چهارشنبه / ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۰:۳۷
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۲۸۲۵۰
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
به قلم امام جماعت مسجد جامع امام رضا(ع) خاوران:

زندگینامه پدربزرگ رهبر انقلاب کتاب شد / «فقیه آزاده» شرحی بر زندگی آیت‌الله سید هاشم میردامادی

کتاب «فقیه آزاده» تلاشی مستند، ساده و شیرین از زندگی آیت‌الله سید هاشم میردامادی، امام جماعت مسجد گوهرشاد است که به همت فرزندش تدوین شده است.

(چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۱۰:۳۷

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از مهر، نام زنده یاد آیت‌الله سید هاشم میردامادی نجف آبادی در ذهن و خاطره مراجع، علما و روحانیون و همچنین متدینین مشهد با نام مسجد گوهرشاد گره خورده است. وقتی از علمایی مانند آیات سید عبدالجواد علم الهدی، سید علی مقدم قوچانی و سید مهدی طباطبایی و حجت الاسلام و المسلمین سید مصطفی میرلوحی سراغ آیت‌الله میردامادی را گرفتم، اولین سخنشان این بود «امام جماعت و مفسر قرآن در مسجد گوهرشاد».

کتاب «فقیه آزاده» حاصل یک سال و نیم، پژوهش، تدبر و مطالعه آیت‌الله سید باقرآیت میردامادی (نماینده آیت‌الله العظمی نوری همدانی در تهران) و مرتضی خواجوند سریوی، فعال رسانه ای در حوزه های معارفی، حوزه های علمیه و مساجد است. این دو پس از برگزاری همایش بزرگداشت مرحوم آیت‌الله میردامادی نجف‌ آبادی در فروردین ماه 94 و با درخواست خانواده آن مرحوم، اقدام به تدوین این کتاب کردند که حاصل آن تلاش ها و پژوهش ها کتاب«فقیه آزاده» شد.

از آنر و که آیت‌الله سید هاشم میردامادی، پدر بزرگ آیت الله سید علی خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی است، آیت‌الله سید باقر میردامادی و مرتضی خواجوند سریوی در تدوین کتاب«فقیه آزاده» به بیان مستندِ گوشه ای از زندگی رهبر انقلاب، پدر و فرزندان ایشان نیز پرداخته اند و به این ترتیب، این کتاب، کشکولی خواندنی از زندگی سراسر دینی و خواندنی علمای ایران زمین شده است.

میردامادی و خواجوند سریوی، کتاب «فقیه آزاده» را در هفت فصل تنظیم کردند تا ترسیم زیبایی از زندگی یک امام جماعت و مفسر مبارز و انقلابی طراحی شده باشد:

فصل اول: زندگی‌نامه آیت‌الله سید هاشم میردامادی

فصل دوم: فرزندان آیت‌الله سید هاشم میردامادی

فصل سوم: نوه‌های آیت‌الله سید هاشم میردامادی

فصل چهارم: اجداد آیت‌الله سید هاشم میردامادی

فصل پنجم: دامادهای آیت‌الله سید هاشم میردامادی

فصل ششم: زندگی‌نامه کامل مقام معظم رهبری همراه با تصاویر

فصل هفتم: مراسمی از بزرگداشت آیت‌الله سید هاشم میردامادی (برگزار شده در ۲۷ فرودین ماه ۹۴)

از سید هاشم میردامادی، این  آثار به جا مانده است: رساله‌ای در رجعت، ترجمه کتاب سیف الامة و برهان الملة اثر ملا احمد نراقی از فارسی به عربی، جزوه‌هایی در اخلاق، شرح حال بزرگانی از علما که به حضور امام زمان رسیده‌اند، تقریراتی از فقه آخوند خراسانی و مباحث الفاظ میرزای نایینی و خلاصة البیان: تفسیر فارسی قرآن.

کتاب «فقیه آزاده» تلاشی مستند، ساده و شیرین از زندگی آیت‌الله سید هاشم میردامادی، امام جماعت مسجد گوهرشاد است؛ کسی که در دوران حکمرانی رضاخان بر ایران در برابر او و تصمیماتش مانند کشف حجاب، قد علم کرد و به واسطه مبارزاتش، دستگیر و به سمنان و ری تبعید شد.

(چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۱۰:۳۷
https://news.masjed.ir/u/mib
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید