چهارشنبه / ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۵:۳۲
سرویس : سیاسی و اقتصادی
کد خبر : ۲۷۶۹۳
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
گزارشی از مسجد حضرت رسول اکرم(ص) خانی‌آباد

مسجدی همیشه مبارز؛ همیشه مردمی

روزهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی توسط دولت بختیار حکومت نظامی اعلام شده بود. ۱۹ بهمن امام خمینی(ره) دستور دادند که حکومت نظامی لغو شود و مردم به مبارزه در خیابان‌ها ادامه دهند. اهالی خانی‌آبادنو هم مثل مردم دیگر مناطق بعد از نماز در همین مسجد برنامه تظاهرات چیدند و دسته‌جمعی به راه افتادند.

(چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵) ۱۵:۳۲

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد «همیشه مبارز همیشه مردمی»، ویژگی برجسته مسجد رسول‌اکرم(ص) است که دیوارهایش را مردم محله خانی‌آباد نو دست در دست هم‌دیگر بالا بردند و پاتوق فعالیت‌های انقلابی و مردمی خود را بنا نهادند. مسجدی که اگر از تاریخ بلندش سوال کنی، داستان خود را از روزهای شورانگیز انقلاب به تصویر می‌کشد و تا برنامه‌های همدلانه امروز ادامه می‌دهد.

مسجد حضرت رسول اکرم(ص) علاوه بر اینکه این روزها نقش فعال و مؤثری دارد در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس نیز از پایگاه‌های قوی و مؤثر مردمی بود که امکان مشارکت بسیاری از مبارزان و فعالان را به وجود آورده بود.

 در دهه ۴۰ قبل از اینکه بنای مسجد ساخته شود مردم خودشان در این زمین چادر زده بودند و در اینجا نمازجماعت برگزار می‌کردند. بعد از آن کم‌کم پول ساخت بنای مسجد توسط اهالی جمع شد و ساختمان مسجد به دست مردم شکل گرفت و پس از آن این مسجد مرکز تمامی فعالیت‌ها از جمله مبارزه برای پیروزی انقلاب، اعزام نیرو به جبهه، جمع‌آوری کمک‌های اهالی به رزمنده‌ها و حوزه‌های رأی‌گیری بود.

 

 دعوت از سخنرانان مختلف برای مبارزه با رژیم

دوران انقلاب، امام جماعت این مسجد حاج آقا زنوزی بود. او علاوه بر اینکه خودش علیه رژیم طاغوت سخنرانی می‌کرد از روحانیون دیگر هم دعوت می‌کرد تا به این مسجد بیایند و با صحبت‌های خود مردم را در راه پیروزی انقلاب یاری کنند. در این برنامه‌ها و سخنرانی‌ها بیشتر اهالی شرکت می‌کردند و مسجد در هر سخنرانی پذیرای بیش از ۳۰۰ نفر بود.

صفوف باشکوه نماز غفیله برای سرنگونی شاه

علاوه بر سخنرانی‌های مؤثر و پر شور روحانیون در آن زمان یکی از برنامه‌های مؤثر مسجد این بود که هر شب بین نماز مغرب و عشاء نماز غفیله را به نیت سرنگونی رژیم طاغوتی پهلوی می‌خواندیم. باور کنید صف‌های این نماز مستحبی هم مثل نمازجماعت پرشور برگزار می‌شد.

از صفوف باشکوه نماز جماعت تا راهپیمایی مردمی

روزهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی توسط دولت بختیار حکومت نظامی اعلام شده بود. ۱۹ بهمن امام خمینی(ره) دستور دادند که حکومت نظامی لغو شود و مردم به مبارزه در خیابان‌ها ادامه دهند. اهالی خانی‌آبادنو هم مثل مردم دیگر مناطق بعد از نماز در همین مسجد برنامه تظاهرات چیدند و دسته‌جمعی به راه افتادند.

صدای پیروزی انقلاب از گلدسته‌های مسجد

روز ۲۲ بهمن نزدیک به اذان مغرب ما در مسجد رسول اکرم(ص) جمع شده و در حال آماده شدن برای اقامه نمازجماعت بودیم که صدای مرحوم محلاتی از رادیو پخش شد و اعلام کرد: این صدای انقلاب است که می‌شنوید. همان موقع مردم این بار نه برای تظاهرات و مبارزه بلکه برای جشن پیروزی انقلاب اسلامی به خیابان‌ها آمدند و صدای تکبیر و ‌الله‌اکبر همه جا طنین‌انداز شد.

پاتوق مبارزان انقلابی شهر

درسال‌های پیش از انقلاب مسجد رسول اکرم(ص) پایگاه فعالیت‌های مبارزی «انجمن زعیم» بود. این انجمن فعالیت‌هایی نظیر برنامه‌ریزی تظاهرات، پخش سخنرانی‌ها و اعلامیه‌های امام و شناسایی نیروهای ساواک را در منطقه انجام می‌داد. پس از پیروزی انقلاب هم این انجمن به فعالیت‌های خود ادامه داد و نقش گسترده‌ای در شناسایی منافقان و دستگیری آنها داشت.

پشتیبانی و حمایت از آسیب‌دیدگان دوران انقلاب

درسال‌های ابتدایی دوران انقلاب اسلامی، این مسجد مسئولیت مهمی در رسیدگی و پشتیبانی مالی از خانوادهای بی‌بضاعت و آسیب دیده انقلاب داشت. توزیع برخی اجناس ضروری وکمیاب در دوران انقلاب، حمایت و دریافت کمک‌های نقدی و غیرنقدی به آسیب‌دیدگان بلایای طبیعی، راه‌اندازی صندوق‌ قرض‌الحسنه برای کمک به اقشار کم درآمد و تأمین جهیزیه نوعروسانی که بضاعت مالی مناسبی ندارند، از فعالیت‌هایی است که پس از پیروزی انقلاب در این مسجد انجام شده و ادامه دارد.

(چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵) ۱۵:۳۲
https://news.masjed.ir/u/hxx
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید