شنبه / ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۵:۳۴
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۲۷۷۵۶
گزارشگر : وحید پورتجریشی
یادداشت / بین‌الملل

حملات ترامپ، عاملی در جهت کاهش رشد اسلام هراسی

به آتش کشیدن مساجد در آمریکا توسط نژادپرستان این کشور، چنان برکاتی برای مسلمانان داشته که شاید هیچ پدیده ای جز ترامپ، نمی توانست با گستاخی ها ی خود تا این حد به اسلام و مسلمانان خدمت کند.

(شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵) ۱۵:۳۴

پایگاه تخصصی مسجد، گروه بین الملل – وحید پورتجریشی: حملات لفظی و تهدیدات دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا علیه رنگین پوستان این کشور و دیگر کشورهای جهان به خصوص هفت کشور اسلامی از جمله ایران که وی قانون محدودیت ورود به خاک آمریکا را علیرغم قوانین داخلی و به ویژه قانون اساسی این کشور علیه شهروندان این کشورها اعلام و وضع کرد، سرانجام پس از مدتی کوتاه به واقعیت پیوست.

ترامپ با وضع محدودیت سفر اتباع کشورهای اسلامی بار دیگر چهره واقعی سیاستمداران آمریکا و دولت این کشور را به جهانیان نشان داد. اما آنچه این روزها بیش از عملکرد غلط رئیس جمهوری آمریکا و مواضع خصمانه وی توجه رسانه های جهان را جلب کرده، واکنش جامعه بزرگ مهاجران این کشور و در صدر آنها مسلمانان این کشور علیه اتخاذ تصمیمات ترامپ است.

مساجد در آمریکا نیز مانند همیشه نقش ویژه اجتماعی – سیاسی خود را بار دیگر ایفا کرده تا همواره به عنوان سمبل و مظهر جنبش های آزادی خواهانه جهان این بار نور قدرت خود را بر تارک جامعه ظلمت زده آمریکا تابانده و علیه دستگاه سیاسی نژاد پرست واشنگتن قد علم کند.

شاید مسجد جامع واشنگتن و امام جماعت این مسجد را بتوان از سردمداران این جنبش دانست. «محمد مجید» امام جماعت و مدیر اجرایی انجمن مسلمانان منطقه دالس موسوم به «ادمز سنتر»، که در میان مسلمانان منطقه واشنگتن دی‌سی و حومه شهرت پیدا کرده، یکی از ۲۶ رهبر مذهبی بود که از او برای شرکت در مراسم بین ادیان که اوایل بهمن ماه در کلیسای جامع واشنگتن دی‌سی برگزار شد دعوت شده بود. این مراسم که یک روز پس از تحلیف رئیس جمهوری جدید برگزار می شود، از زمان ریاست جمهوری جرج واشنگتن در آمریکا مرسوم بوده است.

بنا بر برنامه از پیش تعیین شده این مراسم، قرار بود امام محمد مجید، اذان اقامه کند، اما او دو آیه از قرآن را انتخاب کرده و آنها را برای حضار تلاوت کرد. در این مراسم خانواده های ترامپ و معاون او پنس بود.

آیه نخست از سوره «حجرات» بود که در آن پروردگار خطاب به مخلوقانش می گوید: «ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و در ملت ها و قبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید. بی تردید گرامی ترین شما نزد خدا پرهیزکارترین شماست. یقیناً خدا دانا و آگاه است».

آیه دوم نیز از سوره «روم» بود: «و از نشانه های پروردگار، آفرینش آسمان ها و زمین و گوناگونی زبان ها و رنگ های شماست؛ بی تردید در این [واقعیات] نشانه هایی است برای دانایان».

این نخستین قدم مساجد برای مبارزه علنی علیه سیاستها و سخنان دونالد ترامپ پس از آغاز به کار رسمی وی به عنوان رئیس جمهوری آمریکا به حساب می آمد. اما بدون شک آخرین قدم نبود.

اما با تشدید حملات ترامپ به جامعه مسلمانان و در مجموع، مهاجرین آمریکا، مساجد نیز با وجود حملات فزاینده از سوی نژآدپرستان جامعه آمریکا، به مبارزات خود شدت بخشیده و مبارزه منفی خود علیه ترامپ را ادامه دادند.

آنچه در دستور کار مساجد آمریکا قرار گرفت، برگزاری جلسات آزاد در خصوص اسلام شناسی و ادامه بیشتر برگزاری مراسم «روز درهای باز» برای غیر مسلمانانی بود که قصد آشنایی با تعالیم مقدس دین مبین اسلام، مساجد و مسلمانان بودند.

این برنامه ها تا حدی سازمان یافته به نظر می رسند که مسجد فونیک واقع در ایالت آریزونا، در پی صدور حکم دادستان این ایالت در خصوص لزوم تبعیت و حمایت از دستور غیرقانونی دونالد ترامپ برای محدودسازی ورود مسلمانان به آمریکا، اقدام به برگزاری روز درهای باز برای همسایگان غیرمسلمان خود کرد.

از سوی دیگر ادامه حملات نژادپرستانه و دین ستیزانه طرفداران ترامپ به مساجد و اماکن مذهبی نیز بیش از پیش ادامه یافته است. اما آنچه در این میان به ذهن می رسد، پیروزی قطعی مسلمانان علیه این دسته از نژادپرستان است. افزایش حمله به مساجد آمریکا آنقدر برای اسلام و مسلمین برکت به همراه داشت، که پارلمان یونان پس از چندین قرن و در جهت مخالفت با سیاست های نژادپرستانه ترامپ سرانجام مجوز ساخت مسجد در این کشور را صادر کرد.

آنچه در فضای ایجاد شده پس از انتخابات آمریکا رخ داد و اختلافات شکل گرفته میان دولت ترامپ و سران اروپایی، بدون شک منجر به نزدیک شدن مواضع اروپایی ها به کشورهای اسلامی به خصوص مسلمانان حاضر در این کشورها خواهد شد. از این روز می توان به اظهارات امروز، (30 اسفند) آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان اشاره کرد که به عنوان یکی از رهبران قدرتمند اروپا به طور رسمی اعلام کرد که اسلام منشاء تروریسم نیست.

«آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان در سخنرانی امروز خود در کنفرانس امنیتی مونیخ با اشاره به طرح ممنوعیت ورود اتباع ۷ کشور مسلمان به آمریکا که از سوی رئیس جمهوری این کشور مطرح شده بود، گفت: من بر این باور هستم که اسلام منشأ تروریسم نیست. 

وی افزود: مبارزه با تروریسم منسوب به اسلامگرایان موردی است که همه در آن منافع مشترک داشته و می توانیم در این زمینه با یکدیگر همکاری های لازم را داشته باشیم.

در پایان باید اشاره کرد که مبارزه منفی مسلمانان علیه ترامپ از نوعی که ذکر شد و همچنین ادامه سیاست های نابخردانه و نژادپرستانه رئیس جمهوری آمریکا در این کشور در میان مدت منجر به بهبود روابط غرب با مسلمانان و در مجموع کاهش فشار ناشی از اسلام هراسی بر آنان خواهد شد.

(شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵) ۱۵:۳۴
https://news.masjed.ir/u/qxs
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید