شنبه / ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۵:۳۷
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۲۷۹۳۰
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
حجت الاسلام کرمی مطرح کرد:

انس و محبت حلقه مفقوده جذب جوانان به مسجد است

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد در همایش نقش ائمه جماعات مدارس در پیوند مدارس و مساجد گفت: اکنون دست یافتن به دل جوان و نوجوان یکی از مهمترین کارها و راه هایی است که برای جذب جوان به مسجد باید انجام داد. باید فضا را برای حضور جوانان آماده کرد.

(شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۵) ۱۵:۳۷

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، حجت الاسلام کرمی معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد در همایش نقش ائمه جماعات مدارس در پیوند مدارس و مساجد که در سالن فرهنگ برگزارشد گفت: امر تربیت در بزرگ کردن و پرورش یک فرزند بسیار مهم و حساس است. آنچه که در سال‌های نخست به کودک آموخته می‌شود، که از آن به عنوان تربیت یاد می‌شود، تبدیل به هویت او خواهد شد و هیچ چیز نمی‌تواند جای آن را بگیرد. اگر در همان سال‌های اولیه خانواده نتوانند این امر را در مسیر درست پیش ببرند، قطعاً در آینده و در فضای آموزشی و مسجد، دچار مشکل شوند و این امر باعث می‌شود که کار سخت شود و نتیجه نیز آن نتیجه مطلوب نباشد.

وی افزود: طبق تفسیر پیامبر اکرم(ص)، فرصت آموزش، مکمل نقش تربیت از سال دوم زندگی انسان است. امروزه در روانشناسی رشد نیز مشاهده می‌شود که کودک از شش و هفت سال به بعد بر خلاف هفت سال اول که می گویند فرزند را امر و نهی‌نکنید و او را به حال خود بگذارید، وارد فضای آموزش می‌شود. از این زمان یعنی شش الی هفت سالگی به بعد، کودک تعلیم پذیر می‌شود و باید به او آموزش داد. باید کودک را در این سنین، با توجه به اقتضائات تربیتی او امر و نهی کرد.

حجت الاسلام کرمی در ادامه گفت: کودک در این زمان وارد فضای آموزشی و مدرسه می‌شود که نقش متون درسی و معلم مهذب و باسواد در ادامه این تربیت مهم و انکار ناپذیر است، امروزه نقش معلم در تکممیل و تداوم تربیت صحیح بر کسی پوشیده نیست. لذا بسیاری از بزرگان ما، معتقدند تمرکز بر روی آموزش پرورش، به مراتب مهم تر و حساس تر از دانشگاه و بسیاری از نهادهای آموزشی دیگر است. لذا برای رسیدن به هدف مطلوب در امر تربیت، باید تمرکز روی آموزش و پرورش باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد تصریح کرد: اساساً کسی که وارد دانشگاه می‌شود دیگر فرصت تربیت شدن به آن معنا را از دست داده است. در فضای دانشگاه بحث تعلیم و آموزش در میان است نه تربیت. اما در این میان فضای دیگری برای رشد تربیت وجود دارد و آن مسجد است. مسجد در کنار فضای خانواده بستر ساز تربیت صحیح دینی فرزندان است.

وی افزود: آنچه که در روایات و سیره اهل بیت(ع) وجود دارد، بر خلاف تصوری که برخی در ذهن‌ها جا انداخته‌اند و بر اساس آن حضور کودک در مسجد را منع می‌کنند، حضور کودک در مسجد برای تکمیل فرآیند تربیت دینی و تشکیل هویت او است.

کرمی در ادامه گفت: در پژوهش‌هایی که در رابطه با احادیث مربوط به حضور کودک در مسجد انجام دادیم، به دو جلد کتاب رسیدیم که آیت‌الله خاتمی و آیت االله امیرعلی‌زاده مقدمه‌ای بر آن دو کتاب نوشته بودند. هر دو عالم در آن مقدمه، احادیثی را که مانع از حضور کودکان در مسجد می‌شوند را را نادرست و خدشه دار معرفی کرده بودند و نوشته بودند که این برداشت از احادیث که مانع حضور کوردک در مسجد شود برداشت صحیحی نیست.

وی افزود: برخی از این روایات خدشه دار شده اند و همانطور شرایط زمانی نیز اقتضائاتی ایجاد کرده است. به عنوان مثال طبق فتوای آیت الله مکارم که گفتند: اگر قبلاً گفته شده بود که فرزندانتان را به مسجد نبرید که کراهت دارد، امروز نه تنها کراهت ندارد و مستحب است بلکه از نظر من این کار واجب است. درواقع در شرایطی که هجمه فرهنگی و تربیتی دشمن بر روی کودک و نوجوان امروز ما وجود دارد، حضور کودک در مسجد از واجبات است.

حجت الاسلام کرمی در ادامه گفت: امروز بیشترین سرمایه گذاری و تمرکز هالیوود به عنوان بزرگترین صنعت فیلم سازی جهان، که هفتاد درصد از شرکت‌های فیلمسازی دنیا در آن فعالیت می‌کنند، بر روی کودکان است. آنها هزینه بسیاری برای ساخت بازی‌ها و فیلم‌های کودکان انجام داده اند. امروز آن ها متوجه شده‌اند که باید از کجا کار را آغاز کنند. اگر قبلا در حوزه‌های دیگر سرمایه گذاری می‌کردند اما امروز بیشترین سرمایه و تلاش خود را در این زمینه گذاشته‌اند.

این کارشناس فرهنگی افزود: هالیود و غرب بخوبی می‌دانند که بزنگاه امروز ما کجاست. می دانند که اگر کودک و نسل آینده را از ما بگیرند، توان نرم نظام جمهوری اسلامی را از او گرفته و توانسته‌اند آن را به چالش بکشند. متاسفانه اما دستگاه‌های فرهنگی ما این مساله را جدی نگرفته‌اند.

وی یادآور شد: در ملاقات مقام معظم رهبری با دست‌اندرکاران امور تربیتی ایشان جمله‌ای بیان کردند که میزان اهمیت موضوع را بیان می‌کند. ایشان فرمودند: «اگر مسئولین این حوزه عمق ماجرا و اتفاقی که در حال رخ دادن است را می‌فهمیدند، از خواب خود می‌زدند و دغدغه پرداختن به این موضوع را می‌یافتند». ایشان همچنین فرمودند: «امروز من و شما، در خانه و در کنار فرزندمان نشستیم و او را در آغوش کشیدیم و فکر می‌کنیم که کسی از ازما به فرزندمان نزدیک تر نیست. در حالیکه دشمن از طریق فضای مجازی و رسانه هایش، از من و شما به فرزند ما نزدیک‌تر است». دشمن امروز با چنین توانی به عرصه تربیت فرزندان ما ورود پیدا کرده است.

حجت الاسلام کرمی در ادامه با اشاره به ماهیت جدید جنگ افزار دشمن گفت: آنچه که مهم است و باید به آن دقت شود این است که بدانیم امروز باید با چه چیزی و با چه ابزاری مقابله کنیم. امروزه در بازی‌های کامپیوتری که ساخته می‌شود طرفی که کاربر برای بازی باید انتخاب کند افرادی از اروپا و با قیافه و هیکلی بلند قامت و ورزیده است که باید در مقابل افرادی کوتاه قد و متحاسن و لباس خاکی که یاد آور لباس جنگ در زمان جنگ تحمیلی بودند، قرار بگیرد. بازی‌هایی که در صدد از بین بردن نام حضرت مهدی(عج) و اعتقاد به ایشان هستند. اینگونه بازی‌ها مستقیماً اعتقادات مارا هدف گرفته‌اند و در آینده در ذهن کودک جامعه ما رسوخ پیدا می‌کنند و درآینده هرچه تلاش کنیم نمی‌توانیم آن را از ذهن فرزندانمان دور کنیم.

وی افزود:امروز دشمن با کارتون، بازی و انیمیشن، تمام توان خود را برای تغییر افکار کودکان ما بکار گرفته است. بروز و ظهور آن در شبکه‌های مجازی بسیار مشهود است و مسیری را که دشمن انتخاب کرده را به وضوح بیان می‌کند. آنچه نگران کننده است این است که ما معلمان و مربیان تربیتی و روحانیت خود را برای این مقابله آماده نکرده باشیم. حال تصور کنید با این فضایی که گفته شد و این همه جذابیت کاذب برای کودک، قرار است که به فضای مدرسه و مسجد برویم. قرار است مسجد را طوری آماده کنیم که این کودک و یا نوجوان با همه جذابیت‌های بصری اطرافش، وقتی به مسجد می آید، علاقه مند شود و بماند.

وی یادآور شد: در دیدار امسال با مقام معظم رهبری، ایشان تکلیف راهکار را در این ماجرا مشخص کردند. ایشان به صراحت فرمودند که فکر نکنید که جوان با اینترنت و میز پینگ‌پنگ جذب مسجد می‌شود. این خطا در برداشت و خطایی راهبردی است.

کرمی تصریح کرد: این جمله مقام معظم رهبری به این معنا نیست که ما میز پینگ پنگ را از مسجد جمع کنیم و یا خدمات ورزشی و رفاهی را در مسجد ارائه ندهیم. بلکه منظور ایشان چیز دیگری است. همچنین ایشان فرمودند: «جوان در همین شرایط امروز که هجمه‌های فرهنگی از زمین و آسمان بر او می‌بارد، باز هم فطرتی دارد که اگر از راه و زبان فطرت او وارد شوید، می توانید موفق شوید».

وی افزود: مقام معظم رهبری در جمله‌ای طلایی می‌‌فرماید: «راه جذب جوان به مسجد، تصرف دل جوان است». کودک و نوجوان امروز از همه تکنولوژی‌ها و جذابیت‌های بصری مختلف، که در آنها گرفتار شده خسته است. آنچیزی که این خستگی و تشنگی جوان را می تواند سیراب کند، محبت و انس است.

این کارشناس فرهنگی گفت: در مساجدی که امام جماعتش با حداقل امکانات حوصله، ذوق و اخلاق به خرج داده است، توانسته کودکان و نوجوانان بسیاری را جذب کند و مسجدش پر شده است از نوجوانان و کودکان.

وی تصریح کرد: اما مساجدی هم هستند که در چند طبقه ساخته شده اند و حتی یک طبقه آن بطور کامل باشگاه ورزشی است. یک طبقه کامل نیز امکانات نرم افزاری است و بسیاری از امکانات را در خود جمع کرده است. اما به‌هنگام نماز خبری از این جوانان نیست. حلقه مفقوده برای جذب کودک و نوجوان به مسجد انس و محبت است. انس و محبت آنچیزی است که در سیره ائمه معصومین(علیهماالسلام) و امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری وجود دارد.

کرمی در ادامه با اشاره به یک خاطره از مقام معظم رهبری گفت: این خاطره را می‌توان آن به عنوان یک راهبرد در نظر گرفت. ایشان در خاطره خود می‌فرماید: «بنده قبل از انقلاب در مسجد کرامت امام جماعت بودم. یک روز وارد مسجد شدم و دیدم یک جوان در صف اول مسجد نشسته و ظاهری متفاوت دارد و به سبک جوانان آن روزگار لباس پوشیده و پوستینی وارونه به تن دارد. خوش و بشی با آن جوان و سایر ماموین انجام دادم و آمادن نماز شدم. به محض اینکه خواستم نماز را شروع کنم متوجه شدم جوان نیست. بلافاصله متوجه شدم که اتفاقی افتاده است. پرسیدم که این جوان کجاست؟ متوجه شدم که یک پیرمرد به ایشان گفته که شما با این تیپ و قیافه چرا در صف جلو ایستاده‌اید. رفتم و تا او را راضی نکردم و او را دوباره به صف جلو نیاوردم نماز را شروع نکردم».

وی تصریح کرد: با تعمق در این خاطره به خوبی در می‌یابیم که اکنون دست یافتن به دل جوان و نوجوان یکی از مهمترین کارها و راه هایی است که برای جذب جوان به مسجد باید انجام داد. باید فضا را برای حضور جوانان آماده کرد.

(شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۵) ۱۵:۳۷
https://news.masjed.ir/u/mc5
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید