سه شنبه / ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۳:۴۳
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۲۷۷۲۳
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
در گفتگو با حجت الاسلام بصیری صورت گرفت:

ارزیابی برنامه ها، فعالیت ها و وضعیت مساجد ناحیه شهید باهنر

مدیر ناحیه شهید باهنر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران، فعالیت ها، برنامه ها و وضعیت مساجد این ناحیه را تشریح کرد.

(سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵) ۱۳:۴۳

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد حجت الاسلام و المسلمین احمد بصیری درباره وضعیت نهضت قرآنی در مساجد ناحیه با بیان اینکه کرسی تلاوت مد نظر مرکز شاخص های ویژه ای دارد، گفت: حدود ۲۵ مسجد در این ناحیه کرسی های تلاوت را بصورت مهندسی شده برگزار می کنند.

وی با اشاره به اینکه در کنار این مساجد ۷ مسجد واجد دارالقرآن فعال هستند، توضیح داد:  البته این مساجد کرسی های تلاوت را نسبت به دیگر مساجد بصورت فعال برگزار می کنند و بدین معنی نیست که این مساجد کرسی های تلاوت را بصورت ایده آل دارند.

مدیر ناحیه شهید باهنر در ادامه افزود: درباره طرح پیوند مسجد و مدرسه هم جلسات زیادی با حضور ائمه جماعات و مدیران و معاونین پرورشی برگزار شده است. اخیرا نشستی با حضور ۱۰ نفر از ائمه جماعات با برخی از مدیران مدارس و معاونین پرورشی مدارس منطقه ۱ و ۳ برگزار شد. علاوه بر این ما برای عملیاتی کردن تفاهم نامه مرکز با آموزش و پرورش یک مجتمع آموزشی را به عنوان پایه کار انتخاب کرده ایم.

وی در تشریح وضعیت اقامه نماز جماعت صبح در مساجد ناحیه نیز گفت: نماز جماعت صبح در منطقه ۱ در حدود ۶۰ مسجد و در منطقه ۳ در حدود ۲۰ مسجد برپا است.

حجت الاسلام و المسلمین بصیری خاطرنشان کرد: بانک اطلاعات سجم هم در این ناحیه تکمیل شده است اما در برخی موارد اطلاعات با هم تطبیق ندارد که در حال پیگیری برای رفع اشکال فنی احتمالی از واحد مربوطه هستیم.

وی با بیان اینکه همه دوره های آموزشی ائمه جماعات، امنا و خدام منطبق با دستورالعمل های آموزشی معاونت جذب و آموزش در این ناحیه اجرا شده است، عنوان نمود: تنها یک دوره آموزش خدام باقی مانده که آن هم در تاریخ ۱۰ اسفند برگزار خواهد شد.

 مدیر ناحیه شهید باهنر درباره وضعیت عمران فیزیکی مساجد این ناحیه اظهار کرد: برخی از مساجد هستند که به بازسازی کلی احتیاج دارند و به تعبیری همه فضای مسجد باید تخریب و از اول ساخته شود. دسته دوم مساجدی هستند که از صفر می خواهند تاسیس شوند و دسته سوم هم مساجدی هستند که به تکمیل و یا ترمیم نیاز دارند.

وی افزود: در مسیر اصلی خیابان شریعتی از سید خندان تا تجریش هیچ مسجدی غیر از مسجد بوتراب وجود ندارد. این مسجد مدتی است خاکبرداری شده است و عمق وسیعی را بر جای گذاشته است و در حال حاضر تصویر بدی را در ذهن عابرین نسبت به مسجد ایجاد می کند. نمونه دیگر مسجد امام حسین(ع) این ناحیه است که به ترمیم و تکمیل نیاز دارد و با اینکه پیش از این برآورد می شد که با هزینه  یک و نیم میلیارد تومان به اتمام برسد، اما در حال حاضر بعلت گذر زمان با صرف هزینه بیش از ۴ میلیارد تومان هنوز پایان نیافته است.  

حجت الاسلام و المسلمین بصیری همچنین با اشاره به مسجد جامع قلهک که پیش از این مرحوم آیت الله توسلی در آنجا اقامه نماز جماعت می کرد اضافه کرد: حدود ۵ سال پیش مقرر شد که شهرداری ۱۲ میلیارد تومان برای این مسجد اختصاص دهد اما به خاطر اینکه این پول یکجا پرداخت نشد و مشمول گذر زمان شد، اکنون با صرف بیش از ۲۰ میلیارد تومان هنوز مراحل ابتدایی و سفت کاری این مسجد هم به اتمام نرسیده است. به خاطر همین باید هر وجهی که برای عمران مسجد در نظر گرفته می شود همان ابتدا بصورت یکجا در اختیار امور مساجد و یا هیئت امنا قرار گیرد و یا در حساب مسجد ریخته شود تا به مرور زمان افزایش قیمت ها مبلغ اصلی را کم اعتبار نکند.

 

گفتگو: محمد قدس

(سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵) ۱۳:۴۳
https://news.masjed.ir/u/l7q
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید