چهارشنبه / ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۲:۲۲
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۲۷۷۴۳
گزارشگر : وحید پورتجریشی
معرفی مساجد جهان

مسجد کبود ایروان، نماد قدرت انقلاب اسلامی در نهضت بازسازی مساجد / تصاویر

مسجد کبود ایروان با بیش از 250 سال قدمت، از جمله نمادهای هنر و عشق معماران برجسته ایرانی در بازسازی مساجد جهان به حساب می آید.

(چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵) ۱۲:۲۲

پایگاه تخصصی مسجد، گروه بین الملل – مسجد کبود ایروان ملقب به مسجد «گیوک جامع» در سال 1766 میلادی و در دوره سلطنت حسین علی خان بر ایروان بنا شد.

این بنا یکی از مراکز مهم و تاثیرگذار ایروان تا پیش از تسخیر این شهر توسط نیروهای روسیه تزاری در سال 1827 به حساب می آمد.

مسجد کبود ایروان 2

بنای مسجد کبود شامل بخش های شبستان، کتابخانه و حوزه علمیه ای بزرگ با 28 حجره که دور تا دور حیاط بنا را تزئین کرده تشکیل شده که در فضایی هفت هزار متری ساخته شده است.

مسجد کبود پیشتر از 4 مناره 24 متری برخوردار بود که البته سه مناره آن اکنون از بین رفته و تنها یک مناره برای آن باقی مانده است.

با تسخیر ایروان توسط نیروهای ارتش سرخ شوروی در سال 1931، کلیه فعالیت های مذهبی مسجد بنا به دستور مشکو متوقف شد و این بنا عملا به موزه دشهر ایروان تبدیل شد.

مسجد کبود ایروان 3

پس از تشکیل حکومت مقدس جمهوری اسلامی ایران، بنیاد مستضعفان و جانبازان کشورمان کار مرمت تدریجی این مسجد را بر عهده گرفت که این کار طی چهار سال در بازه زمانی سالهای 1375 تا 1379 شمسی به پایان رسید.  

مسجد کبود ایروان

(چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵) ۱۲:۲۲
https://news.masjed.ir/u/kc3
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید