شنبه / ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۰:۵۶
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۲۸۲۶۱
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
سخنگوی مرکز رسیدگی به امور مساجد:

الگوی دقیقی برای معماری مساجد نداریم

حجت الاسلام مشهدی آقایی با اشاره به اینکه بعد از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، هنوز سبک معماری مختص به مساجد نداریم، گفت: اما در عین حال این مرکز مشاوره‌هایی در زمینه ساخت مسجد برای معماران ارائه می‌دهد.

(شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۱۰:۵۶

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از شبستان، حجت‌الاسلام حمید مشهدی آقایی در رابطه با انجام برخی از موارد تجمل‌گرایی در ساخت مساجد، گفت: وقتی فرهنگ تجمل‌گرایی، فرهنگ قالب در جامعه می‌شود، به تبع آن این مورد به مساجد و مدارس هم سرایت می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: پس از گذشت ۴ دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، فاقد سبک معماری مختص مساجد در جمهوری اسلامی هستیم و الگوی دقیقی برای احداث مساجد نداریم و این یک خلا در وضعیت موجود مساجد ما به شمار می‌آید.

سخنگوی مرکز رسیدگی به امور مساجد، ادامه داد: البته در این مرکز در زمینه توجه به مساجد برنامه‌هایی را در دستور کار داریم، که از آن جمله می‌توان به تلاش برای ارائه مشاوره‌های فنی و عمرانی به معماران مساجد اشاره کرد.

مشهدی آقایی اظهار کرد: از طرفی سعی کرده‌ایم تا برای معماران، توصیه‌هایی نیز داشته باشیم تا در معماری مساجد الگوی ایرانی اسلامی را لحاظ کنند و مساجدی ساده و متناسب با نیازهای آینده و بدون پیرایه و زیور ساخته شود، تا فضای مساجد از معنویت دور نشود.

وی خاطرنشان کرد: موضوع معماری مساجد در مرکز رسیدگی به امور مساجد مورد توجه است و در برخی مواقع نیز در این زمینه ورود کرده‌ایم و در حال حاضر هم در صورتی که نوع آن مغایر با الگوهای ایرانی اسلامی باشد، مانع انجام آن می‌شویم.

این کارشناس در حوزه مساجد، گفت: در برخی مواقع دیده می‌شود، هزینه‌های بسیار سنگینی برای ساخت مناره و گنبد مساجد اختصاص داده می‌شود و یا نمادهای آنچنانی برای مساجد در نظر گرفته می شوند، که از مسایل غیر ضروری هستند به جای صرف هزینه برای آن‌ها می‌توان در بسیاری از روستاها و مناطق محروم، مساجد ساده و کم هزینه غیربرخوردار بنا کرد.

مشهدی آقایی گفت: لازم است در ارایه سبکهای معماری ایرانی اسلامی مساجد، صاحب نظرانی که در حوزه هنر اسلامی فعالیتهایی داشتهاند با رویکرد انقلابی به این عرصه وارد شوند.

وی ادامه داد: اخیراً با مصوبه شورای شهر تهران، شورای توسعه مساجد این شهر، با عضویت فعال مرکز رسیدگی به امور مساجد تشکیل شده است که در آن کمیته معماری مساجد برای بررسی و اصلاح طرح‌های معماری و صدور مجوز فعال شده‌اند.

سخنگوی مرکز رسیدگی به امور مساجد، گفت: حتی یک گام جدی‌تر هم در حال عملیاتی شدن است، که آن صدور پروانه ساخت برای مساجد است و این امر مستلزم رعایت اصول فنی ـ مهندسی و مقاوم‌سازی و ضوابط معماری و شهرسازی است.

 

(شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۱۰:۵۶
https://news.masjed.ir/u/m8g
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید