شنبه / ۵ فروردین ۱۳۹۶ / ۰۹:۵۱
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۲۷۹۹۲
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
استاد حوزه و دانشگاه:

جوان را با نگاه طبیبانه جذب مسجد کنیم

حجت‌الاسلام حائری‎زاده با اشاره به راهکارهای جذب جوانان به مسجد گفت: بخش زیادی از این عدم استقبال و وضعیت فعلی به امام جماعت مسجد بر می‎گردد، لذا باید اجازه دهیم جوانان بیایند و با نگاه طبیبانه آنها را پذیرش کنیم.

(شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۶) ۰۹:۵۱
به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام سیدمهدی حائری‎زاده، استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه، چرا امروز فضای مساجد کشور حال خوبی ندارند و آنطور که باید مورد استقبال جوانان قرار نمی‎گیرد، گفت: مسجد به‎عنوان یک سنگر داراى نقش فرهنگى و آموزشى و تربیتى بسیاری است و نمى ‏تواند در خصوص نسل جوان و پرسش‎گر، ساکت و بى‎برنامه باشد و از طرفی جوان آرمان‎خواه و زیبا طلب که تشنه مذهب و عواطف دینى است هم نمى ‏تواند نسبت به این مکان مقدس بى‎توجه باشد، لذا تمهیداتى لازم است تا بین این دو تعامل و پیوندى مستحکم ایجاد کرد.
 
وی افزود: امام معصوم(ع) فرموند: اگر مردم زیبایی‎های کلام ما را می‎شنیدند، از ما پیروی می‎کردند و این زیبایی‎ها را هم باید قشنگ بیان کرد. البته بیان کردن این زیبایی‎ها برای جذب بسیار مهم است اما بخش زیادی از این عدم استقبال و وضعیت فعلی به امام جماعت مسجد برمی‎گردد؛ برخی از امام جماعت‎های ما سنشان بالاست و نمی‎توانند آن ارتباطی را که باید با جوانان در مساجد برقرار کنند. 

 حائری‎زاده تصریح کرد: امام جماعت یکی از ارکان اساسی مسجد به شمار می‎رود و جوانان امام جماعت را به عنوان آیینه تمام‎نمای خوبی‎ها و کرامت‎های انسانی می‎شناسند؛ بنابراین برای جذب جوانان به مسجد، امام جماعت باید با جوانان دوستی کرده و با آنان بجوشد؛ در غم و شادی آنان شریک شود، از آنان احوالپرسی کند، با آنان به اردو رود، حتی در میادین ورزشی آنان حضور یافته و آنان را مورد تشویق قرار دهد. اگر امام جماعت چنین کند جوانان او را دوست خواهند داشت و هیچگاه او را فراموش نکرده و در صف‎های جماعت حاضر شده و در فعالیت‎های فرهنگی مسجد نیز تعامل و همکاری خواهند داشت.

باید به جوانان میدان داد
این استاد حوزه با بیان اینکه مساجد ما ارتباط خوبی با بسیج ندارند، ادامه داد: باید به جوانان میدان داد و انتظار نداشته باشیم جوانان مثل آقابزرگ ها بیایند و بنشینند و از اول مجلس هرچه که ما می‎گوییم گوش دهند؛ لذا ابتدا باید با محبت جذب مسجد و محیط آن کنیم. البته بخش دیگر این موضوع هم میتواند بخاطر سخن‎های تکراری باشد. امروز برخی از ائمه جمعه ما نیاز به این دارند که تغییر کنند و یا فرد دیگری را جایگزین کنند؛ آنها حرف‎های خود را تا این سن برای مردم بیان کرده‎اند؛ لذا امام جماعت بسیاری هستند که به علت کهولت سن و خستگی حوصله مطالعه ندارند و نیاز است که با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری در کنار ائمه جماعات مسن یک طلبه جوان هم حضور داشته باشد و ابزاری برای جذب نسل جوان به مساجد باشند.

وی گفت: کش دادن‎های زیاد و بی نظم بودن از عوامل موثر دیگر در این زمینه است؛ نمازهای جماعت باید به طور معمول و تعارف برگزار شوند و امام جماعت از طول دادن نماز و خیلی آهسته خواندن آن پرهیز کرده، سوره‎های طولانی را در نماز نخواند، سجده‎ها را طولانی نکند و حتی الامکان از صحبت‎های بین دو نماز پرهیز کرده و اگر صحبتی خواست انجام دهد خیلی کوتاه باشد.

نحوه تعامل با جوانان بسیار حساس و ظریف است
حائری‎زاده، نوع برخورد هیئت امنای خود مساجد را در این رابطه موثر دانست و افزود: نحوه تعامل آنان با جوانان بسیار حساس و ظریف است. اگر خدای ناکرده هیئت‎های امنا به خصوص با جوانان رفتاری نامناسب داشته باشند و به گونه‎ای شخصیت آنان را دچار خدشه کنند، باعث فاصله گرفتن ایشان از مسجد خواهند شد. باید کوشید تا متناسب با شخصیت آنان سخن گفت و آنان را در فعالیت‎های گروهی و جمعی مشارکت داده و با عطوفت و مهربانی با آنان رفتار کرد. فضای گرمایشی و سرمایشی، زیباسازی و فضای سنتی و مذهبی همه می‎تواند در جذب جوانان به مسجد تاثیر گذار باشد که باید بحث جدی در این زمینه‎ها انجام دهیم.

نباید منتظر این باشیم که جوانان به دست ما برسند
این کارشناس دینی مطرح کشور در ادامه بیان کرد: ما نباید منتظر این باشیم که جوانان به دست ما برسند، لذا ما باید دست جوانان را بگیریم و به این سمت هدایت کنیم. اگر ما روحانیون حتی سلامی به جوان کردیم نباید منتظر جواب سلام باشیم و با حال و احوال پرسی سعی کنیم پنجره جدیدی را به سوی جوانان باز کنیم. این روابط باعث می‎شود که امروز مسجدی سوله مانند در منطقه ۲۲ در مواقع مختلف حدود ۶۰۰ نفر جمعیت داشته باشد و مسجدی هم که با هزینه‎های میلیاردی ساخته شده و در نوع خود شیک‎ترین مسجد در کل کشور هستند خالی از جمعیت باشند.

وی تصریح کرد: جوان امروز صحبت‎ها، سخن‎ها و روابط را می‎فهمد؛ لذا باید او را با هر شرایطی که بود قبول کنیم و پسر و یا دختری که حتی با وضع عجیب و موهای آنچنانی به مسجد آمدند بپذیریم تا راه باز شود، اما آیا امروز اینچنین است؟ آیا اگر امروز دختر و یا پسر جوانی با یک تیپ به ظاهر جوان پسند به مساجد ما بیایند آنها را می‌پذیرند؟ باید اجازه دهیم جوانان بیایند و با نگاه طبیبانه آنها را پذیرش کنیم؛ نگاه طبیبانه نگاهی است که هر سلیقه‎ای را قبول می‎کند.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: از همان اول و ابتدا همه چیز را نباید به خورد جوانان دهیم؛ لذا متاسفانه شرایط فعلی به گونه‏ ای شده که باید گفت ازماست که برماست؛ بودجه‎های فرهنگی که به مساجد تخصیص داده نمی‎شود و کم است هم گاهی می‎تواند در به وجود آمدن شرایط فعلی موثر باشد.

حائری زاده بیان کرد: ما از خود جوانان هم باید استفاده کنیم کارهایی را بر عهده آنها قرار داد و بعد حمایت کنیم تا هدایت شود. لازم است از آنان در انجام کارهای مسجد نظیر پیگیری فعالیت‎های عمرانی و فرهنگی دعوت کرد و آنان را در این ارتباط ترغیب و تشویق کنیم.

تضمین دنیا و آخرت با فرهنگ اهل بیت(ع) 
وی در پایان گفت: امروز هرچقدر با فرهنگ فاطمی و اهل بیت(ع) نزدیک‎تر شویم دنیا و آخرت خود را تضمین کرده‎ایم و هر مقدار که دور شویم چوب آن را خواهیم خورد؛ ان شاءالله فرج امام زمان(عج) هم نزدیک شود و همه در مسیر حق و حقیقت هدایت شوند قدم بگذارند.

(شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۶) ۰۹:۵۱
https://news.masjed.ir/u/k9i
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید