شنبه / ۱۹ فروردین ۱۳۹۶ / ۱۰:۰۴
سرویس : سیاسی و اقتصادی
کد خبر : ۲۸۰۳۵
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
یک کارشناس امور مساجد:

مساجد، بستر ارائه مشاوره به علاقمندان تولید و اشتغال باشند

محمدعلی موظف رستمی کارشناس امور مساجد با اشاره به حضور این خانه‌‌های خدا در ایجاد بستر سالم برای انجام امور اقتصادی در جامعه، گفت: در مساجد با حضور متولیان این امور مشاوره‌های مناسبی در این زمینه به افراد علاقمند به این عرصه‌ها ارائه شود.

(شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۶) ۱۰:۰۴

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از شبستان، محمدعلی موظف رستمی با اشاره به نامگذاری سال 1396 از سوی مقام معظم رهبری با عنوان سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید _ اشتغال» بر لزوم توجه ویژه بر احیای کارکرد اقتصادی مساجد تاکید کرد و گفت: مساجد، مراکز زایش و نوآوری در امور مختلف جامعه هستند که در طول تاریخ، با توجه به مقتضیات و شرایط زمان و بر اساس نوع نیاز جامعه اسلامی، دست به ابداع کارکردهای جدید متناسب با نیازهای روز زده‌اند.

وی ادامه داد: به همین خاطر است که  شاهد این مهم هستیم که مساجد دارای بیش از چهل نوع کارکرد در حوزه‌های مختلف دینی، عبادی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی هستند و این مهم نشان از انجام صحیح تعهدات مساجد و اهالی آن نسبت به رفع چالش‌ها و مشکلاتی دارد که جامعه اسلامی در طی ادوار مختلف به آن مبتلا بوده است.

این پژوهشگر در حوزه مسجد، با اشاره به کارکردهای مساجد در حوزه اقتصادی، اظهار کرد:  زیربنای توسعه اقتصادی درون‌زا و به عبارت صحیح‌تر «اقتصاد مقاومتی» که مبنای آن بر اساس آموزه‌های دینی اقتصاد به معنای میانه‌روی و میانه نگاه داشتن و به تعبیر دقیق‌تر جلوگیری از اسراف و تبذیر است، از مهمترین آموزه‌های تبلیغی و ترویجی مساجد است که متولیان و مبلغان دینی می‌توانند آن‌ها را در فضای معنوی مساجد در میان اهالی خود در قالب وعظ، خطابه و یا سخنرانی  بسط و ترویج دهند.

رستمی گفت: به همین خاطر است که در گذشته یکی از منابع و کتب مرجع مهم که در برخی از مساجد به نمازگزاران آموزش داده و توصیه می‌شده است، کتاب «مکاسب» بوده است که بیشتر به امور کسب حلال و نیز گوشزد و نهی از کسب و کار حرام و چگونگی برخورد احسن با مشتریان و فروش کالا و ... می پردازد که همگی آن‌ها حوزه اقتصادی و بحث تولید و اشتغال را شامل می‌شوند. 

وی با بیان اینکه مساجد همواره محل حضور افرادی متدین و متعهد بوده‌اند، اظهار کرد: با توجه به اینکه برپایی اقتصاد پایدار و رو به رشد، همواره نیازمند برخورداری از افرادی با تعهد کاری بالا است و از آنجایی که مساجد، بستری هستند برای تعلیم و تربیت نیروهای شاغل که تعهد و داشتن وجدان کاری در سرلوحه کارشان است، آن‌ها می‌توانند به امر اشتغال صحیح و تولیدی همراه با بهره‌وری بالا کمک شایان توجهی کنند.

این کارشناس حوزه امور مساجد، ادامه داد: از طرف دیگر، مساجد در طول تاریخ زیربنای امور توسعه اقتصادی، تولید و اشتغال، انجام تجارت، مبادله و داد و ستد کالا بوده‌اند زیرا براساس اسناد و مدارک، با مراجعه به تاریخ صدر اسلام به ویژه عصر نبوی (ص) این خانه‌های خدا، اولین مکانی بوده‌اند که تجار و بازرگانان به محض ورود به شهرها برای توزیع و مبادله کالا به آن‌ها مراجعه می‌کردند و در مساجد هم حداقل امکانات رفاهی برای آنان فراهم بود.

موظف رستمی گفت: بنابراین تأثیرگذاری و تأپذیری مسجد در اقتصاد اسلامی سابقه‌ای دیرینه داشته و مختص به زمان و مکان خاصی نبوده است و آنچه در این میان حائز اهمیت است، به روز کردن این تعامل و تأثیرگذاری در شرایط زمانی فعلی است که لازم است با یک برنامه‌ریزی درست و منطقی، باز آفرینی شود.

وی وجود بستری مناسب برای انجام مشورت در بسیاری از امور در مساجد را از جمله دیگر کارکردهای مستمر این خانه‌های خدا دانست و گفت: در همین ارتباط، مخاطبان مهم مساجد از جمله بازاریان، فعالان اقتصادی و تولیدی که ارتباط تنگانگی با این اماکن دارند و آن گروه از مخاطبانی که تمایل به برگزیدن حرفه اقتصادی و فعالیت در حوزه تولید و اشتغال دارند، می‌توانند از این ظرفیت بزرگ بدون صرف کوچکترین هزینه‌ای برای مشاوره استفاده کنند و با انجام مشورت و استفاده از تجربه بازاریان و فعالان اقتصادی بهترین شیوه و کسب و کار برای تولید را انتخاب کنند. 

نویسنده کتاب «آسیب شناسی رابطه دو سویه نسل جوان و مسجد» خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، چون افرادی که در مساجد شرکت دارند، اخلاق مدار و ارزشی هستند، آنان سعی می کنند تا بر اساس آموزه‌های دینی عمل کنند از همین جهت در مسجد، باید بدون هیچ بغض و خلافی، مناسب‌ترین شیوه مشاوره را در این عرصه‌ها را در اختیار متقاضیان امور فعالیت اقتصادی قرار ‌دهند.


(شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۶) ۱۰:۰۴
https://news.masjed.ir/u/jl7
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید