چهارشنبه / ۲۲ دی ۱۳۹۵ / ۰۹:۵۶
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۲۷۴۹۴
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
معرفی کتاب

«جایگاه مساجد در نظام اسلامی از منظر قرآن» به قلم حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی

«جایگاه مساجد در نظام اسلامی از منظر قرآن» در زمستان سال 90 منتشر شد. این کتاب به جایگاه مسجد در صدر اسلام و شکل گیری حکومت اسلامی به محوریت مسجد و همچنین جایگاه مسجد در پیروزی و دوام انقلاب اسلامی پرداخته است.

(چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵) ۰۹:۵۶

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، حجت‌الاسلام هاشمیرفسنجانی عصر روز 19 دی در پی عارضه قلبی درگذشت. از ایشان کتابی با عنوان «جایگاه مساجد در نظام اسلامیاز منظر قرآن» در زمستان سال 90 منتشر شد که به جایگاه مسجد در صدر اسلام و شکل گیری حکومت اسلامی به محوریت مسجد و همچنین جایگاه مسجد در پیروزی و دوام انقلاب اسلامی پرداخته است. نسخه الکترونیک این کتاب تقدیم علاقه مندان می شود.

هاشمی رفسنجانی در مقدمه کتاب خود نوشته است؛
«جایگاه مساجد در نظام اسلامی از منظر قرآن» عنوان مجموعه ایست که مؤسسه مسجد بر اساس چند سخنرانی اینجانب در سال های اخیر جمع آوری کرده کهتلاشی ارزشمند در جهت توجه مردم و مسئولان کشور به مسجد و امور مربوط به آن است. البته اگر وقت اجازه می داد، می توانستند با مراجعه به مجموعه سخنرانی ها،مصاحبه ها و پیام هایی که طی 30 سال گذشته با محوریت موضوع مسجد داشتیم، مجموعه را کاملتر کنند.
با توجه به زحمتی که کشیده اند، وظیفه خویش می دانم که با نگارشاین متن به عنوان مقدمه، از همکاران مؤسسه مسجد وشخص حجت الاسلام والمسلمین تقیقرائتی تشکر نمایم، چون تلاش برای نهادینه کردن فرهنگ مسجد و اخلاق مسجدی در جامعه، از اقدامات خدا و خلق پسندانه ای است که علاوه بر اجر اخروی، جامعه رابه سوی معیارهای درست زندگی منطبق با تعالیم الهی سوق می دهد.
مسجد اسم مکان از ریشه ثلاثی مجرد« سجد » می باشد، بر اساس آیات قرآنی ریشه در همه ادیان الهی و تعالیم انبیا دارد، اما نقطه اوج قداست مسجد به صورت خاص همزمان با ورود پیامبراکرم ٩ به مدینه ساخت مسجد قبا در بیرون آن شهر است. از آن زمان تا کنون مساجد در کنارعبادات عباد الرحمن محلی برای مسائلسیاسی، اجتماعی و فرهنگی جوامع مختلف بوده که حضور نبی اکرم ٩ و ائمه هدی، مخصوصاً علی بن ابیطالب ٧ برای حلّ و فصل دعاوی و مشکلات فردی و اجتماعیمردم و حتی تفهیم و بسیج مردم برای اعزام به غزوات و سریات شاهدی بر نقش اجتماعی مساجد می باشد.
از گذشته های دور می گذرم که چگونه مسجد و امام مسجد در حوادث روزگار مأمن و ملجأ مردم بوده اند و به دوره اخیر می پردازم که مساجد سراسر کشور اسلامی مابا توجه به زنجیره نیرومندی که به خاطر حضور روحانیت مبارز و متدین در مساجد و برگزاری مناسبت های خاص، مبارزه با رژیم دین گریز پهلوی به بدنه جامعه گسترشمی داند.
همین جا خوب است که خاطر های را یادآوری نمایم که نشان از جایگاه مسجد در میان مسلمانان برای مبارزه علیه بیگانگان است. اوایل انقلاب اسلامی، آقای شعلال،یکی از مبارزین الجزایری که سابقه سال ها مبارزه با استعمارگری فرانسه داشت، به ایران آمده بود و در مسجد آیت الله طالقانی در یک سخنرانی درباره اهمیت مسجدگفت:« وقتی فرانسوی ها کشور ما را شغال و مستمره کردند، همه مظاهری را که سرمایه جهاد ما بود، از بین» بردند و ما جز مساجد جایی را برای هدایت و مبارزهنداشتیم وی سخنان ناصحانه ای داشت، تأ کید می کرد که با مساجد می توانید بر همه مشکلات فائق شوید. سخنانش برای ما که سال های سال در مساجد، تکایا ومنابر با مردم صحبت می کردیم، برای ادامه راه نیز ملموس بود. البته باید به این نکته تأسف بار نیز اشاره کنیم که به ادّله مختلف نتوانستیم برای سخت افزاری و نرم افرازی مساجد برنامه ریزی نماییم و وجود 30 هزار مسجد بدون امام جماعت و مقایسه مساجد ایران با مساجد کشوری که لائیک بودنش، شهره عام و خاص و حتی سیاست رسمی است، این تأسف را بیشتر می نماید.
در کنار این نکات تأسف بار، وجود روحانیت عالم و آگاه و طلبه های فاضل در حوزه های علمیه و تدوین سیاست های کلی مربوط به امور فرهنگ، به ویژه درباره مساجد که در بخش پایانی همین مجموعه آمده، در کنار مردم متدینی که ایران اسلامی در دامان خویش دارد، نوید آینده ای را می دهد که مساجد ایران اسلامی به همان جایگاهی که قرآن کریم در لابلای آیات فراوان خویش برای مسجد ترسیم کرده است، برسند. البته نباید فراموش کنیم که سرمایه های مادی و معنوی و ظرفیت های بالقوه نیاز به برنامه های جامع اجرای در همه ابعاد دارند.

دریافت نسخه الکترونیکی کتاب جایگاه مساجد در نظام اسلامی از منظر قرآن

(چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵) ۰۹:۵۶
https://news.masjed.ir/u/nhs
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید