دوشنبه / ۱۴ فروردین ۱۳۹۶ / ۱۰:۵۵
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۲۸۰۲۵
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع):

ایجاد روح امید و تقویت ایمان بزرگترین هدف مسجد است

حجت الاسلام مرتضی اسماعیل‌پور گفت: ایجاد روح امید در مردم، یأس زدایی و تقویت ایمان مذهبی درمیان مردم بویژه جوانان، از جمله اهدافی است که مسجد در دهه چهارم نهضت اسلامی در جامعه ما دنبال می‌کند و می‌تواند به تحقق برساند.

(دوشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۶) ۱۰:۵۵

پایگاه تخصصی مسجد، گروه دین و اندیشه؛ جلال حیران نیا، مسجد یکی از ارکان جامعه اسلامی است که از صدر اسلام تا کنون مردمی‌ترین پایگاه در دین مبین اسلام بوده است. این پایگاه مردمی با اینکه در وهله اول مکان عبادت است ولی توانسته آنچه که عبادت ما را نزد پرودگار مقبول می‌کند را نیز ساماندهی کند، از آموزش دین گرفته تا امر به معروف و نهی از منکر و از قرض الحسنه تا دفاع از کیش و سرزمین. حل مسائل اجتماعی دنیای اسلام با حضور در مساجد ممکن می‌شود و مسجد است که این حضور را به اتحاد تبدیل می‌کند. معضلات کنونی دنیای اسلام نیز ریشه در تک بعدی بودن استفاده از مساجد دارد. نباید فراموش کرد که پیامبر اسلام(ص) همه مسائل امت خویش را در مسجد حل و فصل می‌کرد. برای تبیین این موضوع، و اینکه مسجد چگونه پایگاهی است و چه جایگاهی در جامعه اسلامی دارد، گفتگویی با حجت الاسلام مرتضی اسماعیل‌پور امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع) ستارخان و استاد حوزه علمیه نبی اکرم(ص) انجام داده‌ایم که در ادامه می آید.

حجت الاسلام اسماعیل‌پور در خصوص جایگاه مردمی مسجد، گفت: مسجد پایگاه وحدت امت اسلامی است و باید روزبه روز توانمندتر از گذشته باشد. در شرایط حساس در تاریخ نهضت انقلاب اسلامی، تقویت این پایگاه رفیع اجتماعی ضرورت بیشتری دارد و باید مسئولین امر به مسجد توجه ویژه داشته باشند، تا دشمنان آرمان های انبیاء ، چشم طمع نداشته باشند.

وی در ادامه افزود: همانگونه که در صدر اسلام و در زمان پیامبر اعظم(ص) و همچنین در آغاز انقلاب اسلامی تصمیم‌های مهم در مسجد شکل می‌گرفت، هم اکنون نیز باید متولیان امور از این پایگاه مردمی بهره‌مند شوند تا قداست و معنویت نظام اسلامی حفظ شود. ازموارد اجتماعی که مسجد می‌تواند نقش کلیدی در گشایش آن داشته باشد، توجه به نیازهای مردم در زمینه فکری، اعتقادی و معیشتی است.

این استاد حوزه در ادامه گفت: ایجاد روح امید در مردم، یأس زدایی و تقویت ایمان مذهبی درمیان مردم بویژه جوانان، از جمله اهدافی است که مسجد در دهه چهارم نهضت اسلامی در جامعه ما دنبال می‌کند و می‌تواند به تحقق برساند.

امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع)همچنین، در رابطه با چگونگی جذب جوانان به مسجد گفت: عوامل و انگیزه‌های جذب جوانان به مسجد فراوان است. به عنوان مثال، شخصیت دادن به جوانان و بهره‌مندی از دیدگاه‌ها و نظراتشان یکی از راه‌های جذب آنها به مسجد است.

وی افزود: تشویق جوانان هنگام حضورشان در مسجد، انجام مسابقات علمی، دینی، سیاسی و فرهنگی نیز از دیگر کارهایی است که می‌توان در خصوص جذب جوانان انجام داد.

اسماعیل‌پور با اشاره به اینکه راه‌های زیادی برای جذب جوانان به مسجد وجود دارد گفت: اهداء کتاب و تشویق آنان به مطالعه، مشاوری امین بودن و شنیدن درد دل آنها نیز در این امر کمک شایانی می‌کند.

این استاد حوزه در ادامه گفت: اگر جوانان مشکلات مالی داشته باشند، مسجد و هیأت امنا باید به اندازه توان آن منطقه، آنها را یاری کنند.

امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع) ایجاد زمینه برای اردوهای سیاحتی ـ زیارتی و ایجاد فضای معنوی و بانشاط در درون مسجد را نیز از راهکارهای مفید جذب جوانان و نوجوانان به مسجد دانست.

حجت‌الاسلام اسماعیل‌پور در پاسخ به این سوال که چه معضلاتی ممکن است نوجوانان و جوانان را از مسجد دور کند گفت: گرفتاری‌های مالی که باعث می‌شود جوانان پیوسته درتلاش برای تامین معاش خویش باشند، جذاب نبودن فضای مساجد نسبت به فضاهای دیگر، نداشتن برنامه‌های علمی ـ تفریحی و فرهنگی ، بی توجهی به خواسته‌های آنها، اختلاف سلیقه و دیدگاه‌های مختلف و به‌روز نبودن بسیاری از امامان جماعت و هیئت امناء، می‌توانند از جمله عوامل مهم در عدم جذب جوانان به مسجد باشند.

این استاد حوزه اما راه‌های برون رفت از معضل عدم جذب جوانان را نیز در شناسایی جوانان محل ودعوت کردن آنها به مساجد، ایجاد فضای جذاب و گیرا، ایجاد اردوهای سیاحتی و زیارتی ، مسابقات فرهنگی، توجه به مشکلات مالی آنها، زمینه کارآفرینی برای آنها و رفع اختلافات سلیقه ای و جناحی بیان می‌کند.

وی در خصوص رابطه امام جماعت و جوانان و بسیج گفت: اینجانب  18 سال مدرس دانشگاه بودم و 17 سال در یکی از سازمان های دولتی فعالیت فرهنگی داشته‌ام. حدود 27 سال نیز در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) سخنران و امام جماعت هستم. بهترین عامل جذب مردم وجوانان به مسجد را در این سال‌ها برخورد مهربانانه و پدرانه با آنها دیدم. البته تنها امام جماعت کافی نیست، هیئت امنا نیز باید چنین برخوردی داشته باشند. حتی مأمومین نیز نسبت به تازه واردها باید برخورد صمیمانه‌ای داشته باشند.


(دوشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۶) ۱۰:۵۵
https://news.masjed.ir/u/p1o
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید