دوشنبه / ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۲:۵۷
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۲۸۳۶۴
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع) ستارخان:

بهترین الگو برای جوانان حضرت علی اکبر(ع) است/سیمای باطنی حضرت علی اکبر(ع) سیمای نبوی بود

حجت‌الاسلام اسماعیل‌پور معتقد است: اگر جوانان ما بخواهند برای خود الگویی را در رفتارهای فردی و اجتماعی خود برگزینند بهترین فرد حضرت علی اکبر فرزند امام حسین(ع) است. زیرا دانش و دانایی و ارزشهای متعالی و آرمانی را ازخاندان پاک آل الله به ارث برده است.

(دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۱۲:۵۷

 پایگاه تخصصی مسجد، گروه دین و اندیشه - علیرضا‌برومند؛» هرگاه مشتاق زیارت پیامبر اکرم(ص) می‌شدیم، به علی اکبر (ع) نگاه می‌کردیم زیرا او شبیه ترین فرد به پیامبر(ص) در صورت و سیرت و سخن گفتن بود».این توصیف بلند، پرمعنا و نغز امام حسین(ع) از فرزند برومند و جوان رشیدش علی‌اکبر(ع) است. توصیفی که عظمت و بزرگی حضرت علی‌اکبر(ع) را با رساترین وبلیغ ترین وجهی بیان می‌کند. بنا به نقل مشهور حضرت علی‌اکبر(ع) نخستین فرزند امام حسین(ع) است که در ۱۱ شعبان سال سی و سه هجری قمری متولد شد. پدرش امام حسین سلار شهیدان و مادر آن حضرت، لیلا دختر ابومره بن عروه بن مسعود ثقفی است. حضرت علی‌اکبر(ع) شباهت‌هایی به جد بزرگش رسول مکرم اسلام(ص) داشته است.آن بزرگوار خصوصیات منحصر به فردی داشته که می تواند ملاک زندگی بسشاری از جوانان امروز باشد. برای بررسی خصوصیات ظاهری و باطنی حضرت علی‌اکبر(ع) گفتگویی با حجت الاسلام اسماعیل پور امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع) ستارخان انجام داده ایم که در ادامه می‌آید.

حجت‌الاسلام مرتضی اسماعیل‌پور، استاد حوزه علمیه نبی‌اکرم(ص) تهران و ملقب به خطیب اصفهانی  ضمن عرض تبریک به مناسبت فرارسیدن ولادت حضرت علی‌اکبر(ع) به جهان بشریت به ویژه جهان اسلام وجوانان پرشور و سرشار از عشق و ایمان در پاسخ به این سؤال که آیا حضرت علی اکبر ازدواج کرده است؟ تشریح کرد: دو نظر وجود دارد اول اینکه  همسر و فرزندی نداشته‌اند و دومین نظر، با کنیزی ازدواج کرده و فرزندی به نام حسن دارند و دلیل آنها زیارتی است که ابوحمزه ثمالی از امام صادق (ع) روایت کرده است: « صلی الله علیک یااباالحسن صلی الله علیک وعلی عترتک و اهل بیتک«

خطیب اصفهانی در پاسخ به این سؤال که نسل جوان باید از حضرت علی‌اکبر(ع) چه درسی بگیرند؟ بیان کرد: درس‌ها وآموزه‌هایی که جوانان باید از فرزند امام حسین(ع) فرا بگیرند: حق گویی ، حق پویی وحق جویی است  هنگامی که همراه پدر به سمت کربلا می‌رفتند در یکی از منازل امام حسین(ع) لحظه‌ای به خواب رفتند  و هنگامی که بیدار شدند گفتند: « إنالله و إناالیه راجعون»، حضرت علی‌اکبر(ع) پرسیدند: چرا  کلمه استرجاع را برزبان جاری کردید؟ امام گفتند: درعالم رؤیا هاتف غیبی می‌گفت این گروه درحال حرکتند و مرگ هم  به دنبال آنها درحرکت است؛ علی‌اکبر(ع) پرسیدند: آیا ما برحق هستیم ودر راه حق کشته می‌شویم؟ امام گفتند: آری. علی اکبر آنگاه که این پاسخ را شنیدند گفتند: بنابرین اگر در راه حق کشته شویم ارزش دارد و باکی از مرگ نداریم.

وی ادامه داد:  حق در لغت یعنی آنچه که باید باشد وسزاواربودن است مثل وجود خداوند و ایجاد عدالت و گسترش معرفت و مبارزه باجهل و نادانی وظلم وستم.

استاد حوزه علمیه نبی‌اکرم(ص) گفت: امام حسین(ع) روز عاشورا هنگامی که علی‌اکبر(ع) برای دفاع  از دین وحقانیت آیین پیامبر (ص)، اذن میدان گرفتند و حرکت کردند، امام حسین(ع) در پاسخ به اذن فرزندش، سر به سوی آسمان بلند کردند و گفتند: خدایا کسی را به سوی دشمن فرستادم که شباهتش به پیامبر از همه مردم بیشتر است « اَشبهُ الناس خَلقاً و خُلقاً و منطقاً برسول الله(ص) » و آن از سه جهت است؛ آفرینش جسمانی، سیمای باطنی، گفتار زبانی.

امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع) ستارخان ادامه داد: حضرت علی‌اکبر(ع)  تبلور ثانوی پیامبر بود هنگامی که به چهره ایشان می‌نگریستی گویا پیامبر(ص) زنده شده و حیات مجدد یافته‌اند.

وی افزود: سیمای باطنی حضرت علی‌اکبر(ع)  سیمای نبوی بود و سیمای پیامبر نماد آیات الهی وآموزه‌های وحیانی بود وگفتار علی‌اکبر(ع) هم برگرفته از قرآن بود.

این خطیب اصفهانی به فضایل و ویژگی‌های حضرت علی‌اکبر(ع) اشاره کرد و افزود: فضایل وارزشهای متعالی در وجود حضرت علی‌اکبر(ع)  فراوان است که برخی ازآنها رانام می‌بریم.

حجت‌الاسلام و المسلمین اسماعیل‌پور، تواضع وفروتنی آقا بویژه در برابر  امام حسین(ع(، تسلیم دربرابرحقیقت تا مرز شهادت را از فضایل و ویژگی‌های حضرت علی‌اکبر(ع) برشمرد.

استاد حوزه علمیه نبی اکرم(ص) با اشاره  به کلام امام حسین(ع) که علی‌اکبر(ع) اشبه الناس برسول الله(ص) بودند گفت:  علی‌اکبر(ع)  الگوی کامل انسانیت در پرتو آموزه‌های قرآنی بودند.

وی ادامه داد: با توجه به پرسشی که معاویه از یاران خود داشت که چه کسی لیاقت برای خلافت دارد و ایشان پاسخ می‌دهند: تو از همه سزاوارتری و او می گوید: چنین نیست, سزاوارترین فرد برای خلافت، علی بن الحسین(ع)است که جدّش رسول خدا(ص) است و در وی شجاعت و دلیری بنی هاشم، سخاوت بنی امیه و فخر و فخامت ثفیف تبلور یافته است. حتی معاویه نیز این نکته را می‌داند که لایق‌ترین افراد زمانه‌اش برای جانشینی علی اکبر بوده است. اینچنین است که به ویژگیهای ایشان نزدیکتر می‌شویم.

امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع) ستارخان گفت: امام حسین(ع)  هنگام حرکت علی‌اکبر(ع) به میدان مبارزه آیه‌ 33 و 34 آل عمران  را  قرائت کردند که این آیه نماد اوج ارزشها در مکتب قرآن بود.

«إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَىٰ آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ إِبْرَاهِیمَ وَآلَ عِمْرَانَ عَلَى الْعَالَمِینَ ﺑﻰ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺧﺪﺍ ﺁﺩم ﻭ ﻧﻮﺡ ﻭ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻭ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﻋﻤﺮﺍﻥ ﺭﺍ [ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﻰ ﻫﺎﻯ ﻭﻳﮋﻩ ﺍﻯ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻮﺩ] ﺑﺮ ﺟﻬﺎﻧﻴﺎﻥ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪ .(33)»؛ « ذُرِّیَّةً بَعْضُهَا مِن بَعْضٍ وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻧﻰ [ﺭﺍ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪ] ﻛﻪ [ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﭘﺎﻛﻰ ، ﺗﻘﻮﺍ ، ﺩﺭﺳﺘﻰ ﻭ ﺭﺍﺳﺘﻰ] ﺑﺮﺧﻰ ﺍﺯ [ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﻧﺴﻞ] ﺑﺮﺧﻰ ﺩﻳﮕﺮﻧﺪ ؛ ﻭ ﺧﺪﺍ ﺷﻨﻮﺍ ﻭ ﺩﺍﻧﺎﺳﺖ.(34)»

خطیب اصفهانی ادامه داد: امام حسین (ع) با خواندن آیه شریفه  33 و 34 آل عمران  عظمت فرزند خود را اینچنین بیان می‌کند: فرزند من تبار پاک پیامبران آسمانی است و اگر قرار بود بعداز رسول اکرم (ص) پیامبری برانگیخته شود کسی که لیاقت این مقام را دارد حضرت علی‌اکبر(ع) است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی اسماعیل‌پور به قرائت شعری از  مرحوم تبریزی پرداخت:

این جوان که سوی میدان می رود

برگزیده جمله  خلق عالم است

آدم است وتاج صفوت برسرش

اوخلیل ودرع خلت برتنش

نوح من ازدیده من دورشد

موسی من سوی کوی طورشد

خطیب اصفهانی در پایان گفت: اگر جوانان ما بخواهند برای خود الگویی را در رفتارهای فردی و اجتماعی خود برگزینند بهترین فرد حضرت علی‌اکبر(ع) امام حسین (ع) است زیرا دانش و دانایی و ارزشهای متعالی و آرمانی را ازخاندان پاک آل الله به ارث برده است.

و بهترین سفارش به جوانان این است که تاریخ زندگی ایشان را مطالعه کنند وشناخت خودرا بالا ببرند.

 

 

(دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۱۲:۵۷
https://news.masjed.ir/u/lBm
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید