یکشنبه / ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۴:۰۱
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۲۸۲۷۳
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
نویسنده مشهور سوری در گفتگو با پایگاه تخصصی مسجد؛

فرهنگ مقاومت متاثر از قیام امام حسین(ع) است

آنتوان بارا معتقد است: برای واکاوی چالشها و بحران های کنونی ملتها نیازی به تکرار تجربه ملتهای دیگر نیست. به اعتقاد من با نگاه تفکر به انگیزه‌ها و چگونگی شکل گیری قیام امام حسین(ع) می توان از این تجربه ها برای رسیدن به پیروزی بهره برد.

(یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۱۴:۰۱

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، اباعبدالله الحسین(ع) و قیام خونینی که برپا نمود از چنان عظمت و شکوهی در تاریخ برخوردار است که نه تنها مسلمانان و شیعیان، بلکه توجه بسیاری از اندیشمندان و شخصیت‌های غیر اسلامی را نیز به خود معطوف داشته است. شخصیت والا و ایثار و از خودگذشتگی بی‌مانند آن حضرت(ع)، آنان را چنان شیفته و مجذوب خود کرده که در برابر عظمت و درخشش وجودی آن حضرت(ع) سر تعظیم فرود آورده خواسته یا ناخواسته زبان به تحسین او گشوده در تمجید و ستایش مقام شامخ آن بزرگوار در سخنان و آثار خود سخن‌ها گفته‌اند. یکی از این اندیشمندان آنتوان بارا است که در مدح سالار شهیدان کتاب«حسین در اندیشه مسیحیت» را به رشته تقریر در آورده است، پایگاه تخصصی مسجد با او گفتگویی انجام داده است که در ادامه می آید.

آنتوان بارا 73 ساله نویسنده کتاب وی با عنوان  «حسین در اندیشه مسیحیت» است که تاکنون به هفده زبان ترجمه و در پنج دانشگاه منتشر و تدریس شده است. وی دارای مدرک دکترای فلسفه است و از نویسندگان مشهور خاورمیانه است. بارا اصالتاً سوری است ولی در کویت اقامت دارد.

نویسنده کتاب «حسین در اندیشه مسیحیت» در خصوص تاثیرات شکل گیری قیام امام حسین( ع) گفت: فرهنگ مقاومت در منطقه متاثر از اندیشه ها و قیام امام حسین( ع ) است.

نویسنده مسیحی معروف جهان عرب افزود: برای واکاوی چالشها و بحران های کنونی ملتها نیازی به تکرار تجربه ملتهای دیگر نیست. به اعتقاد من با نگاه تفکر به انگیزه‌ها و چگونگی شکل گیری قیام امام حسین می توان از این تجربه ها برای رسیدن به پیروزی بهره برد.

وی ادامه داد :‌چرا که قیام امام حسین(ع) دارای تمامی مولفه های شکست و پیر وزی ملتها ست . به عبارتی با تامل در این قیام می توان به راز ماندگاری نهضت ها و قیام ها و نیز مانع پیروزی و دلایل شکست ملتها پی برد. امام حسین(ع) نسخه ای برای رهایی ملتها ارائه داد که در تمام تاریخ جریان دارد و برای تمامی زمانها می توان از آن بهره گرفت .

آنتوان بارا در ادامه گفت: تاریخ به خاطر داشتن چنین قدیسانی باید به خود ببالد و من بر این باورم که اندیشه حسین(ع) و قیام او در تمامی لایه های تاریخ جریان خواهد داشت .

نویسنده سوری افزود: نهضت های مقاومت تنها با اعتماد به نسخه رهایی بخش حسین بن علی(ع) می تواند از چالشهای کنونی رهایی یابند و نیز راه رسیدن به جامعه آرمانی و اخلاقی پیروی از همین اندیشه حسینی است که در برابر جریان مقابل که جریان نفرت و بدعت در جامعه آن  زمان بود ، ایستاد. 

 

(یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۱۴:۰۱
https://news.masjed.ir/u/i9G
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید