دوشنبه / ۲۰ دی ۱۳۹۵ / ۱۱:۴۱
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۲۷۴۸۰
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
کتاب الکترونیکی؛

حضرت معصومه (س) فاطمه دوم(شرح زندگانی)

کتاب حضرت معصومه (سلام الله) فاطمه دوم؛ از جمله تالیفات محمد محمدی اشتهاردی است که در آن به شرح زندگانی حضرت معصومه سلام الله علیها پرداخته و در مقدمه نیز شرحی مختصر از حرم آن حضرت (شهر قم) آورده است.

(دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵) ۱۱:۴۱

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، کتاب حضرت معصومه (سلام الله) فاطمه دوم؛ از جمله تالیفات محمد محمدی اشتهاردی رحمه الله علیه است که در آن به شرح زندگانی حضرت معصومه سلام الله علیها پرداخته و در مقدمه نیز شرحی مختصر از حرم آن حضرت (شهر قم) آورده است. آنچه در ادامه می آید فرازی از این کتاب است.

هجرت عظیم حضرت معصومه(ع) از حجاز به ایران مأمون عباسی در سال 200 هجری قمری، با نامه ها و پیام های بسیار، حضرت رضا(ع) را به خراسان دعوت کرد، آن بزرگوار، ناگریز از روی اکراه، این دعوت را پذیرفت و با کاروانی که مأمون فرستاده بود، به سوی خراسان آمد. یک سال بعد(سال201)  حضرت معصومه(ع) به شوق دیدار برادرش حضرت رضا(ع) عازم خراسان گردید و با همراهان حرکت کردند، ولی حقیقت این است که این حرکت، هجرت معنی دار و عظیم حضرت معصومه(ع) برای حمایت از ولایت امام علی موسی الرضا(ع) و تقویت مسأله رهبری بود، که در ظاهر به صورت سفر برای دیدار برادر عنوان می شد آن حضرت در این هجرت به ساوه رسیدند. در مورد علت سفر حضرت معصومه (ع) از ساوه به قم، مطالب مختلفی گفته شده است.  ولی در اینباره بهترین و اصیل ترین مدارک، تاریخ قدیم قم است که در قرن چهارم نگاشته شده و مرحوم علامه مجلسی و محدث قمی و بزرگان از علما به آن اعتماد می کنند.

آنچه که"حسن بن محمد نویسنده تاریخ قدیم قم "به گفته علامه مجلسی در بحارالانوار، و محدث قمی در سفینه البحار( 174 )در این باره نظر می دهد، چنین است: حضرت رضا (ع) به دعوت مأمون در سال 200 هجری از مدینه به خراسان آمد، حضرت معصومه(ع) در سال 201 برای دیدار برادر، از مدینه رهسپار خراسان شد (ناگفته پیداست که در این سفر دور، گروهی از برادران و خدمتکاران به همراه حضرت معصومه (ع) بوده اند)  وقتی که به ساوه رسیدند، حضرت معصومه (ع) بیمار شد، پرسید از این مکان تا قم چقدر راه است؟

عرض کردند: ده فرسخ، به خدمتکار دستور داده که به جانب قم رهسپار گردند به این ترتیب به قم آمد و به منزل موسی بن خزرج بن سعد اشعری که از اصحاب امام رضا(ع) بود، وارد شد. اما روایت صحیح تر این است که: چون خبر ورود آن بانوی با عظمت حضرت فاطمه معصومه(ع) به آل سعد رسید، همگی به اتفاق به استقبال او رفتند تا او را به قم دعوت کنند، در میان آنها موسی بن خزرج به کاروان حضرت معصومه(ع) رسید، زمام شتر آن حضرت را گرفته و به طرف قم آمد و در منزل خود با کمال افتخار از آن بانو پذیرایی کرد، ولی پس از 16 یا 17 روز آن بانوی ارجمند، رخت از جهان بربست و پسران سعد را در سوگ خود نشانید.

آری خاطر حضرت معصومه (ع)  خیلی آزرده بود، آرزوی دیدار پدر و برادر در دلش ماند، و با دنیایی از غم و اندوه با این جهان وداع گفت. در این چند روزی که حضرت معصومه (ع) در قم بود از فراق برادر می گریست ومحزون و غمگین بود، در سرای موسی بن خزرج عبادتگاهی داشت که هنوز باقی است و هم اکنون آن مکان شریف با بنایی مجلل و جالب مشخص است، دارای حجره هایی است که در آن طلاب علوم دینی هستند، و در جنب آن، مسجد با شکوهی ساخته اند. اینک آنجا به نام مدرسه ستیه (175) در محله میدان میر قم، معروف است ( 176 ). ماجرای ورود حضرت معصومه(ع) به قم در روایات دیگر امام کاظم(ع) وقتی که زندانی شد، به فرزندش امام رضا(ع)  وصیت کرد تا سرپرستی دخترانش (که خواهران حضرت رضا(ع) باشند) را عهده دار شود، و به آنها سفارش کرد، که در همه امور از برادرشان حضرت رضا(ع) اطاعت کنند. حضرت معصومه(ع) هنگام شهادت پدر(که در سال 183 هجری قمری رخ داد)  ده سال داشت و بخش مهمی از دوران کودکیش را با روزگار تلخ فراق پدر(که در زندان به سر می برد)  گذراند. حضرت معصومه(ع) در پناه برادرش زندگی می کرد، زیرا پدرش در زندان بود، هنگامی که یگانه برادر و پناهگاهش از روی اکراه به خراسان رفت، یک سال در مدینه بودن برادر بزگی کرد، ولی کاسه صبرش لبریز شد، تصمیم گرفت به خاطر دیدار برادر، سفر دور و دراز بین مدینه و خراسان را بپیماید، سرانجام همراه کاروانی از بستگانش، مدینه را به قصد خراسان ترک کرد، و با یک جهان اشتیاق و امید، بلکه پس از یک سال دوری برادر و سرپرستش، به فیض زیارت او نایل گردد، ولی در ساوه بیمار گردید...

 

برای دریافت فایل الکترونیک کتاب به لینک زیر مراجعه فرمایید؛

 حضرت معصومه(س)فاطمه دوم حضرت معصومه(س)فاطمه دوم

 

 

 

(دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵) ۱۱:۴۱
https://news.masjed.ir/u/lBu
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید