سه شنبه / ۱۴ دی ۱۳۹۵ / ۱۵:۰۶
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۲۷۴۷۲
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
در بیست و یکمین نشست "ستارگان محراب"

آیین بزرگداشت مرحوم آیت الله بافقی (ره) برگزار می شود

در بیست و یکمین نشست ستارگان محراب، مراسم بزرگداشت مرحوم آیت الله بافقی برگزار می‌شود.

(سه شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵) ۱۵:۰۶
به گزارش  پایگاه تخصصی مسجد، در بیست و یکمین همایش «ستارگان محراب»، ویژه گرامیداشت مفاخر ائمه جماعات استان تهران، آیین ویژه بزرگداشت فقیه مجاهد آیت الله مرحوم بافقی در مسجد جامع حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در روز چهارشنبه (۱۵ دی‌ماه ۹۵) هم‌زمان با نماز مغرب و عشاء برپا می شود.
در این مراسم که به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد برگزار می‌شود، حجت الاسلام حسینی قمی سخنرانی خواهند کرد.

 

مروری بر زندگینامه آیت‌الله محمدتقی بافقی

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد آیت الله بافقی  تا چهارده سالگی تحت پرورش و تربیت پدرش قرار گرفت و سپس به یزد رفت تا تحصیلات حوزوی خود را آغاز کند. بعد از چهارده سال تحصیل در یزد، در ۲۸ سالگی به نجف مهاجرت کرد و از محضر استادان بزرگی چون آخوند خراسانی(صاحب کفایه) و سید محمد کاظم یزدی(صاحب عروه)، محدث نوری(صاحب مستدرک) و عرفای بزرگ معاصر مرحوم سید احمد کربلایی، ملاحسین قلی همدانی و محمد بهاری همدانی استفاده کرد.

 پس از هفده سال اقامت در نجف اشرف، به قم رفت. پس از تأسیس حوزه علمیه قم به دست آیت الله عبدالکریم حائری یزدی، در اداره امور حوزه بیشترین همکاری را با ایشان داشت. بازسازی و توسعه مسجد جمکران از دیگر برکات وجود آیت الله بافقی است.

 این فقیه بزرگوار در احیاء فریضه امر به معروف و نهی از منکر بسیار مجاهدت داشت و زندگی پیامبرگونه ایشان، سرشار از شجاعت و غیرت دینی است. نقطه اوج این مجاهدت،  حماسه مواجهه قاطع این بزرگ مرد با خانواده رضا شاه بود که قصد داشتند بدون پوشش اسلامی وارد حرم حضرت معصومه سلام الله علیها شوند. این عمل غیرتمندانه آیت الله بافقی به قدری بزرگ بود که شخص شاه خائن به همراه گارد ویژه خود از تهران به قم آمد و آیت الله بافقی را شخصا مورد ضرب و شتم شدید قرار داد و دستور زندان و تبعید ایشان را صادر کرد.

 سالهای پایانی عمر با برکت این فقیه ربانی در شهرری و در جوار آستان مبارک حضرت عبدالعظیم علیه السلام در اوج معنویت و پاکی و مؤانست با امام زمان عجل الله فرجه الشریف سپری شد. صفای باطن، تقوا، روحیه مردمی و اقامه نماز جماعت مردم شهرری را شیفته او نموده بود.

 امام خمینی رضوان الله علیه در درس اخلاق مکرر به طلاب می فرمود:

«هر کس بخواهد در این عصر مؤمنی را دیدار کند که شیاطین تسلیم او می شوند و به دست او ایمان می آورند، به شهرری برود و بعد از زیارت حضرت عبدالعظیم علیه السلام، مجاهد بافقی را ببیند».
سرانجام آیت الله بافقی در سال ۱۳۲۵ شمسی، در سن ۷۲ سالگی در شهر ری درگذشت و در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها به خاک سپرده شد.

(سه شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵) ۱۵:۰۶
https://news.masjed.ir/u/r1w
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید