جمعه / ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۰:۵۳
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۲۷۹۷۴
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
حجت الاسلام حمید مشهدی آقایی:

بانوان، مطالبات خود از مساجد را پیگیری کنند

سخنگوی مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: در رابطه با تحقق رویکرد مرکز رسیدگی به امور مساجد، چند محور مورد توجه قرار گرفت، از جمله اینکه تلاش‌های بسیاری در راستای فرهنگ‌سازی موضوع تسهیل حضور بانوان در مساجد، از طریق آگاه‌سازی میان اعضای هیئات امنا و ائمه جماعات صورت گرفت تا فضای مساجد از لحاظ فیزیکی و کاربری به شکلی طراحی شود که بانوان راحتر در مساجد حضور یابند.

(جمعه ۲۷ اسفند ۱۳۹۵) ۱۰:۵۳

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از شبستان: سخنگوی مرکز رسیدگی به امور مساجد، گفت: سال ۱۳۹۵، سال آغاز تسهیل حضور بانوان در مساجد بوده است و تلاش می‌کنیم در سال آ‌ینده این روند استمرار یابد.

حجت الاسلام حمید مشهدی آقایی با اشاره به برنامه های مرکز رسیدگی به امور مساجد در تحقق رویکرد «مسجد و بانوان» در سال ۱۳۹۵، گفت: در رابطه با تحقق این رویکرد چند محور مورد توجه قرار گرفت، از جمله اینکه تلاش‌های بسیاری در راستای فرهنگ‌سازی موضوع تسهیل حضور بانوان در مساجد، از طریق آگاه‌سازی میان اعضای هیئات امنا و ائمه جماعات صورت گرفت تا فضای مساجد از لحاظ فیزیکی و کاربری به شکلی طراحی شود که بانوان راحتر در مساجد حضور یابند.

وی اظهار کرد: ما معتقد هستیم که به‌سازی وضعیت مساجد و نیز اقدامات سخت‌افزاری و تجهیز قسمت بانوان به ابزاری که بانوان و برادران به طور یکسان از برنامه‌های مساجد استفاده کنند، باید مورد توجه قرار گیرد. زیرا در حال حاضر شبستان بانوان در بسیاری از مساجد در طبقه دوم طراحی شده است که این موضوع برای سالخوردگان مشکل‌ساز است و یا شاهد هستیم که فضای کوچکی برای آنان در نظر گرفته می‌شود و یا از نظر وضعیت ظاهری فضای شبستان در شأن بانوان نیست که امسال در این زمینه، با ائمه جماعات و دست‌اندرکاران مساجد، نشست‌های هم‌اندیشی در مرکز رسیدگی به امور مساجد برگزار کردیم.

مشاور رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، فعال‌سازی حضور بانوان در مساجد را یکی از اقدامات مورد توجه این مرکز دانست و افزود: به عنوان مثال تشکیل شورای فرهنگی مساجد با مدیریت ائمه جماعات و متشکل از فرماندهان پایگاه‌های بسیج برادران و خواهران، نمایندگان کانون‌های فرهنگی هنری، مسئول و هئیت‌ امنای آن‌ها، یکی از برنامه‌هایی است که در دستور کار ما است تا مسئولان امور بانوان در این شورا بازتاب دهنده نیازهای بانوان در مساجد باشند.

مشهدی  آقایی با اشاره به برنامه‌های محتوایی در نظر گرفته شده در راستای اجرای شعار «مسجد و بانوان» گفت: در سال ۱۳۹۵ تلاش کردیم تا در راستای حضور بانوان در مساجد از نظر فقهی و بر اساس آیات و روایات نیز تحقیقاتی انجام دهیم و مطالب و مقالاتی در زمینه حضور کریمانه بانوان در مساجد از نگاه فقه شیعه و علما، آماده کنیم که در حال حاضر کتاب آن در حال انتشار است.

وی برپایی جلسات محتلف با مدیران نواحی و ائمه جماعات و نیز تقدیر از بانوان فعال مساجد را از جمله برنامه‌هایی نام برد که اجرای آن‌ها امسال مورد توجه مرکز رسیدگی به امور مساجد قرار گرفت.

سخنگوی مرکز رسیدگی به امور مساجد، ادامه داد: البته ما معتقدیم که سال ۱۳۹۵ به عنوان سال آغاز فعالیت در حوزه بانوان است و اهتمام به حضور بانوان در مساجد و نیز انجام فعالیت های سخت افزاری و نرم افزاری در این زمینه در سال های آینده نیز استمرار خواهد داشت.

مشهدی آقایی، خاطر نشان کرد: به عنوان مثال می‌خواهیم تا  تعدادی از مساجدی که از لحاظ کالبدی شرایط مناسبی برای حضور هر چه بیشتر بانوان، ندارند را شناسایی کرده و این مشکلات آن ها را پیگیری کنیم، از طرفی هم پیگیری کنیم تا در ساخت و ساز و نقشه جدید مساجد، فضای بیشتری برای بانوان طراحی شود.

وی افزود: معتقدم، مهم‌تر از کار سخت افزاری، فعالیت در حوزه نرم‌افزاری و فرهنگسازی در این زمینه است زیرا که ائمه جماعات، اعضای هیئات امنا، خدام و مسئولان مساجد باید از حضور بانوان در مساجد به طور کیفی و کریمانه استفاده کنند.

سخنگوی مرکز رسیدگی به امور مساجد، اظهار کرد: نمی‌توان توقع داشت که حضور بانوان در مساجد پرر نگ شود، اما شرایط حضور بیشتر آنان را فراهم نکنیم و در این زمینه خود بانوان هم باید مطالبات‌شان را پیگیری کنند.

(جمعه ۲۷ اسفند ۱۳۹۵) ۱۰:۵۳
https://news.masjed.ir/u/lp5
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید