شنبه / ۹ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۵:۲۱
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۲۷۵۸۴
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
حجت الاسلام محمدی تبیین کرد:

مساجد چگونه از نظر باطنی آباد و تخریب می‌شوند

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: مساجد در ظاهر با ساخت و ساز آباد و با استهلاک تخریب می‌شوند اما برخی فعالیت‌ها به صورت باطنی نیز به آبادانی و تخریب مساجد منجر می‌شود.

(شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۵) ۱۵:۲۱
به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، حجت الاسلام و المسلمین علی محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به تبیین فعالیت‌های که سبب آبادانی و تخریب مساجد می‌شود پرداخت و گفت: مساجد در ظاهر با ساخت و ساز آباد و با استهلاک تخریب می‌شوند اما برخی فعالیت‌ها به صورت باطنی نیز به آبادانی و تخریب مساجد منجر می‌شود.

 وی با استناد به آیات قرآن کریم به عواملی که سبب آبادانی مساجد می‌شوند، اشاره کرد و گفت: اگر مسجد به پرورش مومنین بپردازد، نماز به پا دارد و فرهنگ نماز را در جامعه ترویج کند و همچنین نسبت به کمک به مستمندان فعال باشد به مسجدی آباد از نظر باطنی تبدیل می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی همچنین توجه مساجد به موضوع استکبار ستیزی، تربیت مجاهدان فی سبیل الله، توجه به حفظ منافع مسلمین، ایجاد پایگاه توحید در برابر کفر، همسو بودن با امام و رهبری، بدل شدن به مکانی برای اشاعه عدل و داد و زینت بخشیدن به انسان‌ها را از دیگر عواملی برشمرد که به آباد شدن مساجد می‌انجامد.

وی همچنین اجرایی نشدن هر یک از عوامل یاد شده را سبب تخریب باطنی مساجد برشمرد و گفت: مساجد و وقف مکمل یکدیگر و در تعامل دو سویه با هم هستند.

حجت‌الاسلام محمدی ماهیت مساجد را موقوفه خواند و گفت: مساجد از سرمایه موقوفات ایجاد و ساخته شده است و اگر وقف وجود نداشت باید هزینه‌های بالای صرف ساخت و ساز مساجد می‌شد. پس مساجد و وقف با یکدیگر در ارتباط هستند و مساجد باید در زمینه تبلیغ وقف فعالیت بیشتری داشته باشند.

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) به برکت انقلاب اسلامی مسجد را از یک پایگاه فردی عبادی به مجموعه‌ای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و مسائل مرتبط با جامعه تبدیل کرد و به این ترتیب اسلامی که فقط در مسائل فردی مطرح بود به حکومت تبدیل شد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه حکومت ننگین پهلوی ماموریت داشتند احکام الهی را از بین ببرند و به این ترتیب وقف را در منظر مردم خراب کردند گفت: این در صورتی است که وقف پیش از اسلام وجود داشت و شایسته است مساجد این حکم الهی را چنانکه شایسته است به جامعه معرفی کند.

حجت الاسلام محمدی در پایان سخنان خود با بیان اینکه برخی افراد نسبت به کارکردهای وقف بی‌اعتنا هستند، اظهار کرد: این افراد به ابعاد مختلف وقف توجه ندارند و به این نکته توجه نمی‌کنند که اگر مساجد موقوفه نبودند مکانی برای تحصیل طلبه‌ها و تبلیغ دین وجود نداشت.

(شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۵) ۱۵:۲۱
https://news.masjed.ir/u/mmr
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید