شنبه / ۱۸ دی ۱۳۹۵ / ۰۹:۰۸
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۲۷۴۸۳
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
در بیست و دومین نشست «ستارگان محراب»

آیین نکوداشت آیت الله جلالی خمینی (ره) برگزار می شود

به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد، آیین بزرگداشت آیت‌الله حیدرعلی جلالی خمینی از یاران صدیق حضرت امام خمینی(ره) و امام جماعت مسجد احمدیه نارمک برگزار می‌شود.

(شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵) ۰۹:۰۸
به گزارش پایگاه تخصصی مسجد در بیست و دومین همایش "ستارگان محراب"، ویژه گرامیداشت مفاخر ائمه جماعات استان تهران، آیین ویژه نکوداشت حضرت آیت الله حیدرعلی جلالی خمینی در  مسجد احمدیه نارمک برگزار می‌شود. 
 در این مراسم که به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد برگزار می‌شود، حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن ابوترابی سخنرانی خواهند کرد. 
 آیین بزرگداشت آیت الله جلالی خمینی یکشنبه (19 دیماه) همزمان با نماز مغرب و عشاء، در مسجد احمدیه واقع در بزرگراه رسالت، چهارراه سرسبز برگزار می شود.

 

مروری بر زندگینامه آیت‌الله حیدرعلی جلالی خمینی

آیت‌الله حیدرعلی جلالی خمینی، از سال 1340 تا 1394 امامت مسجد احمدیه نارمک را به عهده داشت. و از اولین روزهای دهه ۱۳۴۰ فعّالیت‌های مذهبی و سیاسی خود را در منطقه شرق آغاز نمد.

وی تحصیلات ابتدایی را در شهر خمین گذراند و مقداری از دروس مقدماتی حوزه را در آن شهر به اتمام رساند و بعد به قم مشرف شده است. در ابتدای ورود به قم به محضر امام خمینی رسید. جلالی خمینی پس از طی دروس مقدمات در درس سطح آیات جواد تبریزی، مشکینی و سلطانی طباطبایی شرکت کرد و پس از پایان دوره سطح در درس خارج فقه مرحوم آیت الله العظمی بروجردی به مدت ۴ سال شرکت کرد و هم زمان با در دروس فقه و اصول امام خمینی (ره) شرکت می کرد. وی هم چنین در دروس فلسفه علامه طباطبایی کتاب (اسفار و شفاء) شرکت کرد و مقداری از دروس سطح را در آن شهر مقدس تدریس نمود.

هم زمان با شروع نهضت و انقلاب و بنابه درخواست جمعی از اهالی شرق تهران از حضرت امام (ره) و به دستور ایشان به عنوان نماینده‌ی حضرت امام (ره) به تهران منتقل شده و امامت مسجد احمدیه نارمک را عهده‌دار شدند (تأسیس و ساخت مساجد قبل از پیروزی انقلاب در منطقه شرق تهران).

بعد از انتقال جلالی خمینی به تهران در ادامه‌ حرکت نهضت امام با توجه به قلّت مساجد در منطقه شرق تهران، وی اولین برنامه‌ خودش را ساختن مساجد قرار داد که بعد از ساخت مساجد عمدتا شاگردان حضرت امام (ره) در این مساجد به عنوان امام جماعت مشغول به فعالیت شدند.

 نخستین مسجدی که بنیان‌گذاشته شد در فلکه دوم تهرانپارس بود که در آن منطقه هیچگونه مسجدی وجود نداشت. وی با توسل به حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و درخواست کمک از مردم این منطقه موفق به ساخت مسجد شد که بعدا به واسطه‌ توسل به حضرت حسین بن علی (ع)، مسجد به نام مقدس ایشان نامیده شد. البته ناگفته نماند که رژیم پهلوی نسبت به ساختن مسجد در تهرانپارس بسیار حساس بود لذا ساواک با توجه به پسوند فامیلی ایشان که خمینی بود تبلیغ می‌کرد که ایشان خمینی است و قصد دارد برای امام خمینی (ره) در منطقه تهرانپارس پایگاهی تأسیس کند ولی با استقامت آیت الله جلالی خمینی، مسجد ساخته شد و کلا وضعیت آن منطقه از لحاظ فساد و فحشاء تغییر کرد. البته ساواک در این مسیر مشکلات زیادی بوجود آورد که با ارشادات امام (ره) و ارجاع کلنگ زنی مسجد به آیت الله سیداحمد خوانساری، مرجع تقلید، مشکلات مرتفع شد و مسجد ساخته شد.

 خرید سینمای موجود در منطقه هفت‌ حوض نارمک در قبل از انقلاب و تبدیل آن به مسجد، دومین فعالیت مهم جلالی خمینی در تهران بود که در آنجا هم توسط آیت الله خوانساری افتتاح و مورد مخالفت شدید ساواک و روزنامه‌های رژیم منفور پهلوی قرار گرفت. با توجه به اهمیت موقعیت میدان رسالت و عدم وجود مسجد در آن منطقه در جلسه‌ی هفتگی دعای ندبه تصمیم به ساخت مسجدی در آن منطقه گرفته شد. و با اهدای منزل فردی از مؤمنین و تبدیل آن به مسجد بنیان مسجدالرسول در آن مکان گذاشته شد و هم چنین مساجد دیگر. هم زمان با ساخت مساجد، فعالیت‌های انقلابی تحت سرپرستی وب شکل گرفت و نامه‌ها و پیام‌های حضرت امام (ره) در بین هواداران و دوستداران امام (ره) توسط ایشان منتشر می‌شد.

 آیت الله جلالی خمینی سال ۱۳۶۰ طی حکمی از طرف امام (ره) به سمت نمایندگی ایشان در حج منصوب گردید و آن سال هم حج به صورت خاصی برگزار شد.

به واسطه‌ حساسیت شهرستان خمین و انتساب آن شهر به حضرت امام (ره) از طرف گروهک‌ها، فعالیت زیادی در جهت اختلاف در آن شهر به عمل آمده بود. به صورتی این اختلاف‌ها بالا گرفته بود که خانواده‌ی شهدا و علمای شهر و مسئولین و نیروهای انتظامی و نظامی به دو دسته تقسیم شده بودند و این اختلاف‌ها باعث سوء استفاده‌ی رادیوهای بیگانه شده بود حضرت امام (ره) از جلالی خمینی خواستند طی حکمی که به عنوان امام جمعه‌ خمین و نماینده‌ی خودشان در خمین مشغول به فعالیت بشوند.

(شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵) ۰۹:۰۸
https://news.masjed.ir/u/vwu
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید