پنج شنبه / ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۲:۱۳
سرویس : سیاسی و اقتصادی
کد خبر : ۲۷۷۴۵
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
​آیت‌الله‌ قائم مقامی در بازدید از غرفه پایگاه تخصصی مسجد:

آینده جهان در گرو مساجد است/مساجد نقاط کانونی مسلمانان هستند

اصل دعواهایی که هم اکنون در جهان وجود دارد بر سر تصرف مساجد است. چون همه می دانند که مساجد مهمترین مکان ها در جهان هستند و آینده جهان در گرو مساجد است. تصرف آن دستیابی به نقاط کانونی مسلمانان است.

(پنج شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۵) ۱۲:۱۳

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، آیت‌الله‌ قائم مقامی ضمن بازدید از غرفه پایگاه تخصصی مسجد و باشگاه ایده پردازان مسجد با کلیه پایگاه‌های اینترنتی مربوط به مرکز رسیدگی به امور مساجد آشنا شد و از ایده‌ها و اهداف مرکز استقبال کرد.

وی در خصوص اهمیت مسجد و اینکه مسجد باید یک پایگاه شبانه روزی باشد گفت: مسجدالحرام باید الگوی تمام مساجد ایران باشد. زیرا مسجد رسول(ص) و مسجد الحرام در تمام مدت شبانه روز برای نمازگزاران و مراجعه کنندگان باز باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: مساجد در اوایل انقلاب نقش بسیار مهمی را در راستای پیروزی انقلاب و جنگ ایفا کردند. مساجد پایگاه اعزام رزمندگان اسلام به جبهه های نبرد حق علیه باطل بودند. مساجد باید همچون گذشته جهادی عمل کنند.

وی در ادامه گفت: مسجد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در همه زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی فعال بود از بسیج و اعزام رزمندگان تا مراسم عمومی و سخنرانی در مساجد انجام می‌شد.

این استاد حوزه با بیان اینکه فعالیتهای مسجدی بعد از جنگ فروکش کرد و دچار یک ایستایی شد، گفت: در همه امور این اتفاق می‌افتد ودر قرآن و سنت هم به این موضوع اشاره شده است که هر امری ممکن است دچار جوش و خروش و افت شود ولی اگر این امر صحیح و مقبول دین باشد دوباره به جایگاه اول خود باز می گردد. 

وی افزود: بعد از افتی که در فعالیت‌های مسجد بوجود آمد، اکنون مساجد به جایگاه اصلی خود بازگشته‌اند. اکنون مساجد بطور کاملاً منطقی و مصصم دوباره فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی را از سر گرفته‌اند. اکنون با حضور رسانه‌ها در عرصه مسجد این فعالیت ها به اطلاع همگان می‌رسد. 

آیت‌الله قائم مقامی از طرح‌ها و ایده های پایگاه تخصصی مسجد استقبال کرده و گفت: اینکه مساجد می توانند بصورت مجزا از پوتال مسجد استفاده کنند یک امر بسیار هوشمندانه است. 

وی یادآور شد: یکی از هنرهایی که همه، از جمله مومنین و انقلابی‌ها باید داشته باشند، پیدا کردن«واسطه» در این امور است. «واسطه» به معنای اینکه از امکانات، بخصوص امکانات دنیای مجازی و اینترنت به عنوان یک فرصت برای ارائه حقائق، اصول و مبانی اسلامی استفاده کنند. «واسطه»  یک سری ویژگی‌ها می‌خواهد. علم و تخصص از ویژگی‌های بارز «واسطه» بین علوم و فن‌آوریها با مبانی اسلامی است. تخصصی که بتواند، موقع و محل استفاده از تکنولوژی را دریابد.

وی افزود: اگر این «واسطه» درست شناخته نشود ممکن است نقض‌غرض شود. یعنی ممکن است تکنولوژی وارد شود و با استفاده نادرست باعث ایجاد آسیب شود. اکنون اما با تخصص و تفکر این «واسطه» پیدا شده است. 

آیت‌الله قائم مقامی در ادامه گفت: در مسائل مربوط به مسجد دونکته مهم قابل اشاره است. اول مساله روزمره و عینی. دوم، حقائق مسجد. در رابطه با نکته عینی آن‌چیزی که ضرورت بسیاری دارد ترویج استفاده بیشتر از مساجد به لحاظ زمانی است. چون منطق مسجد در صدر اسلام این بوده است که مسجد علی الحصول باید باز باشد. الگوی تام تمام هر مسجدی، مسجدالحرام است. مسجدالحرام شب و روز باز است و هیچ کس نمی‌توند آن را ببندد. هیچ طاغوتی نمی‌تواند مسجد را ببندد. از جمله طاغوت حاکم بر عربستان که اکنون سرزمین وحی را در اختیار دارد.

وی افزود: مسجد الحرام الگوی همه مساجد است و لذا مساجد باید به پیروی از این مسجد همیشه باز باشند. اگر همه مساجد این امکان را ندارند که شبانه روز باز باشند، هر مسجدی که این امکان برایش فراهم است، باید باز باشد. البته اکنون نیز مساجد در تلاش هستند تا تمام ساعات شبانه روز باشند. یک نمونه هم از منطقه 22 به بنده اطلاع دادند که همیشه باز است. 

آیت‌الله قائم مقامی استاد حوزه و دانشگاه در پایان به خبرنگار پایگاه تخصصی مسجد گفت: نکته مهم دیگر اهمیت بی‌بدیل مسجد در عرصه سیاست و اجتماع است. به عنوان مثال می‌توان گفت، اصل دعواهایی که هم اکنون در جهان وجود دارد بر سر تصرف مساجد است. چون همه می دانند که مساجد مهمترین مکان ها در جهان هستند. آینده جهان در گرو مساجد است. مساجدی چون مثل مسجدالحرام و مسجد‌النبی و همچنین مسجدالاقصی و مسجد کوفه، که همه به دنبال تصرف آن و دستیابی به نقاط کانونی مسلمانان هستند.

(پنج شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۵) ۱۲:۱۳
https://news.masjed.ir/u/mlz
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید