پنج شنبه / ۲ دی ۱۳۹۵ / ۱۱:۵۰
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۲۷۳۹۷
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
یادداشت / مسعود انصاری

نقش حلقه‌های تربیتی مساجد در مقابله با آسیب‌های اجتماعی

می‌توان گفت مسجد یکی از مکان‌هایی است که انسان‌ها می‌توانند در آن، دوستانی صمیمی پیدا کنند. کسانی که مقید به رفت و آمد در مسجد هستند و نسبت به آن علاقه دارند، کسانی هستند که به تعبیر قرآن دوست دارند پاکیزه شوند

(پنج شنبه ۲ دی ۱۳۹۵) ۱۱:۵۰
به گزارش پایگاه تخصصی مسجد در زمان حاضر، یکی از دغدغه‌های اصلی آحاد جامعه، مسئله گسترش آسیب‌های اجتماعی است که سبب بروز مشکلات متعددی به‌ویژه در بین نسل‌های نوجوان و جوان کشور شده است. این مقوله از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز مورد تأکید قرار گرفته و معظم له کاهش این آسیب‌ها را به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی کشور تبیین نموده‌اند. در همین راستا مقام معظم رهبری در دیدار خود با ائمه جماعات مساجد تهران که در روز جهانی مسجد امسال برگزار شد، به نقش محوری مساجد در مدیریت جامعه و مقابله با آسیب‌های اجتماعی تأکید کرده و خواستار ایفای نقش جدی‌تری در این زمینه شده‌اند. یادداشت پیش‌رو که به قلم جناب آقای مسعود انصاری به رشته تحریر درآمده است، نقش مسجد و حلقه‌های تربیتی که در مساجد شکل می‌گیرد را در مقابله با آسیب‌های اجتماعی بررسی کرده است:
 
امروزه خطرات و آسیب‌های متعددی نوجوانان و جوانان را تهدید می‌کند. از اعتیاد به مواد مخدر گرفته تا بزهکاری و انحرافات جنسی و... و آنگونه که محققین گزارش می‌دهند، یکی از مهم‌ترین علل کشانده شدن نوجوانان و جوانان به این امور، دوست و رفیق نامناسب است.
 
انسان به‌صورت فطری به دنبال همدم و رفیق می‌گردد؛ وقتی رفیقی می‌یابد و این رفاقت ادامه پیدا می‌کند، به‌تدریج علاقه و وابستگی بین آن‌ها زیاد می‌شود؛ نقاط مشترکاتشان بیشتر شده و جدایی‌شان از یکدیگر سخت‌تر خواهد شد. لذا سعی می‌کنند کمتر همدیگر را ناراحت کنند و در شرایط و مشکلاتی که میانشان به وجود می‌آید، برای رضایت یکدیگر، حاضر هستند از عقاید و ارزش‌های خود کوتاه بیایند. خصوصاً اگر این دوستی یک‌طرفه باشد که در این صورت یکی از آن‌ها کاملاً به آن شخص دیگر وابسته خواهد شد.
 
از پیامبر اسلام (ص) نقل شده است: «از همنشین بد بپرهیز؛ زیراکه تو را با او می‌شناسند.» همچنانکه پسر نوح با بدان بنشست، خاندان نبوتش گم شد. بنابراین انسان باید در دوست‌یابی‌های خود بسیار احتیاط کرده و جدی باشد. زیاد دیده شده که شخصی را سالم و سر به راه دیده‌ایم ولی پس از مدتی به انحراف و گمراهی کشیده شده است و پس از پیگیری دلایل این تغییر رفتار، دوستان ناباب عامل آن شناخته شده. امیرمؤمنان(ع) نیز می‌فرمایند: «با مردمانِ خوب، رفاقت کن در شمار آنان خواهی بود و از مردمانِ بد فاصله بگیر تا جزو آنان محسوب نشوی.»
 
از سویی انسان‌ها معمولاً نسبت به مکان‌هایی که در آن رفت و آمد دارد و نیز نسبت به گروه‌هایی که با آن‌ها در ارتباط است علاقه‌ پیدا می‌کنند و به همین دلیل آدمی برای آنکه دوستان ناباب پیدا نکند باید نسبت به مکان‌ها و گروه‌هایی که در آن رفت و آمد دارد، دقت و احتیاط کند. 
از این رو می‌توان گفت مسجد یکی از مکان‌هایی است که انسان‌ها می‌توانند در آن، دوستانی صمیمی پیدا کنند. کسانی که مقید به رفت و آمد در مسجد هستند و نسبت به آن علاقه دارند، کسانی هستند که به تعبیر قرآن دوست دارند پاکیزه شوند (توبه/ ۱۰۸).
 
مسجد محل اجتماع مؤمنین است و در تمامی سطوح سنی مخاطب دارد؛ لذا در مساجد نیاز به دوست‌یابی به نحو شایسته‌ای برآورده می‌شود. «حلقه‌های تربیتی»، یکی از مجموعه‌های تربیتی موفق است که در مساجد سراسر کشور گسترده شده، و مسجد را محور تمامی فعالیت‌های خود می‌داند. این حلقه‌های تربیتی سطوح سنی مختلفی را در خود جای داده است که به‌خوبی نیاز به رفیق و دوست شایسته و هم سن و سال را برآورده می‌کند.
(پنج شنبه ۲ دی ۱۳۹۵) ۱۱:۵۰
https://news.masjed.ir/u/k3m
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید