شنبه / ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۳:۲۶
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۲۷۸۳۷
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
فقه‌المسجد براساس فتاوای رهبر معظم انقلاب(۱)

صیغه وقف مسجد / معاطات مسجد / احکام آموزش قرآن در مسجد

از مشهور فقها نقل شده که فرموده ‌اند: زمینی که می‌خواهند مسجد شود، باید برای آن صیغۀ وقف خوانده شود‌

(شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۵) ۱۳:۲۶

 به گزارش پایگاه تخصصی مسجد  یکی از مشکلات جاری در مساجد ندانستن احکام مسجد در بین اهالی آن است. به همین دلیل سری به احکام مسجد در نگاه مقام معظم هبری زده و در چند بخش نسبت به انتشار آن اقدام کرده‌ایم:

 

صیغه وقف برای مسجد

 تعطیل گذاشتن مسجد مکروه است و در حدیث آمده مسجد یکی از سه شاکی است که روز قیامت به خداوند عزّ و جل، شکایت می ‌برند.

از مشهور فقها نقل شده که فرموده ‌اند: زمینی که می ‌خواهند مسجد شود، باید برای آن صیغۀ وقف خوانده شود‌، مثل آنکه بگوید: «آن را به عنوان مسجد وقف کردم قربه الی اللّه» لیکن بنابر اقوی همین ‌که قربه الی اللّه به قصد مسجد آن را بسازد و یک نفر هم به اذن بانی در آن نماز بخواند کفایت می ‌کند و مسجد می ‌شود.

کافی بودن معاطات در مسجد

کافی بودن معاطات (معامله‌ایست که در آن صیغه مخصوص نباشد.در مسجد در جایی می باشد که اصل ساختن به قصد مسجد باشد، به اینکه قصدش از ساختن و تعمیر آن، این است که مسجد باشد خصوصا اگر زمین مباحی را برای مسجد حیازت(در اختیار گرفتن یکی از مباحات عامه (یکی از اسباب ملکیت اموالِ مباحکند و به همین نیّت آن را بسازد، و اما اگر در آن ساختمان مملوکی باشد مانند خانه یا دکان سپس نیت کند که مسجد باشد و مردم را به نماز در آن وادار کند بدون آنکه صیغه را اجراء نماید، اکتفا به آن مشکل است.

استفاده شخصی و قبیله ای از مسجد ممنوع

مسجد پس از آن که به عنوان مسجد ساخته شد، اختصاص به قوم و گروه و قبیله و اشخاص خاصی ندارد و همه مسلمانان می توانند از آن استفاده نمایند.

استفاده از آب مسجد در جهت غیر وضو گرفتن

اگر آب وقف برای خصوص وضو گرفتن نمازگزاران معلوم نباشد و عرف رایج در محله مسجد، این باشد که همسایه ها و عبورکنندگان هم از آب آن استفاده می کنند، اشکال ندارد، هرچند احتیاط در این مورد، مطلوب است.

کارهای دور از شأن مسجد

از کارهایی که با شأن و منزلت مسجد منافات دارد(مانند ورزش و تمرین ورزشی) باید پرهیز شود.

آموزش قرآن، احکام و اخلاق اسلامی در مساجد

آموزش قرآن، احکام و اخلاق اسلامی و تمرین سرودهای مذهبی و انقلابی در مسجد اشکال ندارد، ولی در هر حال مراعات شأن، قداست و جایگاه مسجد واجب است و مزاحمت نمازگزاران جایز نیست.

آیا پخش آیات قرآن از مسجد اشکال دارد؟

پخش اذان به نحو متعارف برای اعلام داخل شدن وقت نماز به وسیله بلندگو مانع ندارد، ولی پخش آیات قرآنی و دعا و غیر آن از بلندگوی مسجد اگر موجب اذیت همسایگان شود دارای اشکال است.

 

(شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۵) ۱۳:۲۶
https://news.masjed.ir/u/m80
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید