شنبه / ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۶:۰۸
سرویس : سیاسی و اقتصادی
کد خبر : ۲۸۲۱۹
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
امام جماعت مسجد علوی:

مساجد و حوزه‌های علمیه مروج «اقتصاد مقاومتی» باشند

آیت‌الله سید علی مقدم قوچانی گفت: اهالی مساجد و حوزه‌های علمیه، بسنده کردن به ضروریات و دوری از تشریفات را در جامعه گسترش دهند.

(شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۱۶:۰۸

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از شبستان، حضرت آیت‌الله خامنه ای، رهبر انقلاب ایران، سال 1396 را سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» نامیدند، تکرار نام سال با رویکرد اقتصادی نشان‌دهنده اولویت این موضوع در  کشور است. از این رو گفت و گویی با این مضمون با امام جماعت مسجد علوی آیت الله مقدم قوچانی و پدر شهید مصطفی مقدم،  انجام شده است که در ادامه می آید.

 آیتالله مقدم قوچانی دلیل نامگذاری سال‌ها از سوی مقام معظم رهبری را، نشان‌دادن اولویت‌های اصلی کشور به مسئولان و مردم دانست و گفت: همانطور که رهبر انقلاب در اواخر سال ۱۳۹۵ و ابتدای سال جاری تاکید کردند مردم از وضعیت اقتصادی گله‌مند هستند، بنابراین تاکید بر اقتصاد مقاومتی به عنوان یک راهکار برای رفع این گله‌مندی و مشکلات مالی کشور است.

 وی افزود: سخن امام محمد باقر (ع) «الکَمالُ کُلُّ الکَمالِ اَلتَفَقَّهُ فی الدّین وَ الصَّبرُ عَلی النائِبَة وَ التَقدیرِ المَعیشَة» (بحار الانوار، ج 78، ص 172) ضمن اینکه مسیر کمال و سعادت انسان‌ها و جامعه را نشان می‌دهد، مفهوم اقتصاد مقاومتی را تعریف و تبیین می‌کند و «التَقدیرِ المَعیشَة» معادل روایی مقاومت اقتصادی و راهکار گذر از وضعیت نامساعد اقتصادی کشور است. همانطور که سعدی شیرازی در حکایتی می‌گوید که چو دخلت نیست، خرج آهسته تر کن، که می گویند ملاحان سرودی/اگر باران به کوهستان نبارد، به سالی دجله گردد، خشک رودی.

 این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: «التَقدیرِ المَعیشَة» از گذشته تاکنون در مساجد و حوزه‌های علمیه وجود دارد، بنابراین اهالی و دست‌اندرکاران این دو نهاد دینی می‌توانند بسنده کردن به ضروریات و دوری از تشریفات را در جامعه گسترش دهند.

 مقدم قوچانی افزود: مسئولان و مدیران با ساده‌زیستی خود می‌توانند چنین معارف عالی اسلامی را ترویج دهند تا در پی آن، مشکلات کشور نیز برطرف شوند.

 زنان شاغل، فرصت حضور در مساجد را ندارند

وی با بیان اینکه چند شغله‌بودن برخی از مردان و اشتغال زنان موجب حضور کم‌رنگ آنان در مساجد و برخی برنامه‌های دینی شده است، اضافه کرد: عمل به سخن امام محمد باقر (ع) موجب دوام زندگی خانوادگی و بنیان‌های اجتماعی و استقبال بیشتر آنان از مساجد می‌شود، هرچند که عملکرد برخی مسئولان برخلاف این توصیه‌های دینی است و زمینه نارضایتی از وضعیت کشور را فراهم آورده است.

امام جماعت مسجد علوی گفت: استفاده اهالی مساجد از دستاوردها، تولیدات و کالاهای داخلی عمل به توصیه اقتصادی حضرت آیت‌الله خامنه ای در راستای رونق تولید داخلی به ویژه تولیداتی که مشابه مطلوب داخلی آنها نیز در داخل کشور موجود است، مبارزه با قاچاق و ورود بی رویه تولیدات خارجی است.

 مقدم قوچانی ادامه داد: امام صادق (ع) فرموده‌اند "خداوند به پیامبری از پیامبرانش وحی فرمود، به مؤمنان بگو که لباس دشمنان مرا نپوشید و طعام دشمنان مرا نخورید و راه‌های دشمنان مرا نپیمایید وگرنه در زمره دشمنان من به شمار خواهید رفت» (جامع الاحادیث، ابن بابویه، علل الشرایع، ص 348).

وی ادامه داد: ائمه جماعات، توصیه‌های اقتصادی قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) را در مساجد برای مردم بیان و تفسیر کنند، زیرا آن‌ها بهترین راهنما و راهکار برای حل مشکلات اقتصادی و حفظ استقلال اقتصادی کشور هستند، البته مردم بنابر توصیه امام باقر (ع) باید در برابر مشکلات مالی و گرفتارهای اجتماعی صبر و استقامت کنند تا سرانجام پیشرفت و رفاه مادی برای آنان حاصل شود.

 کار برای رضا خدا باشد

این استاد اخلاق حوزه علمیه، خاطرنشان کرد: همانطور که برخی از ائمه جماعات برای رضای خدا و بدون شرط دریافت پول، در مساجد اقامه نماز و سخنرانی می‌کنند، مردم نیز گاهی کارها را برای رضای خدا انجام دهند و در برابر کمبود نقدینگی در جامعه و تاخیر حقوق، صبر پیشه کنند، تو بندگی چو گدایان به شرط مزد مکن، که دوست خود روش بنده پروری داند. 

مقدم قوچانی افزود: یکی از دلایل عزت و ماندگاری روحانیت در طول تاریخ، طمع نداشتن به مال مردم و حفظ کرامت نفس‌شان بوده است، بنابراین امروزه ائمه جماعات با تاسی به سنت مراجع و علما، ضمن قناعت پیشگی، درس حفظ کرامت شخصیت و عزت نفس را به مردم نشان دهند.

(شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۱۶:۰۸
https://news.masjed.ir/u/uvr
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید