دوشنبه / ۲۰ دی ۱۳۹۵ / ۱۷:۱۸
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۲۷۵۰۴
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
حجت الاسلام مشهدی آقایی مطرح کرد:

آمدن حضرت معصومه(س) به ایران ماموریت الهی بود

مشاور رئیس و سرپرست حوزه ریاست مرکز رسیدگی به امور مراسجد در مراسم بزرگداشت سالروز وفات حضرت معصومه (ع) کریمه اهل بیت در مجتمع محراب سازمان رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه آمدن این بانوی مکرمه به ایران ماموریت الهی بود گفت: قم از روز ازل سرزمین مقدسی بود.

(دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵) ۱۷:۱۸

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، حجت الاسلام حمید مشهدی آقایی در مراسم بزرگداشت سالروز وفات حضرت معصومه(ع) کریمه اهل بیت در مجتمع محراب سازمان رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه آمدن این بانوی مکرمه به ایران ماموریت الهی بود گفت: قم از روز ازل سرزمین مقدسی بود.

مشاور رییس و سرپرست حوزه ریاست مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه افزود: دلیل اینکه دختران امام موسی کاظم(ع) ازدواج نکردند به علت پیدا نشدن زوج مناسب برای آن حضرات بود. بخصوص برای حضرت فاطمه معصومه سلام علیها که نمونه تمام عیار عفت بودند. بنابراین شخص درخوری برای ازدواج با ایشان یافت نشد.

وی افزود: حضرت معصومه علیه اسلام  مسیر سفرش با امام رضا(ع) متفوت بود گویی که ماموریت دیگری داشتند. لذا بخشی از علت سفر این بانوی مکرم را می توان دلایل عاطفی دانست ولی قطعا دلیل دیگری برای سفر به ایران داشته اند.

وی ادامه داد: ایشان از مسیر کرمانشاه وارد ایران و به از کرمانشاه به همدان و اراک و ساوه رفتند. در ساوه دشمنان اهل بیت به کاروان حضرت معصومه حمله می کنند و حدود 23 نفر از بنی هاشم و همچنین یکی از برادران تنی حضرت معصومه و امام رضا(ع) به شهادت می رسانند. حضرت نیز بعداز این حمله بیمار شدند البته روایاتی بر مسمومیت ایشان تاکید دارند.

حجت الاسلام حمید مشهدی آقایی در ادامه گفت: در ساوه پس از حمله، آن حضرت می پرسند: از این مکان تا قم چقدر راه است؟ جواب می دهند: ده فرسخ، سپس ایشان به خدمتکار دستور می دهند که به جانب قم رهسپار گردند،‌ به این ترتیب به قم آمدند و  در منزل موسی‌بن خزرج‌بن سعد اشعری که از اصحاب امام رضا(ع) بود، اقامت گزیدند. همانجاییکه معروف به ستیه است و میدان نور کنونی در آنجا واقع است.

وی افزود: اما روایت دیگر این است: چون خبر ورود آن بانوی باعظمت حضرت فاطمه معصومه(س) به آل‌سعد رسید، همگی به‌اتفاق به استقبال او رفتند تا او را به قم دعوت کنند، در میان آنها موسی‌بن خزرج به کاروان حضرت معصومه رسید، زمام شتر آن حضرت را گرفته به طرف قم آمد و در منزل خود با کمال افتخار از آن بانو پذایریی کرد، ولی پس از 16 یا 17 روز آن بانوی ارجمند، رخت از جهان بربست و پسران سعد را در سوگ خود نشانید. در زمان فوت ایشان نیز امام رضا (ع) برای تدفین ایشان آمدند. چون معصوم را معصوم دفن می کند.

این کارشناس مذهبی خاطر نشان کرد: بهترین و محکم ترین سند برای توصیف مقام حضرت معصومه (س) زیارتنامه‌ای است که از حضرات معصومه (س) به دست ما رسیده است. سلام‌هایی که در این زیارت نامه آمده است به حضرت آدم (ع) و چهار پیامبر اولولعزم (علیهما السلام) سلام‌های غایب و سلام‌هایی که به پیامبراسلام (ص) و امیرالمومنین (ع) داده می‌شود سلام های حاضر است. این مطلب نشان می‌دهد که ائمه و پیامبر اکرم (ص) و فرشتگان در این حرم حاضرند. در این زیارت آمده است «یا فاطمةُ اشفعی‌ لی فی‌ الْجَنَّةِ»  یعنی: اى فاطمه! مرا در بهشت شفاعت کن که این امر نشان می دهد ایشان علاوه بر شفاعت در قیامت می تواند در بهشت  نیز شفاعت کند.

وی افزود: ظرفیت حرم مطهر حضرت معصومه (ع) به نحوی است که همه امامان و پیامبران و فرشتگان در این حرم حاضرند. مرقد مطهر حضرت معصومه (س) مائده آسمانی است. این سلام ها می گویند که شما می توانید از این نور پاک به انوار  پاک متصل شوید.

حجت الاسلام حمید مشهدی آقایی در پایان گفت:حضرت معصومه و امام رضا(علیهما السلام) از سفر به ایران ماموریت داشتند، ماموریت ایشان جهانی شدن مکتب شیعه بود و همه گیر شدن آن درایران. خداوند متعال با قرار دادن قم در میان صحرا آن را از هر گزند سیاسی به دور داشت. اصفهان و تهران که در جنوب و شمال این شهر بودند هرکدام تجربه پایتخت شدن را داشته اند ولی قم فقط شهر علم و عبادت ماند. قم از روز ازل سرزمینی الهی بود و با آمدن کریمه اهل بیت (ع) به آنجا آباد شد. با بنا شدن حوزه علمیه به دستان حضرت آیت الله عبدالکریم حائری شیرازی و شکل گیری انقلاب اسلامی از این شهر به اوج قداست خود رسید. لذا این امر را می توان ماموریت حضرت معصومه (س) قلمداد کرد.

(دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵) ۱۷:۱۸
https://news.masjed.ir/u/uuw
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید