جمعه / ۶ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۱:۵۳
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۲۷۸۰۴
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در بزرگداشت آیت‌الله جلالی؛

مسجد پایگاه دیانت و سیاست است/ تاکید بر نقش بی بدیل ائمه جماعات در ترویج و نشر فضایل دینی و انقلابی

حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری با اشاره به شخصیت علمی و مبارزاتی آیت الله جلالی، بر نقش بی بدیل ائمه جماعات در نشر فضایل دینی و انقلابی تاکید کرد.

(جمعه ۶ اسفند ۱۳۹۵) ۱۱:۵۳

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد بیست و ششمین نشست ستارگان محراب، ویژه گرامیداشت مفاخر ائمه جماعات استان تهران با هدف بزرگداشت آیت الله سید محمدباقر جلالی موسوی(ره) پنج شنبه شب ( پنجم اسفند ماه) در مسجد جامع شهر دماوند با حضور مسئولان شهرستان، خانواده معظم شهدا و اقشار مختلف مردم برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد جواد حاج ‌علی‌اکبری، رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد طی سخنانی سلسله همایش های ستارگان محراب را نقدی به تاریخ دانست و با بیان اینکه توجه به مسجد به عنوان پایگاه دیانت، سیاست و خدمت به مردم از جمله اهداف سلسله نشست های ستارگان محراب است، اظهار کرد: مسجد پایگاه بصیرت، مرکز مقاومت و ایستادگی در برابر شیاطین جن و انس است و برگزاری این نشست ها در مساجد می تواند در تقویت این جایگاه موثر باشد.

وی افزود: نقش خادمان برجسته و عالی دینی در مساجد به عنوان افسران ارشد ناحیه مقدسه امام عصر(عج) در حفظ و نشر فضایل دینی و انقلابی کشور بی بدیل بوده است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد این آیین بزرگداشت را توجه به نقش آفرینی عالمان پاک باخته، مجاهد، خدوم، بصیر و آگاه دانست و خاطرنشان کرد: مسجد پایگاه خدمت به مردم در تمامی عرصه ها است و انسان هایی که عمر خود را به عنوان امام جماعت در این مکان مقدس می گذرانند و زمینه رفاقت و دوستی را با محوریت نماز در بین اقشار مختلف مردم فراهم کرده اند و همچنین در حفظ و حراست از دین و تثبیت پایه های ایمانی جامعه تلاش می کنند، باید شناسایی و به نسل های جدید معرفی کرد.

وی ادامه داد: امروز ثمره تلاش مجاهدان و عالمان دینی در تقویت و حفظ هویت دین و اسلام در کشور موجب شده تا ایران چشم ملت های جهان را خیره کند و این از برکات شخصیت های بزرگ ایران اسلامی است.

حجت‌الاسلام و المسلمین حاج ‌علی‌اکبری در ادامه سخنان خود به حفظ میراث فرهنگی و دینی با هدف انتقال به نسل های آینده تاکید کرد و گفت: شهر و قله دماوند نمادی از هویت کشور است که علاوه بر این جایگاه؛ باید در جهت معرفی هویت دینی و انقلابی این شهر نیز تلاش کرد.

وی ادامه داد: دماوند مرز طبرستان و فلات مرکزی بوده و نشانه های عشق به اهل بیت و دین داری در این منطقه بروز خاصی داشته و دارد که حضور خانواده مرحوم جلالی و فرزند ایشان آیت الله محمدباقر جلالی بر تقویت این جایگاه افزوده است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد به سابقه فعالیت آیت الله جلالی و فرزند ایشان سیدمحمد باقر جلالی اشاره کرد و گفت: پدر سیدمحمدباقر جلالی بیش از دو دهه از تاریخ 1300 تا 1320 در شهر دماوند حضور داشتند و در این سال ها با وجود شرایط بسیار سخت دوران رضاخانی و هجوم فرهنگ غرب به کشور، همچون کوهی استوار ایستادند و داشتن روحیه معنوی، بصیرت و ضدغربی مردم دماوند را هدایت و راهنمایی می کردند.

وی به دوران فعالیت هشت ساله سیدمحمدباقر جلالی موسوی(ره) در این شهر و مسجد جامع دماوند اشاره کرد و گفت: بعد از فوت پدر، سیدمحمدباقر با کسب علوم دینی، فقهی، حقوقی و... به مدت هشت سال در خدمت مردم دماوند بود و در تمامی زمینه ها برای خدمت به مردم در صحنه حضور داشت.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری به شخصیت بارز این عالم فقید اشاره کرد و افزود: فضل و دانش ایشان به حدی است که آیت الله جوادی آملی سید محمدباقر جلالی را آیت الله خطاب می کند که همین پیام مختصر تعبیر از مجتهد بودن آن مرد بزرگ دارد.

وی روشن فکری، داشتن زبان گشاده، اخلاق حسنه و مردم داری را از دیگر ویژگی های شاخص آن عالم بزرگوار دانست و بیان کرد: گشاده دستی و رسیدگی به مردم و همچنین بصیرت سیاسی این مرد موجب شد تا مردم دماوند ایشان را نماینده خود در مجلس هفدهم معرفی کنند و ایشان در آن عرصه نیز فعال و موفق بودند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه با بیان اینکه پیام بزرگ آیت الله سیدمحمدباقر جلالی مقاومت و ایستادگی بود، خاطرنشان کرد: ایشان معتقد بودند که باید در برابر استکبار مقاومت کرد و همچنین معتقد بودند که باید اصلاحات در کشور به صورت عمقی محقق شود و حتی در عرصه بین المللی همچون انقلاب مردم عراق نیز حامی بودند.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام و المسلمین کاظم فتاحی دماوندی امام جمعه شهرستان دماوند طی سخنانی به حاضران خیر مقدم گفت.

علاوه بر این در بیست و ششمین آیین ستارگان محراب پیام تصویری آیت الله جوادی آملی درباره آیت الله جلالی نیز پخش شد.

لازم به ذکر است در پایان این مراسم با حضور حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، امام جمعه و مسئولان شهرستان دماوند و همچنین فرزند آیت الله سیدمحمدباقر جلالی از یادمان آیت الله جلالی رونمایی شد.

شعرخوانی مرتضی اسداللهی، شاعر دماوندی در وصف آیت‌الله جلالی، مدیحه سرایی حاج قاسم رضایی، ذاکر اهل‌بیت (ع) در باره شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، توزیع کتاب خاطرات آیت الله جلالی و برپایی نمایشگاه عکس از سوابق مسجد جامع دماوند، از دیگر برنامه‌های آیین بزرگداشت ستاره محراب در دماوند بود.

شایان ذکر است آیت‌الله سیدباقر جلالی تنها نماینده حقیقی مردم شهرستان دماوند در دوره هفدهم مجلس شورای ملی در پیش از انقلاب بود؛ پدر وی نیز مدت 20 سال امام جماعت مسجد جامع شهرستان دماوند بود و بعد از مرگ پدرشان، او در مدت هشت سال امام جماعت مسجد جامع دماوند شدند. آیت‌الله جلالی در طول مدت حضور در شهرستان دماوند خدمات بسیار زیادی را به مردم این شهرستان و مردم‌داری و دین‌داری و نیز توجه به دین و سیاست از خصوصیات بارز این عالم مجاهد بوده است.

(جمعه ۶ اسفند ۱۳۹۵) ۱۱:۵۳
https://news.masjed.ir/u/t24
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید