور آقا به گوش رسد، آماده باشیم. اهل گناه و دلبسته به دنیا نمی‌تواند نام خود را منتظر بنامد.

امام جماعت مسجد صاحب العصر و زمان(عج) در ادامه گفت: حدیث است که «أفضل الأعمال انتظار الفرج» یعنی والا ترین اعمال انتظار امام زمان(عج) است. بعد از آن که ظلم و جور زمین را فرا گرفت و زمینه ظهور فراهم شد، ظهور صورت می‌گیرد و یاران واقعی نیز شناخته میشوند. لذا یاران واقعی حضرت کسانی هستند که در طول عمر خود منتظر واقعی بودند و مقدمات ظهور را فراهم کرده‌اند. کسانی که در مقابل ظلم و ستیز و کودک کشی و ظالم ایستاده و یاور مستضعفین بوده‌اند. همانطور که در قرآن آمده است: «وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ».

وی افزود: انتظار برای فرج نیازمند یک انقلاب درونی است. کسی که می‌خواهد منتظر واقعی باشد باید ابتدا شناخت خود را از امام زمان(عج) کامل کند، سپس بکوشد که درک درست خود از منجی و ظهور را به دیگران ترویج کند.

حجت الاسلام دلیلی افزود: مساجد باید در هر زمینه آماده باشند. باید در همه نمازها و مراسمات برای فرج دعا و در منابر نیز ویژگی‌های منتظر و انتظار برای مردم گفته شود. همچنین لازم است که مردم بدانند در چه شرایطی امام زمان(عج) ظهور خواهد کرد. این به آن معنا نیست که وقتی صحبت از فراگیری ظلم و جور در زمین شد مردم به آن سو بروند. این یک اشتباه است. چرا که هم اکنون با وجود تروریست‌هایی مثل داعش و گروهک‌های تکفیری و حامیان آنها، ظلم در حال انجام است و ما باید به عنوان یک کشور شیعه و منتظر به سمتی برویم که یار واقعی منجی موعود امام زمان(عج) باشیم.

وی افزود: یکی ازکارهایی که مساجد در امر تعجیل در ظهور باید انجام دهند برقراری مساجد و نمازها و تشویق به حضور پررنگ مردم در مساجد است. دعا و در خواست برای ظهور به درگاه حق تعالی از ویژگیهای مومن است و چه بهتر که این امر در مسجد صورت پذیرد.

حجت الاسلام دلیلی یادآور شد: باید این موضوع را بدانیم که امام زمان(عج) ما را می‌بیند و این که امام(عج) گاهی در کربلا و گاهی در بقیع و جمکران و قم و مشهد است و همیشه حضور دارد. در روزهای جمعه نیز نامه اعمالی از مومنین نیز به حضرت ارائه می‌شود. لذا آنچه که لازم است انجام شود رفتار و کردار درست به عنوان یک منتظر واقعی امام زمان(عج) برای تعجیل در ظهور ایشان است.

وی در خصوص خواسته های امام زمان(عج) از منتظرانش گفت: باید توجه داشته باشیم که خواسته‌های امام زمان(عج) از شیعیانش همان خواسته‌های قرآن و اهل بیت است که هم در قرآن و هم در سایر منابع مکتوب تشیع آمده است. لذا کمک به مردم و مستضعفین و خلوص نیت در اعمال و رفتار و ولایتمداری و چنگ انداختن به ریسمان حق تعالی از خواسته‌های امام زمان(عج) است. در یک کلمه می‌توان گفت که خواسته ایشان از منتظرانش این است که یک انسان خوب باشند.

حجت اسلام دلیلی در پایان گفت: اتحاد شیعیان و باهم بودن مردم نیز از خواسته‌های امام زمان است. همانطور که در نهج البلاغه آمده است که «یَدَاللَّهِ مَعَ الْجَمَاعَةِ». امام(عج) نیز می‌خواهد که شیعیانش همیشه باهم باشند.

(جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۰۹:۰۱
https://news.masjed.ir/u/m0l
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید