سه شنبه / ۲۹ فروردین ۱۳۹۶ / ۰۹:۳۱
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۲۸۱۷۳
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
دبیر کرسی‌های آزاداندیشی حوزه‌های علمیه:

مساجد می توانند تهدیدات شبکه های اجتماعی را به فرصت تبدیل کنند

حجت‌الاسلام مجتبی فرهنگیان گفت: لازم است مسئولین مساجد در زمینه تامین نیازهای معنوی و فرهنگی شبکه‌های اجتماعی فرهنگسازی کنند زیرا این مراکز سپری در مقابله با تهاجم فرهنگی به شمار می روند.

(سه شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۶) ۰۹:۳۱

به گزارش پایگاه تخصصی پایگاه تخصصی مسجد به نقل از شبستان، حجت‌الاسلام مجتبی فرهنگیان با تاکید بر لزوم فراهم‌سازی فضای مثبت در شبکه‌های مجازی از طریق مساجد، گفت: امروز متاسفانه استفاده از شبکه‌های اجتماعی در جامعه رو به گسترش است، به گونه‌ای که این شبکه‌ها در حریم خصوصی انسان‌ها نیز ورود گسترده‌ای داشته‌اند.

وی با اشاره به آثار سوء استفاده بیش از حد از این شبکه‌ها، بیان کرد: استفاده از شبکه‌های مجازی، زمینه‌ساز، فردگرایی در انسان‌ها می‌شود، به طوری که موجب می‌شود، میزان ارتباط‌گیری، رفت و آمد خانواده‌ها با یکدیگر و نیز نسل‌های گذشته و آینده کمتر شود و مهارت‌های درون خانواده‌ها دچار اضمحلال شده و به فراموشی سپرده شود.

این کارشناس و پژوهشگر در حوزه مساجد، اظهار کرد: باید نگاه کارشناسانه‌تری به فضاهای مجازی داشته باشیم و با رصد فرصت‌هایی که در این شبکه‌ها ایجاد می‌شود، به سمت تامین نیازهای معنوی و فرهنگی پیش رویم و امروز این فرصت در اختیار مساجد و فضاهای مذهبی است.

فرهنگیان افزود: به اعتقاد من باید میزان تهدیدهای این شبکه‌ها در جهت تخریب ارزش‌ها، هویت‌های خانوادگی، باورها و نگرش‌های دینی مورد بررسی قرار گیرد و به فراخور آن به ائمه جماعات و کارگزاران و شبکه آموزشی مساجد، در زمینه بهره‌برداری صحیح از این امکانات به روز، آگاهی‌بخشی شود و در واقع تهدیدات این شبکه‌ها از سوی مساجد به فرصت تبدیل شود.

وی از مساجد به عنوان یک سپر مهم و تاثیرگذار در مقابله با تهاجم‌های فرهنگی نام برد و اظهار کرد: گسترش این شبکه‌های اجتماعی به نوعی تهدیدی برای خانواده‌ها و همچنین حضور کمرنگ آنان در مساجد محسوب می‌شود، زیرا اگر فضاهای مجازی به درستی مورد استفاده قرار نگیرند، آن‌ها می‌توانند ارزش‌های بنیادین جامعه را به باد فنا ببرند و موجب تغییر نگرش در نسل جوان و آینده شوند و این تغییر موجب تغییر ارزش‌ها و تغییر در رفتار و سبک زندگی می‌شود. 

دبیر کرسی‌های آزاداندیشی حوزه‌های علمیه، به تبیین بهره‌برداری صحیح و مثبت از شبکه‌های اجتماعی پرداخت و اظهار کرد: امکان سریع انتقال اطلاعات و یکسان‌سازی و یکسان‌انگاری هنجارهای اجتماعی، از جمله فرصت‌هایی است که از طریق این شبکه‌ها می‌توان ایجاد کرد.

فرهنگیان خاطر نشان کرد: امروز یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها، نقش فضاهای مجازی در شکاف بین خانواده‌ها و خودشان است، بنابراین لازم است به سمت مدیریت و نظامندسازی این فضاها حرکت شود و مساجد با حضور کارشناسان دینی می‌توانند به تحلیل آسیب‌های این فضاها بپردازند و با ابزارهای روانشناسانه موجب کاهش آن‌ها شوند.

(سه شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۶) ۰۹:۳۱
https://news.masjed.ir/u/l7r
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید